Gemene muur en isolatie langs kant van de buur

darrigade
Topic Starter
Berichten: 4

Gemene muur en isolatie langs kant van de buur

#1 , 24 apr 2012 08:23

Ik heb een gemene muur (er is geen discussie dat hij gemeen is). Voor mij is dit een binnenmuur, voor mijn buur een buitenmuur. Aangezien het een steense muur is zonder spouw, wil ik hem langs de buitenkant isoleren. Indien mijn buurman mij de toelating geeft om die isolatie aan te brengen, dus eigenlijk op een stuk muur dat zijn eigendom is, heb ik dan enige rechtszekerheid bvb als de buur zijn huis verkoopt?
Uiteindelijk betaal ik de isolatie en breng het aan op de muur die zijn eigendom is; ik vrees dat een tiekomstige, andere eigenaar kan doen en laten wat hij wil, dus ook het weer verwijderen van die isolatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 apr 2012 12:49

Dus als ik het goed begrijp is het een buitenmuur, waartegen uw gebuur (nog) niet gebouwd heeft?

darrigade
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 apr 2012 13:29

Inderdaad; aan mijn kant van de scheidingsmuur bevindt zich een kamer, aan zijn kant is het tuin.
Volgens de veronderstelde mandeligheid zou die scheidingsmuur niet mandelig zijn. Echter, de muur is tot op een hoogte van 2 meter mandelig gemaakt en dit is ook geregistreerd.
Nu wil ik die kamer aan de buitenkant isoleren; maar die isolatie komt dus eigenlijk op de muur te hangen die eigendom is van de buur.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 apr 2012 16:19

Met us buur een sluitende overeenkomst maken die ook in de tijd nog sluitend is.
Je kan bvb al beginnen om zijn deel van de muur (de onderste 2 meter dus) terug over te kopen, zodat de muur niet meer mandelig is.
Dan moet je ook nog overeenkomen dat je een isolatie met een dikte van 10 cm uitstekende boven zijn grond mag plaatsen (door die grond aan te kopen of te huren voor lange termijn bvb)
En als een eventuele nieuwe eigenaar tene die muur wil bouwen, zou hij de verplichting moeten aangaan geen gaten in deze isolatie te maken en er vbv een volleig vrijdragende muur tegen te zetten.
Dit alles laat je best akteren door een notaris, zodat er een soort erfdienstbaarheid wordt gemaakt.

darrigade
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 apr 2012 16:25

Ik vreesde al dat het redelijk ingewikkeld zou worden; alleszins bedankt voor de omstandige uitleg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”