Blaffen honden

sofieke...
Topic Starter
Berichten: 11

Blaffen honden

#1 , 21 apr 2012 19:35

Hoi,

mijn buren hebben enkele honden, op zich geen probleem, heb er zelf ook eentje,
honden blaffen af en toe eens, vind ik absoluut niet erg.
Maar de honden van mijn buren blaffen regelmatig hele dag door zonder ophouden,
we hebben al met de buren contact opgenomen maar die zegt dat hij er niets aan kan doen en ze hun dieren ook niet binnen kunnen zetten.
Is hier eventueel een andere oplossing voor?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 apr 2012 20:37

Wijkagent eens aanspreken over geluidsoverlast en dierenwelzijn (honden blaffen niet de hele dag zonder reden). Wijkagent heeft ook een bemiddelende functie. Indien dat niets helpt, is een klacht de volgende stap.

sofieke...
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 21 apr 2012 20:46

Ja, die honden hebben blijkbaar altijd gewoon geweest van binnen gezeten te hebben
Ik wil ook niet dat hij word verplicht zijn honden binnen te zetten of weg te doen.
Ik zal eens bij de wijkagent informeren.
Bedankt

Reclame

paulus4605
Berichten: 24

#4 , 23 apr 2012 13:58

pas op begrijp me hier niet verkeerd, ik heb ook 4 honden en ik heb er een poosje 7 gehad.
blaffende honden zijn vervelend, en ik wordt daar ook bij ons ook gek van, maar meestal is er een rede dat honden blaffen, hetzij een postbode die langskomt of een vuilkar die de vuilnis komt ophalen om maar een paar voorbeelden te noemen. Nu ik weet niet hoe lang deze honden al buiten zitten, maar als ze van dagen binnen te zitten ineens naar buiten gaan is ieder geluid(beweging) nieuw met als gevolg dat ze daarop reageren. Naar verloop van tijd zouden ze rustiger moeten worden omdat ze de omgevingsgeluiden gewoon zijn.

Honden blaffen veel maar kunnen niet de hele dag door blaffen, simpelweg omdat ze netzoals bij de mensen na een dag schreeuwen en roepen geen stem meer overhebben)

tevens moet u er ook rekening mee houden dat honden van smorgens 7 tot s'avonds 10 uur lawaai mogen maken, dit hangt ook nog af van de gemeente waar u woonachtig bent.

dit staat in het wetboek van leuven

Het sinds 9 januari 2012 (!) nieuw gecoördineerde politiereglement (!!) van Leuven zegt hierover :
Artikel 418
De houders van dieren, waarvan het voortgebrachte geluid kan aanleiding geven tot
gerechtvaardigde klachten vanwege de buren, zijn strafbaar op voorwaarde dat het door de
dieren voortgebrachte geluid te wijten is aan een persoonlijk, hetzij vrijwillige, hetzij een bij
gebrek aan vooruitzicht of voorzorg uitmakende daad van de houder van het dier.



succes in ieder geval

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 23 apr 2012 14:34

Ik zou dat hier als gebrek aan vooruitzicht en voorzorg omschrijven.
Er is nl geen enkele reden dat de honden hier een dag lang mogen blaffen.

Dat de honden misschien geholpen zijn met een (bij)scholing en hierbij de baasjes niet vergeten, lijkt me opportuun .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”