Bomen op erfscheiding

Sem
Topic Starter
Berichten: 1

Bomen op erfscheiding

#1 , 16 apr 2012 23:13

Hallo allemaal,

Ik zit met een aantal vragen.
Om een lang verhaal kort te maken, het probleem is begonnen toen mijn buren de bomen, die op de erfscheiding stonden, weg hebben gehaald.
In eerste instantie is mijn buurvrouw komen vragen of ik wilde mee betalen in de kosten voor de nieuwe aanplanting. Hier heb ik ja op gezegd.
Een en ander zou nog besproken worden. Na een dag werken kom ik thuis en de bomen zijn al allemaal weggehaald en hiervoor in de plaats hebben ze een zeil gespannen. Dit is afgelopen herfst geweest.
Enkele weken geleden kwam de buurvrouw aan de deur met een briefje met hierop de beschrijving van de boom die ze wilden planten. Aangezien deze coniferen maarr een 70 cm hoog waren heb ik haar medegedeeld dat dat toch erg laag was. Ik ben hierna met een ander alternatief naar hun toegegaan om te kijken wat ze ervan vonden. Uiteindelijk is de buurvrouw naar me toe gekomen en zei dat het voor haar ook goed was.
Daarna zijn ze de bomen gaan bestellen. Toen ik enkele dagen later terug thuis kwam van mijn werk, bleek dat de bomen kleiner waren dan oorspronkelijk afgesproken. Die avond heb ik hun een brief in de brievenbus gedaan waarbij ik gevraagd heb om nog even te wachten met het planten van de bomen ook om nog een aantal zaken, wat betreft onderhoud etc. als ook het eventuele aantal, omdat ze er toch wel erg weinig besteld hadden nog eens te bespreken.
Weer na thuiskomst blijkt dat de buurman alle bomen al geplant heeft.
Enkele dagen later, zie ik de buren in de tuien en spreek hun hierover aan, maar krijg geen aangename reaktie, en dit is nog zeer mild uitgedrukt van mijn buurvrouw waarna zij uiteindelijk ook wegloopt van ons gesprek.

Aangezien ik niet wens op een dergelijke manier aangesproken te worden, het totaal ontbreken van respect ben ik ook niet overgegaan tot betaling.

Achteraf blijkt dat op het perceel een verkavelingsaktie van toepassing is. Hierin staat vermeld dat beplanting op de erfgrens gedaan zal worden en dan doormiddel van haag met een maximale hoogte van 1.60 meter.

Gezien het feit dat de bomen nu op 1.00 tot 1.30 van elkaar geplant zijn gaat het eigenlijk niet meer om een haag maar om het planten van bomen, denk ik?

Hoe zit het met het recht op privacy? Geld dat boven de verkavelingsakte, deze dateerd uit 1978.

Kunnen de buren dit alles zo op deze manier beslissen?

Het liefst zou ik nu een schutting willen plaatsen tegen de erfgrens zodat ik wel privacy in mijn eigen tuin heb.

bedankt,
een beetje de wanhoop nabij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 17 apr 2012 17:51

Lees bijgeleverde tekst eens
http://www.elfri.be/afpaling-en-afsluiting" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en ga eens langs de dienst ruimtelijke ordening/milieu/bouwtoezicht van uw gemeente.
Dikwijls ook a info te vinden op hun website...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”