Vallende stenen van terrassen

lindadewitte
Topic Starter
Berichten: 18

Vallende stenen van terrassen

#1 , 17 apr 2012 13:46

Ik woon op een gelijkvloers appartement, en van het terras op de eerste verdieping vallen stenen en beton naar beneden. Ik heb al herhaaldelijk gebeld met de eigenaar, en die zegt van het te laten repareren, maar er gebeurd niets. Wat kan of moet ik doen in een dergelijke situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 17 apr 2012 14:06

Ik woon op een gelijkvloers appartement, en van het terras op de eerste verdieping vallen stenen en beton naar beneden. Ik heb al herhaaldelijk gebeld met de eigenaar, en die zegt van het te laten repareren, maar er gebeurd niets. Wat kan of moet ik doen in een dergelijke situatie.
Vooreerst dient U tegenpartij "officieel via aangetekend schrijven" of idem met een ontvangstbewijs door hem ondertekend in gebreke te stellen. U legt uit in het schrijven wat er precies gaande is, verwijst naar zijn burgerlijke verantwoordelijkheid in geval van bijkomende materiële schade en mogelijks lichamelijke schade. U bevestigt de vraag al te hebben gesteld dat zonder antwoord is gebleven en verzoekt onmiddellijk het nodige te doen of U anders via rechterlijke weg de werken laat opleggen*.

U verwittigt uw verzekeraar en verzoekt eveneens via die kant bij tegenpartij aan te dringen. U maakt duidelijke foto's van de schade ter informatie van de verzekering die een expert ter plaatse kan sturen. Indien U mede-eigenaar bent, verwittigt U de syndicus die ook zal aandringen. Indien U huurder bent, verwittigt U de eigenaar die op zijn beurt de syndicus zal verwittigen.

U wacht nu verder af en volgt op om zo spoedig mogelijk gevolg te kunnen geven.

Justiceseeker

*Lees uw verzekeringspolis gebouw aandachtig na en aarzel niet de verzekeraar/makelaar aan te spreken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 17 apr 2012 14:44

De enige correcte te bewandelen weg is het op de hoogte brengen van de syndicus die de blokpolis kan inschakelen. Aaangezien er betonstukken naar beneden vallen is het de verantwoordelijkheid van de vereniging van mede-eigenaars, niet van de eigenaar van het bovenliggende appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 apr 2012 16:32

De enige correcte te bewandelen weg is het op de hoogte brengen van de syndicus die de blokpolis kan inschakelen. Aaangezien er betonstukken naar beneden vallen is het de verantwoordelijkheid van de vereniging van mede-eigenaars, niet van de eigenaar van het bovenliggende appartement.
Klopt. Bij een mede-eigendom is het de syndicus die het nodige moet doen en ook de verzekering van het gebouw aanspreken.
Stuur een AS naar de syndicus . Als de herstellingen omvangrijk zijn, zal hij mogelijks een Bijzondere Algemene Vergadering moeten bijeenroepen.

Justiceseeker
Berichten: 354

#5 , 17 apr 2012 17:51

Klopt weliswaar niet altijd... .

Vooreerst dient duidelijk nagekeken in de basisakte of het “terras” eigendom is van het gebouw of van de eigenaar... . Sommige aktes beschrijven de terras als de eigendom van de eigenaar zodat de “blokpolis” niet tussenbeide komt en men zich tegen de eigenaar moet keren. Hier is dat niet duidelijk omschreven. Verder dient ook het causaal verband en de gevolgschade bekeken waarin evenzeer verschillende partijen kunnen betrokken worden (de mede-eigendom en de eigenaar zelf).

Daarom is het aangewezen de eigenaar in gebreke te stellen.  Valt het achteraf niet onder zijn verantwoordelijkheid dan dient de syndicus de stappen te ondernomen bij de verzekering gebouw.

Let op want sommige syndici hebben, samen met makelaars, daar niet teveel kaas van gegeten en durven wel eens flink verkeerd zijn. Er dient dus getoetst wat de basisakte  juist beschrijft en wat de verzekeraar gebouw juist verzekerd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 17 apr 2012 18:10

Ook als de eigenaar "verantwoordelijk" is voor de schade veroorzaakt door zijn terras zal de blokpolis ingeschakeld moeten worden. Normaliter gebeurt dat door de syndicus. Indien basisakte niets vermeldt betreffende terrassen dan geldt dat de structuur (beton dus) gemeenschappelijk is en de bekledingen privatief. Alle blokpolissen in mijn bezit dekken burgerlijke aansprakelijkheid van het gebouw tov andere gebouwen en derden, tussen privatieven en gemeenschap alsook tussen de privatieven onderling.
Bijgevolg best rechtstreeks syndicus contacteren ipv uw bovenbuur de stuipen op het lijf te jagen....

Enkel indien in de schade een verantwoordelijkheid van het bovenliggende privatief schuilt is het mogelijk dat na uitkering van de blokpolisverzekering er nog een betaling zal moeten gebeuren door de eigenaar van dat privatief ten belope van het eventuele vrijgestelde bedrag (dat niet door verzekering wordt vergoed).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”