uitlaat cv ketel achterbuur komt rechtstreeks in onze tuin

Ivivke
Topic Starter
Berichten: 4

uitlaat cv ketel achterbuur komt rechtstreeks in onze tuin

#1 , 01 mei 2012 20:34

Geachte,

ik heb een klein dispuut met mijn achterbuur die dwars woont aan ons pand. Wij zijn aan het einde gekomen van onze verbouwingen en wilden nu onze tuin gaan inrichten opdat we er kunnen van genieten.
nu is het zo dat onze achterbuur ( die dwars woont ten opzichte van ons met een muur grenzend aan onze grond/tuin een uitlaat heeft geinstalleerd voor zijn cv ketel en diverse verluchtingsgaten voor zijn droogkast en ventilatie heeft voorzien die allen uitgeven over/aan onze tuin.
Nu hebben wij overlaatst een beetje liggen werken in onze tuin en zijn moeten stoppen omdat de rook die zijn cv ketel blaast op een hoogte van 2 meter rechtstreeks uitmondt daar waar wij dachten te kunnen gaan zitten en BBQ'en ed. Wij konden hier niet mee lachen en hebben deze vriendelijk gevraagd of hij deze niet via zijn dak naar boven kon laten ontsnappen. Hij lachte mijn argument weg met de woorden dat het in de zomer toch niet veel draait zijn ketel ( oa warm water alleen ) en dat hij meer dan 2 meter van alle ramen weg is gebleven ( is idd achtertuin ) en hij volledig wettelijk handelde.
Heeft hij gelijk? Mag hij zomaar rookgassen spuien over mijn tuin ... dient hij dit niet te voorzien in zijn eigen dak. persoonlijk heb ik het er moeilijk mee. Dan kan ik zomaar bv mijn dampkap laten uitmonden bij de buren hun tuin en heb ik ook geen dakdoorvoer nodig .. lijkt me allemaal raar ... kan iemand me meer vertellen over deze wetgeving. Ik vond alleen teksten die geldig waren in Nederland :)

Mvg,

Ivivke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 mei 2012 21:01

Is die uitlaat in een muur die op de scheidingslijn staat of is er nog enkele meter afstand tussen de grens van de twee percelen en die muur?
Indien het een scheidingsmuur is dan mag het niet, in het andere geval wel.
Bijna alle nieuwbouwwoningen (open bebouwingen) hier in de buurt blazen op die wijze de gassen van hun verwarming in elkaars tuin. Het gaat dan telkens om condensatieketels (die hebben namelijk geen echte schouw nodig).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel
Berichten: 627

#3 , 02 mei 2012 00:42

Minstens 2 meter wanneer het eindstuk geplaatst is op een muur, die evenwijdig loopt met de perceelsgrens, 1 meter wanneer het eindstuk ten opzichte van de perceelsgrens, dan heeft niemand er last van.

Met andere woorden : wanneer je naar het eindstuk kijkt, kan je er in kijken ? Dan is de afstand min. 2 meter. Zie je het eindstuk van op de zijkant : dan 1 meter.
Die gassen (is meer waterdamp dan wat anders) zijn niet zo giftig, maar het stoort wanneer die over andermans tuin worden geblazen, vandaar die regels.

En even aanvullen, zoals Roharo al schreef : wanneer in de gemene muur, ja, dan mag het helemaal niet , maar dan kan je nooit tot die afstanden komen natuurlijk.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 02 mei 2012 14:00

Als het een gemene muur is dus een muur waar U voor betaald hebt mag het zoals reeds gezegd niet.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 02 mei 2012 14:17

Lijkt mij toch een vorm van burenhinder, burgerlijk wetboek?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 02 mei 2012 16:11

Voor deze toestanden (utlaat verbrandingsgassen condensatieketel) bestaan er specifieke voorschriften die bepalen welke afstand gerespecteerd moet worden. Weet niet de juiste afstanden, maar die zijn behoorlijk klein.
Alle recente gebouwen in mijn buurt blazen die gassen in elkaars tuin en blijkbaar is die situatie legaal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel
Berichten: 627

#7 , 02 mei 2012 16:19

Voor deze toestanden (utlaat verbrandingsgassen condensatieketel) bestaan er specifieke voorschriften die bepalen welke afstand gerespecteerd moet worden. Weet niet de juiste afstanden, maar die zijn behoorlijk klein.
Alle recente gebouwen in mijn buurt blazen die gassen in elkaars tuin en blijkbaar is die situatie legaal.
Ik vraag me af wat ik hier nog doe, als ik de moeite doe om de cursus nog even open te doen, om iemand te helpen, hoewel ik de afstanden uit het hoofd kende, om een antwoord te geven. Als erkend technieker dien ik dit te weten.
Maar je wil het laatste woord als 'juridisch' antwoord van 't'is hier ook zo, ik weet de afstanden niet maar zijn klein, maar blijkbaar legaal' ok dan, voor mij ook goed.


