Beding van aanwas na enerzijdse opzeg

Hulpgezocht
Topic Starter
Berichten: 5

Beding van aanwas na enerzijdse opzeg

#1 , 17 apr 2012 18:02

Mijn vriendin en ik zijn na een aantal jaren uit elkaar.
Bijna 2 jaar geleden kochten we het huis van haar grootouders. Dit omdat ze in een financieel moeilijke situatie verkeerden.
De complete woning werd afgebroken en er werd een nieuwbouw gebouwd.
Ondertussen zijn wij uit elkaar en wou ik het huis verkopen of een van beide laten inkopen.
Mijn ex heeft echter financieel geen enkele mogelijkheid om tot een uitkoop over te gaan daar ze een eenverdiener is en ook de schulden van haar moeder helpt te dekken. Dit gaat zelfs zo ver dat ze een BVBA opende om haar moeder een winkel te laten runnen.

Toen ik 6 maanden geleden toegang tot mijn woning wou, bleek het slot veranderd.
Een maand later werd haar domicilie daar geplaatst. Ik werd nergens van op de hoogte gebracht.
Als klap op de vuurpijl betaalt ze de lening niet mee af en zijn alle kosten voor mij.

De zaak kwam voor bij de rechtbank maar haar advocaat steunt op er beding van aanwas.
Ik ben dus verplicht in onverdeeldheid te blijven.

Ikzelf ben radeloos en wil gewoon van het huis af.
Mijn ex vriendin zit zelf zo zwaar in de schulden dat een openbare verkoop dreigt. Dit zal ook mij niet ten goede komen.
Hebben jullie een voorstel van stappen die we kunnen ondernemen.
Haar advocaat weigert te praten, een bod uit te voeren en raadt haar aan om in onverdeeldheid te blijven.

Ik en mijn familie zijn hopeloos want ondertussen betaal ik haar onderdak en die van haar moeder.
En dit terwijl ze het huis en mijn leven kapot maken.

Hopelijk kan iemand ons raad geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2012 21:51

Voorziet het beding van aanwas niet in de mogelijkheid tot opzegging?

Is het niet in de tijd beperkt?

Hulpgezocht
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 apr 2012 22:32

In februari 2013. Maar zo lang kan een faillissement van haar BVBA niet uitblijven alsook het feit dat tegen die tijd het pand verwoest is door de dieren die ze er huisvest, de feestjes, het niet opruimen en het huisvesten van haar moeder.

Reclame

Hulpgezocht
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 apr 2012 22:36

Wat betreft opzeggen dienen de 2 partijen akkoord te gaan.
Onze advocaat steunt op art.815(?)bw dat niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Alles blijft maar aanslepen. Zelf de advocaat (2) weet niet van welk hout pijlen maken. Hijzelf vertelde ons dat hij nog nooit zo'n 'volk' had meegemaakt, zelf op aangetekend schrijven ontvangen we geen reactie. In tegendeel

Hulpgezocht
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 apr 2012 23:22

Weet er iemand desnoods een advocaat die hierin geadviseerd is of gemotiveerd om ons verder te helpen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2012 10:16

Hof Brussel, 2 april 2008, rolnummer 2005AR1207, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Het beding van aanwas sluit de vordering gegrond op art. 815 B.W. uit nu partijen een overeengekomen onverdeeldheid in het leven hebben geroepen. Het toepassingsgebied van art. 815 B.W., luidens hetwelk niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven en de verdeling altijd kan worden gevorderd, is beperkt tot de ongewilde en onvoorziene mede-eigendomssituaties.

Voor zover mij bekend wordt algemeen aanvaard dat een beding van aanwas een vordering om uit onverdeeldheid te treden uitsluit.

De oplossing moet dan gezocht worden in:
- een opzegging van het beding; vaak wordt zo'n beding tegenwoordig voor een bepaalde tijd voorzien, met mogelijkheid op te zeggen tegen het einde van die periode;
- soms wordt ook voorzien dat het beding kan opgezegd worden na een bepaalde periode van feitelijke scheiding;
- eventueel kan de nietigheid van het beding bepleit worden, of het verval wegens het verdwijnen van de oorzaak.

Interessante lectuur voor u (of uw advocaat): CABG 2006/6 Overzicht van rechtspraakTontine & aanwas

Hulpgezocht
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 19 apr 2012 19:19

Een oprechte dank u!
Hopelijk schieten we hier iets mee op!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”