Verkiezing leden RME

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Verkiezing leden RME

#1 , 29 apr 2012 12:49

Gisteren vond tijdens de Algemene Vergadering de verkiezing plaats van de uitbreiding van de RME naar 5 leden. Momenteel bestaat deze uit 3 leden voor een residentieel park van 228 percelen.

Volgens de president van de huidige RME hoeft het aantal leden niet gestemd te worden tijdens de AV. Nochtans staat in de basisakte vermeld dat de AV dient te beslissen over het aantal leden.

Daarnaast, werd beslist om tijdens de AV te stemmen voor de twee mede-eigenaars die zich tijdens deze AV kandidaat hadden gesteld als vierde en vijfde lid van de RME. Ondanks dat de twee kandidaten met een ruime meerderheid werden goedgekeurd, beslist de RME en syndicus na de stemming om de stemming ongeldig te verklaren. Als reden gaven ze op dat er geen kandidaturen werden ingediend voor de gevraagde datum en dat deze stemming niet wettelijk zou zijn omdat de kandidaturen gekend moeten zijn bij de RME voordat de AV plaatsvindt. (We weten dat de RME, syndicus en hun aanhang niet wilden dat deze twee leden deel zouden uitmaken van deze RME omwille van persoonlijke standpunten)

Bij mijn weten is de AV nochtans de hoogste en beslissende macht en als de AV instemt met de uitbreiding van 3 naar 5 leden met deze twee leden hoort men deze beslissing te respecteren.

Daarom mijn vragen:

1/ Moet de uitbreiding van de RME gestemd worden door de AV of niet?

2/ Kan de RME en syndicus zomaar deze stemming en de verkiezing van deze twee kandidaten nietig verklaren ‘omdat volgens de wet de kandidaturen op voorhand ingediend moeten worden’?

Noot: in 2010 en 2011 werden er leden van de RME door diezelfde AV verkozen zonder voorafgaande ingediende kandidatuur.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#2 , 22 jun 2012 16:22

Graag had ik geweten of het bij wet verplicht is om een schriftelijke kandidatuur in te dienen voor een bepaalde datum alvorens men verkozen kan worden tot lid van de RME of kan men zich tijdens de AV kandidaat stellen zonder voorgaande kandidatuur in te dienen?

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#3 , 22 jun 2012 18:52

Het reglement van inwendige orde van een RME moet door de VME met een versterkte meerderheid vastgelegd worden voor de verkiezing van de leden van de RME.
Dat reglement moet o.a. bepalen : aantal leden, duur van mandaat, verkiezing van de leden, enz

Een RME kan niets, tenzij de syndicus controleren op het uitoefenen van zijn wettelijke opdrachten, de bevindingen die gemaakt worden moeten zij in hun zesmaandelijks verslag laten geworden aan de mede-eigenaars, niet eens aan de syndicus . Ze kunnen zelfs aan de syndicus geen instructies noch adviesen geven.

Ik bevind me in een gelijkaaardige situatie : zie kortweg " RME" op dit forum/zelfde hoofdstuk

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”