:shock:

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 02 mei 2012 16:46

Was enkel reactie op de opmerking:

"Lijkt mij toch een vorm van burenhinder, burgerlijk wetboek?" van bartvdv om aan te tonen dat het geen algemeen geval van burenhinder is indien wettelijke afstanden worden nageleefd....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 02 mei 2012 18:28

art 662 Burgerlijk wetboek
http://www.habitos.be/vragenrubriek.asp ... aag_ID=534" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
Niets in de gemene muur
Let op: bij de afwerking mag geen één van de twee eigenaars uitlaten of dergelijke in de gemene muur plaatsen. Kanalen voor centrale verwarmingen of een raam zijn niet (zomaar) toegestaan. Er zijn uitzonderingen mogelijk, maar dan moeten beide buren daar een compromis over hebben en mag er niks geplaatst worden dat indruist tegen de wetgeving. Het compromis zet je het best op papier als bewijs voor een eventueel latere twist.
en
http://www.landmeters-experten.be/meergemenemuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivivke
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 02 mei 2012 20:01

Hoi Iedereen, alvast dank voor de berichten.

De muur staat op de scheidingsgrens met onze tuin. Het is geen gemene muur want ik heb niet meebetaald toen die muur gebouwd werd. Is het dan zogenaamd wel toegelaten dan ?
Persoonlijk vind ik het idd hinderlijk omdat ik nu niet meer volop van onze reeds kleine tuin kan genieten, al is die rook niet giftig .... . Wetende dat hij een plat dak heeft ( slechts gelijkvloers bijgebouw ) waardoor het evengoed had weg gekunnen, maardat zou naar het schijnt meer kans op lekken geven later ...

Daar komt dan nog bovenop dat een andere zijbuur graag zijn muur wil verbreden door er isolatie ( nog eens 15 cm ) op aan te brengen. Daar gaat nog een stuk van mijn tuin de mist in .. ik vraag me echt nog af hoeveel
rechten ik heb op mijn eigen grondstuk. ik heb namelijk ook ergens gelezen dat de grond die mee gebruikt werd door de achterbuur en de zijbuur voor hun eigen muur na 30 jaar volledig van hun wordt. ( nu beide reeds 10cm over de grens heen ) Zo kan ik het ook om overal grond en ruimte af te nemen ....

Mvg,

Ivivke

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 02 mei 2012 20:07

Als die muur op de perceelgrens is gebouwd mag uw buur daar geen openingen in maken!
Het speelt geen rol of u nu de helft van die muur hebt overgenomen of niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel
Berichten: 627

#12 , 02 mei 2012 21:35

Hoi Iedereen, alvast dank voor de berichten.

De muur staat op de scheidingsgrens met onze tuin. Het is geen gemene muur want ik heb niet meebetaald toen die muur gebouwd werd. Is het dan zogenaamd wel toegelaten dan ?

Ivivke
NEEN dus. Als ik het goed begrijp hangt het eindstuk een stuk boven uw tuin ?
Hier is de tekening, waar alle (of toch zoveel mogelijk) situatie opstaan :
http://postimage.org/image/n2q43okd1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het situatie nr 12 of nr. 9 ? Of een andere situatie ?

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 02 mei 2012 21:46

En het zwarte stuk zal het stuk zijn waar er GEEN doorboring van de scheidingswand mag zijn. Het witte laag en hoog is vermoedelijk een pand?
De wet en rechtspraak zijn duidelijk het mag niet.
Heb spijtig genoeg het arrest niet meer maar zelfs een te dicht bij de rand en te laag geplaatste schouw werd door het hof te Antwerpen als te verwijderen opgegeven.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 mei 2012 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 02 mei 2012 21:48

Betreffende die muren op uw grond, indien dit door alle partijen erkend wordt, kan u vragen dat ze die grond overkopen. Indien ze dit niet willen, kan u dit voor de vrederechter brengen, die hen dit waarschijnlijk zal opleggen.

Isolatie op zijn muur op uw grond moet u niet toestaan, hij kan evengoed langs binnen isoleren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 04 mei 2012 19:52

Dergelijke schouwpijpjes steken gewoonlijk een 20 cm buiten de muur, en hangen dus boven uw grond.
Dat mag niet. Geef de achterbuur, via AS een 14 dagen de tijd om ze weg te doen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”