Geluidsoverlast etc..

cmaxrijder
Topic Starter
Berichten: 12

Geluidsoverlast etc..

#1 , 16 mei 2012 15:15

Beste mensen,

Wij wonen, nu 4jaar, in een knus huisje in een landelijke omgeving.
Idyllisch bijna, maar tot onze grote spijt worden we al even lang uitgeblafd door de hond van onze buren.
Het is vaak onmogelijk buiten te komen zonder dat de hond aan de andere kant van de tuinschutsels (de achtertuin is volledig afgescheiden door houten schuttingen) naar ons staat te blaffen.
Het stukje haag tussen onze woningen hebben we visueel volledig dicht moeten maken met heidematten omdat
mijn vriendin niet eens binnen in huis aan het glaspartij mocht staan strijken zonder uitgeblafd te worden.
En als we dan toch binnen blijven vind hij wel een stukje lucht of rondvliegende vogel om tegen te blaffen.
We hebben uiteraard ons ongenoegen reeds duidelijk gemaakt. Eerst door met de buren zelf te gaan praten waarop
de hond met veel tegenzin werd binnen gezet, om een uurtje later terug buiten te vliegen en opnieuw voor 2u constante blaf mocht zorgen.
Daarna hebben we onze wijkagent ingeschakeld en verscheiden meldingen gedaan. Hij (en intussen zij) deden hun vaststellingen en hebben de nieuwe GAS wet aangekaart. Helaas allemaal zonder resultaat.
Intussen hebben wij een dochtertje van 2, waar we op mooie dagen van onze tuin mee willen genieten.
Helaas denkt de buurhond hier anders over! Zijn schelle blaffen zijn voor mijn semi-dove oren al hoofdpijnverwekkend en onze dochter
schrikt zich dan ook rot (over pijn kan ze nog niet praten) wanneer dat beest aanzet en begint dan te huilen.

Ons klagen heeft de buurmensen dan nog eens aangezet tot kleine pesterijen, waarover ik niet te veel ga uitwijden meer dan sigarettenpeuken in onze tuin, 3x per week het gras afrijden maar enkel als we bezoek hebben, onze oprit gebruiken als keerpunt om hun wagen te draaien (met zelf een dubbele oprit!)..etc..

Ik ben een brave mens, maar wel met bagage, en weet niet wanneer mijn stoppen gaan doorslaan, maar het is niet lang meer weg.
Dus heb ik de buurman via de vrederechter opgeroepen tot een verzoening en dat was vandaag.
Buurman is opgedaagd maar zag het probleem niet, of toch nergens anders dan bij mij.
Ook de ettelijke gigabytes aan beeldmateriaal die ik verzamelde om hem te confronteren met de werkelijke gang van zaken (de hond is het meest actief wanneer hij weg is en vrouw of zoon thuis zijn) mocht niet baten: ik zal het beest wel uitgedaagd hebben! :shock:

Hoe dan ook, de verzoening leverde dus niets op dus gaan we maar voor de volgende stap.
Hoe begin ik hieraan en op welke kosten mag ik rekenen?

Bedankt voor elke en alle hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2012 15:41

Weet je toevallig hoe oud dat beest is? Als die hond bij wijze van spreke 12 jaar is, kan die elk moment doodvallen. Misschien heeft het dan niet echt zin meer om er een procedure voor op te starten.

Wat je ook kan proberen is een ultrasone hondenverjager (het merk "Dazer" blijkt goed te zijn, sorry voor het vernoemen van een merk, maar ik denk dat het de TS kan helpen). Telkens die hond blaft, zet je dat ding op, en de ultrasone tonen zullen de hond zodanig irriteren dat hij stopt of wegloopt. Zal goedkoper uitkomen dan een advocaat, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

daboytommy
Berichten: 49

#3 , 16 mei 2012 15:50

Beste,

u kan misschien uw probleem voorleggen dmv verzoeningsprocedure via de vrederechter. Dit kost niets en indien beide partijen verschijnen heeft dit een wettelijk bindend karakter bij uitspraak.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2012 16:00

de verzoening leverde dus niets op dus gaan we maar voor de volgende stap.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 mei 2012 16:27

Beste,

u kan misschien uw probleem voorleggen dmv verzoeningsprocedure via de vrederechter. Dit kost niets en indien beide partijen verschijnen heeft dit een wettelijk bindend karakter bij uitspraak.
Leren lezen daboytommy :cry:

daboytommy
Berichten: 49

#6 , 16 mei 2012 16:59

excuseer, idd hoedanook kan u wettelijk toch nog iets doen:
Artikel 544 uit het Burgerlijk Wetboek verklaart namelijk het volgende: 'Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, ...' Een hond mag blaffen, maar als dat luid en langdurig gebeurt, dan wordt het genot van uw eigendom verstoord. Als die hond op het eigendom van uw buurman verblijft, dan kunt u naar de rechter stappen i.v.m. 'bovenmatige burenhinder'.
Het best is dat u een andere buur mee onder de arm neemt om te getuigen. Een rechter kan dan bijvoorbeeld een volgende uitspraak doen: tijdens weekends moet de buurman de hond stilhouden (eventueel een boete opleggen indien de hond blijft lawaai maken).

Dit gaat dan niet via verzoeningsprocedure bij de vrederechter maar via de gewone, niet gratis dus, procedure...
Vriendelijke groeten

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 16 mei 2012 17:54

Elke maal politie bellen en vaststellingen laten doen ....
U gaat een waslijst van vaststellingen krijgen ...die allen uitmonden in een GAS PV ..
Ook Hier is een schikkingsmogelijkheid voor de tegenpartij opletten dus... tegenpartij kan verklaren er iets aan te zullen doen.
Niets belet u trouwens een camera te plaatsen die uw tuin en uw voortuin in beeld brengt zodat er onweerlegbaar bewijs is.

