achterstallige waterfactuur van ex-huurder

portier2000
Topic Starter
Berichten: 1

achterstallige waterfactuur van ex-huurder

#1 , 27 feb 2007 11:05

kan de eigenaar van een appartement verplicht worden tot betaling van een niet betaalde waterfactuur van 3000 euro van ex-huurder. De eigenaar is nooit op de hoogte gebracht van eventuele waterverspilling door wc lek. het bedreft dan nog 3 appartementen van verschillende eigenaars met ??n gemeenschappelijke watermeter. De ex-huuder weigert te betalen. ?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 27 feb 2007 18:49

kan de eigenaar van een appartement verplicht worden tot betaling van een niet betaalde waterfactuur van 3000 euro van ex-huurder. De eigenaar is nooit op de hoogte gebracht van eventuele waterverspilling door wc lek. het bedreft dan nog 3 appartementen van verschillende eigenaars met ??n gemeenschappelijke watermeter. De ex-huuder weigert te betalen. ?????
Beste, de vereniging van mede-eigenaars heeft in deze geen (juridische) band met een huurder. Enkel met u als eigenaar. U heeft/had een contractuele band met uw (ex-)huurder. Afgaande op uw bericht wordt het water blijkbaar verdeeld op basis van een gezamelijke waterteller. Waarschijnlijk betaalt elke eigenaar zijn aandeel volgens quotiteiten of vergis ik mij? Indien dit klopt, dan vraag ik mij af op basis van welk gegeven u een factuur van 3.000? wordt aangereikt. Tenzij er individuele tellers per kavel staan, lijkt het me niet duidelijk hoe een (meer)verbruik des facto aan u kan worden doorgerekend? Zijn er harde bewijzen dat uw ex-huurder dusdanig veel water verbruikte tengevolge van een lek? Hoe is de lek aan het licht gekomen? Zoals u zelf stelt, u bent als eigenaar blijkbaar noch door de huurder noch door de syndicus/VME van een lek op de hoogte gebracht? In zoverre er geen onomstotelijke bewijzen tegen u of uw huurder zijn, zou ik me toch maar even beraden over de gegrondheid van de vordering. Blijkt deze uiteindelijk toch gerechtvaardigd en uw ex-huurder ligt aan de basis, dan zal u moeten trachten verhaal te halen bij hem/haar. De aan de VME verschuldigde kosten zal u dan wel eerst moeten betalen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 mar 2007 10:28

De aansluiting op de waterleiding gebeurde tussen EIGENAAR en watermaatschappij.Hierbij verklaarde de eigenaar zich vrijwel zeker akkoord met de Algemene Voorwaarden van die maatschappij.Die Algemene Voorwaarden houden meestal in dat de eigenaar aansprakelijk is voor de wanbetalingen van huurders.Onderzoek dus zorgvuldig die Algemene Voorwaarden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”