Servitude afsluiten wegens betere nieuwere opebare weg

servitude
Topic Starter
Berichten: 3

Servitude afsluiten wegens betere nieuwere opebare weg

#1 , 12 mei 2012 22:13

Omschrijving situatie:
Naast onze woning (huis A) loopt een servitude naar een achterliggende woning (huis B). De servitude loopt volledig over onze grond (eigendom) en is in de akte opgenomen. De servitude is niet geasfalteerd en enkel nodig voor huis B.

Onze buurman (huis C) heeft achteraan zijn perceel een garage staan. Hij moet daarvoor over onze eigendom. (De toelating hiervoor staat niet in de akte die wij bij de notaris getekend hebben bij de aankoop van ons huis. Wij moeten volgens deze aankoopakte wel toegang verlenen aan huis B, maar van huis C staat er niets. Ben ook niet zeker of deze garage er zelfs mag staan of aangegeven is... . Het lijkt me ook niet logisch dat iemand die bouwt, en ruimte genoeg heeft naast zijn eigen woning om naar achteren te rijden, zomaar mag beslissen om langs een ander zijn eigendom te rijden... .) Zijn huis + garage is jonger dan 30 jaar.

Door de aanleg van een nieuwe weg indertijd, achter onze woning is er een betere, geasfalteerde weg tot aan het huis dat achter ons ligt (huis B). De aansluiting van de waterleiding, de riolering en kabeltelevisie voor huis B gebeuren langs deze nieuwe weg. Enkel de aansluiting voor elektriciteit (bovengrondse leiding) loopt nog over onze eigendom.
De servitude wordt gebruikt door de familie van huis B, de postbode en de buurman waarvan ik niet weet of het kan/mag.

Wie kan een antwoord geven op mijn vragen:

- Kan ik de servitude laten afsluiten wegens een betere (geasfalteerde) openbare weg die dichter bij huis B loopt?
- Indien de eigenaar van huis B dat niet ziet zitten en ik aar de vrederechter moet, wat zijn de kosten voor een vrederechter?
- Waar moet de adreswijziging (nieuwe straat + nr) dan worden vastgelegd?
- Kan de buurman (huis C) enig protest geven waarmee men rekening houdt?
- Heeft de buurman (huis C) recht om deze servitude te gebruiken als er hier niets van in onze aankoopakte van het huis staat?
- Wat zijn de eventuele kosten voor het verleggen van een bovengronds elektriciteitsaansluiting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 mei 2012 00:30

Huis C heeft geen recht om gebruik te maken van uw eigendom, dus u mag dit verbieden. Erfdienstbaarheden mogen enkel gebruikt worden door de percelen die hiertoe in de akte recht hebben.

Op basis van artikel 710bis Burgerlijk Wetboek kan u voor de vrederechter de opheffing van de erfdienstbaarheid aan perceel B vragen, op basis van de nieuwe weg die betere toegang biedt tot huis B, op voorwaarde dat deze toegang ook echt beter is, en zonder veel aanpassingen van B kan gerealiseerd worden. Rolkosten vredegerecht zijn ongeveer 30€, en een advocaat is niet nodig.
C heeft niets in te brengen, en zelfs indien de rechter de opheffing niet goedkeurt, zou ik eens met B praten over een poort of iets dergelijks om C de toegang te ontzeggen.

octopus
Berichten: 235

#3 , 14 mei 2012 08:07

kijk eens goed in uw aankoopakte,
Veelal staat in de aankoopakte vermeld dat de te gebruiken servitudeweg ophoudt te bestaan als er een andere mogelijkheid is om direct aan de openbare weg te geraken.

Reclame

servitude
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 17 mei 2012 22:47

In de aankoopakte staat niets in verband met bovenstaande info (het ophouden ervan).
Turaki: U zegt dat een advocaat niet nodig is. Moet ik dan gewoon naar het vredegerecht gaan en daar een aangifte doen?
Of moet ik eerst de eigenaars van huis B verwittigen of iets anders doen...?

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 mei 2012 07:43

Als B ermee akkoord gaat om dit buiten het vredegerecht te regelen, zou ik het zo oplossen. Maar er moet wel eerst bij de gemeente langsgegaan worden om te controleren of een nieuw adres wel mogelijk is.

Vredegerecht is zeer laagdrempelig, en vrederechters zijn niet altijd blij met een advocaat voor hen.
In de griffie van het vredegerecht kunnen ze u helpen om uw verzoekschrift op te stellen.

servitude
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 mei 2012 14:15

Is een nieuw adres dan niet altijd mogelijk? Als er geen nummer tuss is lossen ze dat toch op door er een letter A bijvoorbeeld bij dezelfde nummer te zetten.

Bedankt voor de nuttige info alvast.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”