burengeschil

roeland369
Topic Starter
Berichten: 1

burengeschil

#1 , 19 apr 2012 10:30

Ik heb in de zomer van 2009 een huis gekocht, verbouwd najaar 2009 en voorjaar 2010. En ben er gaan wonen in de zomer van 2010. Naast mij is een garage gevestigd. Grenzend aan mijn buitenmuur is hun parking gelegen. De vorige eigenaar van mijn huis heeft een boiler geinstalleerd tegen deze gedeelde muur. Hij heeft toen de afvoer van de boiler door deze muur gestoken, uitkomend op de parking van de garage.
Tijdens mijn verbouwingen heb ik met de garage enkel zeer vluchtige contacten in de zin van goeiemorgen en goeienavond gehad. Opeens in het voor jaar van 2011 (toen mijn budget op was, de verbouwingen die ik kon doen gedaan waren, maar het gebouw is zeker nog niet af) krijg ik de vraag van de garage of ik een derde van de kosten wil betalen omdat ze de gemeenschappelijke muur willen laten herbekleden met leien. Omdat ik al mijn beschikbaar geld al in de verbouwing had gestoken was dit voor mij financieel niet haalbaar (kostenplaatje voor mij +- 3500 euro).
Sindsdien is de sfeer helemaal omgeslagen. Ik moest dringend de loshangede leien vervangen omdat deze levensgevaarlijk waren voor hun medewerkers en hun auto’s die op de parking stonden. En ik moest ook maar zorgen dat de uitlaat van mijn boiler niet meer op hun parking uitkwam (want grote hinder door de rook die eruit komt wanneer de boiler opstaat). Er werd mij opgelegd om deze aanpassingen snel te doen.
De leien moesten voor einde zomer en de boiler moest dan voor einde van het jaar aangepast worden.
Omdat ik geen risico wou lopen met de loshangede leien (en omdat dit idd een potentieel gevaarlijke situatie was) heb ik mijn laatste spaarcenten gebruikt om dit te herstellen. Kostprijs ongeveer 2.000 euro.
Ik heb het huis alleen gekocht en zodoende draai ik ook alleen op voor alle kosten.
tevens heb ik dit jaar enkele financiele tegenslagen waardoor ik financieel gewoon geen ruimte meer heb om de afvoer van den boiler om te leiden. (gezien de contructie van het huis is het niet evident om dit te doen, wat wil zeggen dat hier serieus kostenplaatje aan vast hangt).
ik heb derhalve de werken dus niet kunnen uitvoeren voor hun opgelegde einddatum van eind december 2011. IK heb dit laten weten via een mail naar de contactpersoon.
Een maand geleden wijzen ze mij erop dat de werken nog niet zijn uitgevoerd. Ik bevestig dit en zeg dat ik contact zal opnemen met een aannemer.
Afgelopen week krijg ik droogweg melding dat deze garage de afvoer heeft dichtgemetseld waardoor er dus geen afvoer meer is en alle afvoer in mijn garage blijft. Het is dus kiezen tussen koolstofmonoxide in de garage of geen verwarming en geen warm water.
Mag de garage dit zomaar éénzijdig beslissen zonder overleg? Wetende dat de werken nog niet zijn kunnen plaatsvinden? Ook wetende dat ze deze vragen pas gesteld hebben nadat ik mijn verbouwingen had gedaan?
Graag advies of ik hier actie kan tegen ondernemen…
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 apr 2012 15:57

Vorige eigenaar had helemaal niet die uitlaat in deze muur mogen steken.
Probeer hem te doen tussenkomen in deze aanpassingskosten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”