woning eigendom van 2 gezin., wat als één partij wil stoppen

sobita
Topic Starter
Berichten: 4

woning eigendom van 2 gezin., wat als één partij wil stoppen

#1 , 14 apr 2012 12:54

Beste ,

wij zijn mede-eigenaar van een vakantiewoning aan de kust , hebben deze woning aangekocht met een ander gezin.
het andere gezin wil deze woning nu verkopen , rede is geld en familie problemen. (mogelijke scheiding)

kunnen ze de woning openbaar te koop stellen zonder ons akkoord?
Als wij niet akkoord zijn over de prijs , kunnen ze de prijs lager afdingen?
wat als ze hun lening niet meer afbetalen , kan de bank bij ons langskomen voor hun deel , ook al betalen wij correct?
(lening staat op de twee gezinnen , maar gaat over één eigendom)
In principe willen wij niet verkopen , maar kan ik ook het tweede deel niet overnemen...

wil mij dus een beetje veilig stellen , als er bij het andere gezin iets ernstig mis gaat ....
(ik denk dat ze nu niet kunnen scheiden , omdat de verdeling niet kan omdat we samn dat huis hebben)


graag een beetje advies , hoe ik me moet indekken , of maak ik onterecht zorgen?

bedankt

Sobita

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 apr 2012 14:17

Als het één lening is kan de bank bij eender wie van de ondertekenaars het VOLLEDIGE bedrag opvragen.
Niemand moet in onverdeeldheid te blijven dus als een van de eigenaars wil verkopen dan kan deze dat eisen.
En waarom kunnen ze niet scheiden.... ?
Kan misschien één van de partijen uitgekocht worden door de drie andere .... dus veel minder kosten en misschien wel haalbaar.
Wat staat er juist in leningcontract en in het koopcontract/eigendomsbewijs aan regelingen tussen de partijen.

sobita
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 apr 2012 14:38

beste ,
het zijn 2 verschillende leningen , die weliswaar van dezelfde rekeniing nummer gaan bij de bank
de leningen zijn verschillend wat bedrag betreft en loopduur... dus als ik mijn deel betaal , kan ik niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ander deel?

als ze dus willen verkopen , kunnen ze dat eisen, maar ik beslis toch ook aan welke waarde? , ook indien het een openbare verkoop zou worden en ik ben niet akkoord met het bedrag dan kan ik toch weigeren?

in de akte staat de bank enerzijds en dan de twee verschillende kredietnemers , wij en het andere gezin., en dit voor de twee vershillende bedragen(2 aktes) , is het dan wel één lening?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 14 apr 2012 15:31

Als andere partij de bank niet meer betaald zal de bank gedwongen openbaar verkopen.
Ieder zal dan zijn deel van het bedrag krijgen gelijk aan eigendomsdeel.
Gezien dat (hun stuk) vermoedelijk veel minder zal zijn dan het door tegenpartij terug te betalen deel zullen zij nog met een stuk van de kosten blijven zitten.
Zijn er twee bankakten ???

sobita
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 apr 2012 20:31

weet het niet juist , ik heb 2 dossiers van de notaris , van de beide leningen , maar in beide dossiers staan alle namen vermeld

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 14 apr 2012 22:38

Vraag het dan na aan uw notaris.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 14 apr 2012 23:04

weet het niet juist , ik heb 2 dossiers van de notaris , van de beide leningen , maar in beide dossiers staan alle namen vermeld
Dan zijn jullie gezamenlijk verantwoordelijk voor beide leningen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 apr 2012 08:07

zeker van roharro: het kan zijn dat alle namen vermeld staan in de beschrijving van het eigendom, niet van de modaliteiten van de lening.

Sobita, heb je beide dossiers (allez, aktes) moeten ondertekenen? staat er iets in dat jullie je borg stellen?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 16 apr 2012 09:22

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(Burgerlijk Wetboek).

‘hebben deze woning aangekocht met een ander gezin’

Elk van beide gezinnen kan dus gerechtelijke verdeling vorderen overeenkomstig art.1186 e.v. Gerechtelijk Wetboek indien de verdeling niet minnelijk kan gebeuren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sobita
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 16 apr 2012 22:16

ik zl eens langs de bank en notaris passeren...
er staat in de acte oa:
onroerend uitvoerend beslag:
indien de kredietnemers hun verbintenis niet nakomen , heeft de bank het recht het onroerend goed te verkopen , en het recht beslag te leggen op de andere goederen van de kredietnemers... artikkel 1563

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 16 apr 2012 22:40

zeker van roharro: het kan zijn dat alle namen vermeld staan in de beschrijving van het eigendom, niet van de modaliteiten van de lening.

Sobita, heb je beide dossiers (allez, aktes) moeten ondertekenen? staat er iets in dat jullie je borg stellen?
Het zijn de aktes van de hypotheekleningen die vraagsteller vermeldt enk ik (spreekt alleszins van leningsdossiers...). In beide staan alle namen. Ik vermoed dat er bijgevolg een hypotheek in eerste rang is en een hypotheek in tweede rang, met solidaire verantwoordelijkheid van al de kredietnemers samen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 17 apr 2012 07:55

ah, ik dacdht, maar 't is al een tijdje dat ik het gelezen had, dat in onze leningsakte ook de voorgeschiedenis van eigendom van de woning stond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”