ingewikkelde materie "ontginningsgebied"

Heye
Topic Starter
Berichten: 468

ingewikkelde materie "ontginningsgebied"

#1 , 27 feb 2007 02:14

Hallo,

Volgende situatie doet zich voor. Er komt een leemgroeve in onze gemeente (zij hebben hun milieuaanvrag ingediend.)
Nu 8 maart is er een info avond omtrent dit onderwerp.

Op het gewestplan is er op de plek een aanduiding als ontginningsgebied
Nu is het daar veld. de hoofdcode op het gewestplan (1201) ontginningsgebied. Doel van de grond na ontginning (0900) akkerbouw.
(bron: www.gisvlaanderen.be)

Nu is mijn vraag is de ontginningsfirma niet verplicht om, indien zij overgaan tot onteigening (nu word dit land bewerkt door boeren en pachters + jachtterrein) om deze "eigenaars - pachters - WBE'S* een recht van voorkoop te geven?

ik ben nu het het decreet van 18 mei 1999. 1999 houdende de
organisatie van de ruimtelijke ordening aan het uitpluizen maar het is mij niet zo direct duidelijk.

De gemeente wil het vrachtvervoer afvoeren langs secundaire wegen om de hoofdwegen (gewestwegen) minder te belasten.
Daarom hebben enkele verenigingen en bewoners een comit? opgericht om deze zaak uit te stellen of al dan niet te stoppen.

Ik weet dat ik klacht kan neerleggen bij de milieudienst van de gemeente, en indien de vergunning toch zou worden afgeleverd kunnen wij in beroep gaan bij de deputatie van de provincie. Maar ik had mij graag ingewerkt in deze materie tegen 8 maart.Zo kan ik eventuele procedurefouten opzoeken.Ook heb ik dit plan gevonden ( http://www.reddekouter.be/master/downlo ... er2006.pdf ) waarin onze zaak "gedeeltelijk" ter sprake komt. Zij praten van een ontginningsgebied aan het lembeekbos met een uitbreiding naar lembeek stasbeek.

Hierover zijn ze niet duidelijk

WBE'S= wild beheer eenheid

In de hoop op een gunstig antwoord teken ik
Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 feb 2007 09:59

Inzake onteigening dient in acht genomen:Wet 26 juli 1962(eventueel Wet 17 april 1835 of Wet 27 mei 1870).

De ?onteigening? is geen ?verkoop? in de zin van art.63 Decr.Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999.

Het Milieuvergunningsdecreet 28 juni 1985 is van toepassing op milieuaanvragen en -vergunningen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”