Los van dit alles... is er in uw gemeente ook de dienst buurtbemiddeling ... deze ook inschakelen.
Hoe meer officiële instanties daar komen en het beest horen hoe beter voor u.

cmaxrijder
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 17 mei 2012 11:01

Wel, allemaal bedankt voor de reacties.

De natuurlijke dood van het beest afwachten is geen optie. (Een onnatuurlijke dood evenmin :wink: )
De in de handel verkrijgbare toestellen zijn me bekend maar jammer genoeg niet inzetbaar. Om effect te hebben moeten zij rechtstreeks de hond kunnen bereiken en onze afscheiding verhindert dat. Het was een diervriendelijk, effectieve, snelle en goedkope oplossing geweest.
Hadden eigenaars van overmatige blaffers dat zelfde inzicht nu ook maar.

De waslijst van meldingen en vaststellingen is ook reeds een feit. Ik had een verzameling van deze gegevens gevraagd en
de lijst met meldingsnummers en data kon al niet meer op één A4tje. :roll:
Omdat het beest telkens tot een halt werd geroepen wanneer politie in de straat verscheen heeft onze wijkagent ooit zelfs de wagen verderop laten staan en zich in alle stilte in onze tuin gezet om het 'spektakel' te aanhoren.
Beeldmateriaal is er ook genoeg. Ik had mezelf voorgenomen om telkens wanneer het me teveel werd de camera te nemen en de overlast te documenteren, als vorm van uitlaatklep. Daar kan je hele dagen mee vullen.
Ook dat het beest met regelmaat los loopt vooraan, ook wanneer ze gaan wandelen staat op beeld, en dat het regelmatig uitbreekt en aan onze voordeur komt staan blaffen hebben we ook gedocumenteerd. (We hebben intussen de oprit ook afgesloten met een poort om dat auto-keren tegen te gaan waardoor dat probleem van onze voordeur bereiken eveneens werd opgelost.)

Andere buren voor onze kar spannen zal er niet inzitten. Ons stukje straat heeft maar een 6tal huizen met allemaal hondeneigenaren. Ook die blaffen wel eens, al is dat nooit overmatig, maar ik begrijp ook wel dat zij dan niet geneigd zijn om te klagen. Het is wat onder je eigen duiven schieten, ook al heb ik de andere naaste buur eveneens al het hoofd zien schudden tijdens een blaf-aanval van onze gezamenlijke buurhond, op hem gericht. Ik vermoed dat mijn daden enkel stiekem op begrip en steun kunnen rekenen.

Toch vind ik de zaak vrij duidelijk en kon ik, aan de hand van zijn uitspraken en nuances, toch wel uitmaken dat de vrederechter zich eveneens vragen stelde bij het steevast ontkennen van het probleem door de tegenpartij, ondanks de beelden die ik hem liet zien.
Zijn voorstellen werden dan ook klakkeloos van tafel geveegd en ik vermoed dat dat niet in gunste van buurman gaat komen.

Maar ik sta ook liever niet voor verrassingen en vind 4jaar geterrorisseer meer dan voldoende zonder daar ook nog eens een hoop geld op stuk te gooien. (Ik zou liever vergoed worden voor de overlast, maar rust zou al mooi zijn. :wink: )
Naar wat ik al gevonden heb kan ik een deurwaarder inschakelen met een dagvaarding of zelf een verzoek indienen wat al een heel pak goedkoper zou zijn. Maar hoe doe ik dat dan?
En is een advocaat aangeraden, ook in een kleine zaak als dit?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 17 mei 2012 14:00

Er moeten dus ondertussen dan toch ook GAS PV zijn gemaakt... dat kan toch gaan oplopen....

Gebruiker34
Berichten: 334

#10 , 17 mei 2012 15:18

Een procedure voor de vrederechter gebeurt in principe via dagvaarding, opgemaakt en betekend door de deurwaarder. Je kunt bij een procedure voor de vrederechter jezelf verdedigen, je bent dus niet verplicht hiervoor een advocaat onder de arm te nemen.

Kosten van een dagvaarding zijn +- 125 euro. Deze dienen gedragen te worden door de verliezende partij.
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 17 mei 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

cmaxrijder
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 17 mei 2012 16:04

Ik vond hier dat er drie mogelijkheden tot rechtsprocedure zijn: vrijwillig verschijnen (wat ik vermoedelijk al kan uitsluiten), een verzoekschrift indienen (in bepaalde gevallen) en via dagvaarding (in vele gevallen).
Iemand een idee of mijn zaak onder 'bepaalde gevallen' of 'vele gevallen' valt? :?

Gebruiker34
Berichten: 334

#12 , 17 mei 2012 16:13

Ik vond hier dat er drie mogelijkheden tot rechtsprocedure zijn: vrijwillig verschijnen (wat ik vermoedelijk al kan uitsluiten), een verzoekschrift indienen (in bepaalde gevallen) en via dagvaarding (in vele gevallen).
Iemand een idee of mijn zaak onder 'bepaalde gevallen' of 'vele gevallen' valt? :?
Dat kan u te weten komen bij de griffie.

cmaxrijder
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 19 mei 2012 23:00

Maandag eens een telefoontje plegen, bedankt!

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 19 mei 2012 23:49

Best ook verwijzen naar artikel 544 Burgerlijk Wetboek: Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

U en uw gezin hebben recht op normaal gebruik van uw tuin, wat momenteel door de hond van de buren wordt verhinderd. Vaststellingen en GAS PV's vormen hier ook bewijs.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 19 mei 2012 23:52

Bewijzen die door de vrederechter niet naar de prullenmand kunnen verwezen worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”