Geluidshinder/Storen van nachtrust door buren

Tom83
Topic Starter
Berichten: 8

Geluidshinder/Storen van nachtrust door buren

#1 , 20 mei 2012 13:32

Hallo,

Sinds enige maanden ondervind ik geluidsoverlast van mijn buren. Zij wonen iets langer dan een half jaar naast mij in een rijhuis dat ze hebben laten verbouwen, maar sinds een viertal maanden is de situatie voor mij werkelijk zenuwslopend. Zij hebben namelijk 1 of ander verwarmingstoestel net naast mijn bed geplaatst, aan de andere kant van de muur welteverstaan, dat om de zoveel tijd gedurende meerdere minuten een doordringend zoemend geluid maakt. Tijdens de koudere maanden was het zo dat ik hier elke nacht van wakker werd, tot 4x per nacht. Nu het wat warmer is slaagt het toestel minder dikwijls aan, maar het probleem blijft persistent. Bovendien hebben zij 4 kleine kinderen, waarvan 1 baby die mij ook geregeld 's nachts wakker weent en een peuter die niks liever doet dan verscheidene keren per dag en zelfs 's nachts door de gang te crossen en om zijn mama te roepen. En als er bezoek is is het natuurlijk plezant om zo luid mogelijk de trap op en af te gaan, die net naast mijn bed gelocaliseerd is. Heb ik al gezegd dat het Marokkanen zijn?

De eerste stap die ik gezet heb is hen een brief schrijven, waarin ik mijn frustratie heb uitgelegd en op een vriendelijke manier gevraagd heb om er iets aan te doen. Mijn 2e brief enkele weken later was al wat minder vriendelijk. Maar zelfs na 20 keer de politie te contacteren en verschillende keren een patrouille langs te sturen is er geen beterschap noch bereidwilligheid tot hulp van geen enkele partij. Het is zelfs zo ver gekomen dat de politie mij nu gewoonweg elke vorm van hulp weigert en mijn situatie minimaliseert. Het enige wat mij nog rest is om telkens met mijn vuist op de muur te kloppen, maar dan wordt er gewoon agressief teruggeklopt met een "dikke fuck you"-attitude.

Ik hoor heel de dag door met periodes een gebonk, geklang, geroep, geween en dan nog dat toestel dat mij geregeld uit m'n nachtrust sleurt waardoor mijn zenuwen dikwijls op springen staan en ik al tientallen uren nachtrust gemist heb. Voor mij is het echt onbegrijpelijk dat iemand zo weinig respect kan hebben voor de rust van zijn medemens..

Welke stappen kan ik nog ondernemen alvorens ik met een paar bakstenen hun ruiten ingooi? Voor de rechter trekken wegens schade aan de gezondheid? Ik vind het wel ongelofelijk dat in de politiecodex staat dat zij mijn rust niet mogen verstoren, en dat de politie hier toch niks aan doet. Het lawaai van de mensen zelf wordt blijkbaar geclassificeerd als "huishoudelijk" en het lawaai van het toestel kan niet vastgesteld worden aangezien het telkens maar even duurt, en een geluidsopname telt natuurlijk ook niet.. Wat een dikke zever toch allemaal! Kan ik ergens een klacht indienen TEGEN de politie? De politiecodex zegt het volgende:

"Artikel 177 §1.- Behoudens toegelaten afwijking is elk geluid of lawaai, dat de rust van de inwoners kan verstoren en dat zonder noodzaak veroozaakt wordt, verboden."

Daaruit kan ik afleiden dat zij wel degelijk een overtreding begaan, of is alles tegenwoordig een toegelaten afwijking?

In elk geval, bedankt om te lezen.

-Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 mei 2012 14:22

Zijn er vaststellingen door de politie vaststelling gebeurt? Of hebben zijn enkel trachten te bemiddelen?

Elke keer politie bellen en overlast laten vaststellen (vraag PV en meldingsnr). Indien zij weigeren te komen, bellen naar 101, vragen om patrouille om langs te komen, en tevens laten opnemen in melding (dus aan telefonist) dat de lokale politie weigerde om iemand langs te sturen.
Ook eens op gesprek gaan op het politiebureau met de wijkcommissaris, en met hem (of haar) afspraken maken.

Voor het geluid van het toestel een nachtje een deurwaarder bij u laten komen. Deze maakt dan een PV op met zijn vaststellingen, en zo is dit wel bewijsbaar.

Daarna bij de vrederechter met het stapeltje PV's procedure voor artikel 544 Burgerlijk Wetboek starten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 20 mei 2012 15:01

Heb ik al gezegd dat het Marokkanen zijn?

-Tom
Nee, nog niet. Logisch ook, want dat heeft niets met je problemen te maken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Tom83
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 21 mei 2012 08:48

Nee, nog niet. Logisch ook, want dat heeft niets met je problemen te maken.
De politie heeft enkel getracht te bemiddelen. Het "wijkteam" heeft het gebonk van het trapgeloop kunnen vaststellen, maar beschouwt dit als "huishoudelijk" en "niks aan te doen". Het geluid van het verwarmingstoestel (condensatieketel denk ik) hebben ze nog niet kunnen vaststellen omdat dit telkens maximaal 15 minuten duurt, soms minder dan een minuut. En als ik dan 's morgends vroeg 101 bel om overlast te melden krijg ik achteraf een telefoontje terug met de vraag of dat toestel wel écht zoveel lawaai maakt, waarop ik antwoord dat ik er wakker van word, waarna mij verteld wordt dat er in de loop van de dag ooit wel eens iemand gestuurd zal worden als ze goesting hebben omdat het probleem duidelijk niet dringend is. Ach ja, ik slaap al maanden niet goed, wat is een dag extra nu.. Ik heb in elk geval geen politie gezien, dat hebben ze mij al 2 keer gelapt.

De wijkagent is enkele maanden geleden reeds bij de buren geweest om het toestel te inspecteren, maar volgens haar was alles "reglementair" en de laatste keer dat ik met haar sprak merkte ik duidelijk dat ze me zo snel mogelijk buiten wou.

Ik heb geluidsopnames van al dit lawaai, kan ik daar iets mee doen? Ik zal in elk geval meldingen blijven maken. Bedankt Turaki.

[Kuis:Vandebos]

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 21 mei 2012 21:01

Politie bij u eens een meting laten uitvoeren.
Lawaai te wijten aan contact met muur. Enkele rubberen tussenstukjes zullen mogelijk al veel helpen.

Eens met de wijkteammanager gaan praten is een HINP of een commissaris ( meestal)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”