Wet van mede-eigendom of niet ?

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

Wet van mede-eigendom of niet ?

#1 , 28 apr 2012 15:44

Goede namiddag,
ik zoek info ivm onze PRIVE-wijk.
Wij zijn met een 80-tal woningen (eigenaars)-wij hebben een (oude BA van 1982, ern nog nooit gewijzigd"
Ons domein is dus gesplitst in privatieve kavels en gemeenschappelijke delen.), met veel regeltjes enz.
Ik zet hier 1 tekst om te verduidelijken :
"Aan iedere privatieve kavel wordt 1/80ste in de gemeenschappelijke delen verbonden,.
Overeenkomstig de wet zijn de gemeenschappelijke delen niet vatbaar voor vervreemding.
Zij kunnen niet vervreemd worden, met zakelijke rechten bezwaard of in beslag genomen worden dan met de kavel waartoe zij behoren en slechts voor het aandeel in de gemeenschappelijke delen die aan die kavel zijn verbonden. Het park (woongebied met recreatief karrakter) wordt tevens onderworpen aan het reglement van medeieigendom waarvan hierna sprake, tot vaststelling van de wederzijdse rechten en plichten van de mede-eigenaars.
DE VRAAG : moeten wij de genoemde appartementswetgeving toepassen ?
(en moeten wij een ondernemingsnummer hebben ?)
veel dank en vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 28 apr 2012 17:39

Ja.
AFDELING II. - GEDWONGEN MEDEEIGENDOM VAN GEBOUWEN OF GROEPEN VAN GEBOUWEN.
Onderafdeling I. - Algemene bepalingen.
Art. 577-3.
De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten. Voornoemde beginselen en bepalingen zijn niet van toepassing indien de aard van de goederen zulks niet rechtvaardigt en alle medeëigenaars instemmen met die afwijking.
Ieder gebouw of groep van gebouwen waarop die beginselen van toepassing zijn, moet worden beheerst door een basisakte en een reglement van medeëigendom.
(...)
Er is een basisakte, er is een verdeling tussen private en gemeenschappelijke kavels, er zijn minstens twee eigenaars, etc ... dus ... .

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 29 apr 2012 11:37

Beste Luc,
alvast mijn oprechte dank,
ik zal er op terugkomen als er niet uitkom
vriendelijke groeten

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”