huurders handelsgelijkvloers willen daar ook komen wonen

cbruynin
Topic Starter
Berichten: 2

huurders handelsgelijkvloers willen daar ook komen wonen

#1 , 20 mei 2012 11:00

Wij zijn mede eigenaars in een pand bestaande uit een handelsgelijkvloers en een duplexappartement. Mijn onderbuur die eigenaar is van het handelsgelijkvloers, verhuurt op dit moment het handelspand aan mensen die een strijkatelier uitbaten. Dus er zijn slechts 2 eigenaars.

Een vereniging van mede-eigenaars hebben wij niet aangezien we slechts met 2 zijn en we dat niet echt noodzakelijk vonden. Wij bellen of e-mailen elkaar waneer er iets te vragen valt of iets dergelijks. In dit geval wil ik wel op voorhand wat info inslaan vooraleer mij mede eigenaar te contacteren.

Nu gisteren zeiden de huurders van het handelspand dat ze waarschijnlijk ook op het gelijkvloers komen wonen. Daar is echter geen warm water, geen badkamer, kortom, geen enkele inrichting om er een woning van te maken.

De huurders zouden afgesproken hebben met de eigenaar/verguurder om dit zelf wat te verbouwen en de kosten op zich te nemen etc... (goed gek lijkt me).

Nu toen wij het appartement kochten enkele jaren geleden, kochten wij dit net omdat wij er zeker van waren dat er 's avonds en in het weekend geen andere mensen zouden aanwezig zijn.

Zijn hier trouwens geen bouwvergunningen nodig ? En mag men dit handelsgelijkvloers zomaar (al is het gedeeltelijk) van 'bestemming' veranderen en er een deel woning van maken ? Moet dit niet officieel gemeld of voorgelegd worden aan de mede-eigenaar ? En kan ik door eenvoudig 'nee' te zeggen op dit voorstel dit voorkomen ?

Wat zijn de procedures hier ? Bedankt alvast voor jullie opzoekwerk en antwoorden ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mei 2012 11:16

Is er een basisakte? Hoe wordt het goed op het gelijkvloers daarin omschreven? Staat er een verbod in om er te wonen?
Er zal in ieder geval een bouwaanvraag moeten worden ingediend voor de verandering (altans gedeeltelijk) van handelspand naar deels woonpand, zeker als ze er zich willen domicilieren.

cbruynin
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 mei 2012 11:31

Ja er is een basisakte van. Ik zie niet onmiddelijk staan dat er op het gelijkvloers niet mag gewoond worden, maar ook enkel omdat dit in de huidige toestand gewoonweg niet gaat. Men spreekt in de akte over "Burelen gelijkvloers" en "appartement eerste verdieping".

Dient hij bij deze veranderingen mij sowieso niet op de hoogte te brengen ? En wat als hij de huurder gewoon zijn gang laat gaan en geen bouwaanvraag doet, noch mij inlicht ?

Voorlopig is er nog geen enkele verbouwing of iets dergelijks bezig, maar toen de huurder mij inlichte dat dit het plan was, schrok ik toch wel even.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 23 mei 2012 18:55

Eens gaan praten met kwartierinspecteur... deze kan zien of gelijkvloers als WONING geregistreerd staat.
Indien niet KAN men daar in principe niet ingeschreven worden.. nu ja.... :x

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”