weer boomvraag

werryke
Topic Starter
Berichten: 4

weer boomvraag

#1 , 17 apr 2012 19:36

hallo,

de situatie is als volgt,
er staat een zeer oude, grote treurwilg op het perceel van de buren.
naar mijn schatting staat de boom op een 2.5 meter van de perceelgrens.
deze boom groeit gelijk onkruid en word nooit gesnoeid.
bij mijn weten 1 keer op aanvraag van de wijkagent omdat de takken op de rijweg hingen
het probleem is nu dat mijn oudste zoon ( 3jaar) zijn slaapkamer kort bij de boom ligt.
met het minste zuchtje wind slaan de takken tegen de gevel en tegen zijn raam.
je kan het al raden, zo een menneke is bang!!!
wij zijn al verschillende keren aan de buren gaan vragen of we iets aan dit probleem kunnen doen.
elke keer krijgen we als antwoord dat de boom in het najaar gesnoeid zal worden maar dat het niet veel af zal doen omdat een treurwilg toch weer uitspringt gelijk onkruid!!! we hebben de wijkagent hier weer over aangesproken maar tot nu toe niks gebeurd,
ik ben al bij de gemeenste geweest, nog altijd niks gebeurd.

kunnen wij iets aan dit probleem doen of zullen we er mee moeten leren leven ???

de foto is van enkele weken geleden dus de boom is nog niet in volle bloei/groei

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 apr 2012 20:13

Wijkagent kan niets doen, is een burgerlijke zaak. U kan wel op basis van artikel 544 van het burgerlijk wetboek eisen dat de boom gesnoeid wordt, en tijdig onderhouden zodat de hinder zich niet meer voordoet.
Interessante link die dit iets beter uitlegt:
http://www.elfri.be/burenhinder

werryke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 apr 2012 20:26

dank u voor de link,

ik zal om te beginnen een aangeteknde brief naar de buren sturen met een verwijzing van het veldwetboek

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 17 apr 2012 21:12

Veldwetsboek zal waarschijnlijk niet meer van toepassing zijn, de boom staat namelijk op meer dan 2 meter van de scheidslijn, en de boom is naar alle waarschijnlijkheid ook ouder dan 30 jaar, dus enige vordering op deze grond zou bovendien verjaard zijn.
Eerder burgerlijk wetboek, en dan specifiek artikel 544 en de daaruit volgende evenwichtsleer zullen u verder helpen.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 17 apr 2012 22:03

Is er ook een foto zonder bladeren?
Overlast, geluidshinder, schade aan zijgevel..... misschien toch eens met wijkteammanager (politie) gaan praten.
Ik heb de indruk dat er een zijtakje van enkele honderden kilo's bijna uw zijgevel raakt?

werryke
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 17 apr 2012 23:10

ja ik zal nog wel wat foto's hebben ( met de gevelwerken zijn er redelijk veel foto's genomen)
we hebben inderdaad redelijk veel last.
de gevel was groen omdat er weinig zon aankwam,
goten altijd vol met blaadjes in de herfst
bij weinig wind slaan de takken al tegen de voor en zijgevel aan.
mijn zoon van 3 kan hierdoor niet slapen en word vaak midden in de nacht wakker met als resultaat dat wij ook wakker worden.
natuurlijk zijn wij smorgens ook doodmoe!!!!!!
probleem is dat ik weinig verstand heb van bepaalde wetgevingen.
mijn ouders raden mij het vredegerecht aan maar ik ben bang dat de buren niet gaan opdagen en dat er dus geen verzoening komt.
ik zou niet weten welke stappen ik zou moeten ondernemen en in welke volgorde!!!!

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 17 apr 2012 23:44

1e stap: AS waarin u artikel 544 BW uitlegt, en dat u door het nalaten van het snoeien geen volledig genot van uw woning heeft. U vraagt in dit AS dat men u binnen de 2 weken laat weten wanneer uw buur zijn boom gaat snoeien, en dat u verwacht dat dit zo spoedig mogelijk is (wachten tot herfst is geen optie).

2e stap: indien buur niet reageert binnen gevraagde termijn, vraagt u (kosteloos) een verzoening aan bij het vredegerecht. Buur zal uitnodiging krijgen, maar is niet verplicht om te komen. Indien hij wel opdaagt, is wat u overeenkomt wel bindend.

3e stap: indien buur niet komt naar verzoening, of afspraken niet nakomt, daagt u hem voor de vrederechter op basis van artikel 544 BW. Dit kost ong 30€ (indien u wenst kan u in uw eisen opnemen dat u dit terugbetaald wilt), en u kan dit doen zonder advocaat. Gewoon op de griffie vragen achter de juiste documenten, die u ter plaatse kan invullen. Ook alle mogelijke argumenten op papier zetten waarom het nalaten van snoeien valt onder burenhinder (geen licht door de raam, tikt tegen raam en maakt kind wakker, mogelijke schade indien tak breekt, bladval in goten dewelke moeilijk te reinigen zijn, ...). Op de zitting dan zakelijk uw standpunt uitleggen aan de rechter (dit kan zonder advocaat).

dieke
Berichten: 1299

#8 , 30 apr 2012 12:11

En is het voor u dan geen optie om aan de buren voor te stellen dat u zelf al een stuk van die boom wegsnoeit? Ik kan op de foto niet goed zien hoe dik de takken zijn die uw zoontje last bezorgen, maar misschien is er al (tijdelijk) heel wat opgelost door een zaag op lange stok (die bestaan, pas nog zo eentje gezien :)) door zijn raam te steken en een paar van die ellendelingen van takken weg te zagen?

Mooie boom trouwens, maar dat wilde u niet horen zeker. :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”