Leibomen-pergola plaatsen

chrisw
Topic Starter
Berichten: 1

Leibomen-pergola plaatsen

#1 , 17 apr 2012 15:04

Hallo iedereen,

Onze nieuwe buurman, waar we niet te best mee functioneren wegens vroeger akkefietjes,heeft besloten om leilinden te plaatsen op 1 meter van de scheiding en dit over ongeveer 16 meter en op een hoogte van 3 meter.Hij ontneemt ons daarmee onze volledige licht en zoninval langs het zuiden.
Hij heeft reeds een haag gezet op 50cm van de scheiding maar daar ik minder problemen mee.
Daarbovenop heeft hij op 1 meter van de scheiding en op het einde van zijn tuin langs onze zijde(zuidkant) een constructie gemaakt met 8houten palen(3mhoog)en ong 16m2 verbonden met latten waar hij reeds 4 grote bomen-4meter hoog(op elke hoek) in geplaatst heeft met de bedoeling,denk ik zo een pergola te creëren(hij is reeds begonnen met aanbinden van zijwaartse takken).
Kunnen wij hier iets tegen ondernemen om ons zonlicht zoveel mogelijk te vrijwaren en wat is de aangeezen weg,of zijn deze aanplantingen wel in orde??

Dank
Chrisw

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 apr 2012 15:13

Leibomen mogen zelfs op de perceelsgrens geplaatst worden volgens het Veldwetboek.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 17 apr 2012 15:39

Ik denk dat dat niet klopt. Bomen die geplant worden op de perceelsgrens worden geacht van beide te zijn. Alleen fruitboompjes die geleid worden, mogen tegen een gemene muur worden geplaatst, zonder de wettelijke plantafstand in acht te nemen. De wetgeving rond leibomen is onduidelijk en zelfs gemeenten durven geen standpunt in te nemen. De ene keer worden leibomen beschouwd als een (levende) haag, de andere keer zijn het hoogstambomen. Ook de wettelijke plantafstand tussen beplanting en perceelsgrens varieert van gemeente tot gemeente (In sommige gemeenten volstaat 93 cm voor een hoogstam, in andere is het minstens 2 m). Zelfs binnen een gemeente kunnen verschillende plantafstanden bestaan.

Leilindes zijn inheems, bijzonder waardevol en verliezen hun blad in de winter. Dus als de zon laag staat in de winter dan heb je nog steeds genoeg licht en is de schaduwvorming minimaal. In de zomer staat de zon veel hoger en valt nu nog niet af te leiden hoeveel minder licht je zal hebben. Het zal er ook vanafhangen hoe je tuin geörienteerd is t.o.v. de leibomen en hoe groot de slagschaduw wordt.

Het zal dus meer een kwestie zijn van hoeveel 'overlast' er is en of je daar iemand kan van overtuigen. Je kan best eerst informeren bij de dienst ruimtelijke ordening. Anders vrees ik er voor. Volgens mij zal je je op basis van te weinig licht niet kunnen beroepen. Voor het planten van bomen heb je geen vergunning nodig.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 17 apr 2012 18:00

handige tekst
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 17 apr 2012 18:23

Mijn excuses, pg 5 van franciscus' tekst bevat de correcte regels...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”