dagorde A.V.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

dagorde A.V.

#1 , 14 apr 2012 19:36

Het eerste agendapunt van de A.V. van 26 april 2012 is de aanstelling van een voorzitter voor deze vergadering. Mijn vraag is moet de nieuwe voorzitter niet aangeduid worden voor de volgende A.V. van 2013 en de commissaris van de rekeningen voor het boekjaar 2012-2013.In de wet op de mede-eigendom kan ik niets terugvinden over de dagorde van een A.V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 14 apr 2012 20:26

Telkens, voor elke A.V. dient een "voorzitter" onder de mede-eigenaars te worden aangesteld. Dit geldt dus ook voor de "huidige" A.V. Voor 2013 dient dit opnieuw te geschieden.
De commissaris van de rekeningen dient te worden aangesteld voor het volgende "boekjaar"; in uw geval voor de rekeningen 2012-2013.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#3 , 14 apr 2012 22:39

Kan ik dit ergens terugvinden in de wet op de mede-eigendom?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 15 apr 2012 06:30

1) voorzitter: Art. 577-6 §5 eerste lid BW
De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten.
en:
Onderafdeling III. - Organen van de vereniging van mede-eigenaars.
Art. 577-6. § 1.
Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
(...)
Uit de combinatie van beide bepalingen blijkt dat een voorzitter een aanwezig stemgerechtigd lid van de AV dient te zijn, zoals verder bepaald in Art. 577-6 §1 BW.
Dat sluit uit:
- dat een andere mede-eigenaar van het privatief kavel optreedt als stemgerechtigd lid voor dat kavel
- dat een mandataris van een stemgerechtigd lid gekozen wordt als voorzitter

2) commissaris van de rekeningen: Art. 577-8/2 BW
Art. 577-8/2.
De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”