gebruik van erfdienstbaarheid

vlam
Topic Starter
Berichten: 19

gebruik van erfdienstbaarheid

#1 , 13 apr 2012 15:18

Langs de zijkant van ons preceel loopt een servitudeweg.
Deze is in gebruik door een landbouwer om een achterliggende weide te bereiken.
Deze situatie bestaat sinds jaren en heeft nauwelijks problemen opgeleverd.
De laatste jaren worden de voertuigen waarmee gebruik gemaakt wordt van deze toegangsweg steeds groter, breder en zwaarder.

Is er een limiet in verband met de breedte van de doorgang ? Het kan toch niet dat er steeds verder uitgebreid wordt ?

Is er een beperking op het soort verkeer wat hier toegelaten moet worden ?
Moet ik doorgang verlenen aan andere dan de gebruiker van de achterliggende weide ; meer bepaald een loonwerker die met steeds zwaarder materiaal werken uitvoert voor de gebruiker van de achterliggende weide ?

Voor een deel loopt er een gracht langs deze weg, wat als er schade aan deze gracht toegebracht wordt ? Door het zware verkeer komt de gracht steeds verder te verzakken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 13 apr 2012 15:24

servitudeweg... van wie is die?
indien een erfdienstbaarheid op uw eigendom wat staat er juist omschreven.

vlam
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 16 apr 2012 08:19

De servitudeweg is onze eigendom.
Er staat nergens iets op papier over de erfdienstbaarheid.
Het bestaan van de erfdienstbaarheid was bekend toen wij er 30 jaar geleden gingen bouwen en wonen.
Er wordt maar enkele keren per jaar gebruik van gemaakt, maar het landbouwmateriaal wordt steeds groter en zwaarder.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 16 apr 2012 08:57

- de erfdienstbaarheid (als die er tenminste is) mag niet verzwaren of schade toebrengen aan jouw eigendom.
Meet hoe breed de weg is en reken uit welke voertuigen dus wél kunnen passeren. Vermits de servitude dateert van 30 jaar geleden, zal die weg maar gebruikt kunnen worden door landebouwvoertuigen die de capaciteit hebben van toen. die waren overigens ook smaller dan tegenwoordig.
- Plant langs je weg struikjes, plantjes....whatever.

- Als een (landbouw)voertuig niet binnen de afmetingen van de weg kan passeren, kunnen en mogen ze er niet door. en dan is de toegebrachte schade zichtbaar en meetbaar.

- Ook om het verzakken van de gracht verder te voorkomen. Plant struikjes op de bermgrens.

- Als de gebruiker van de achterliggende weide iemand inhuurt om werken te doen, mag die er gerust door (als er tenminste echt wel een erfdienstbaarheid is...)
Maar nogmaals: die moet binnen de lijntjes rijden én de weg niet beschadigen.

- En hoe was ide erfdienstbaarheid dan wel bekend? Niet op een akte beschreven? Of is het een "groene weg" die enkel bij het kadaster beschreven staat? Daar zijn codes met afmetingen voor. Vor zover ik me herinner: een pad of wegel: daar kan je langs wandelen, desnoods met een paard; Dan is er de code voor een weg: die is iets breder. Maar daar kan je nooit met de monstermaisoogstmachine door...

vlam
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 17 apr 2012 12:07

-de weg is 4 meter breed en aan beide zijden staat een haag
-de schade wordt niet zozeer door de breedte van de voertuigen dan wel door het gewicht aangebracht (het gaat over een aarden weg waarin steeds diepere sporen getrokken worden)
-het probleem van deze steeds diepere sporen is dat je steeds moeilijker met een gewone wagen over de weg kan rijden (ik gebruik deze weg ook als toegang naar het achterste deel van mijn tuin).

-de achterliggende weiden zijn enkel langs deze weg bereikbaar, de erfdiensbaarheid is denk ik dus ontstaan door de ligging.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 apr 2012 12:16

Je kan aan de veroorzaker van de schade vragen voor de herstelling van de weg.
Maar het is niet omdat er steeds grotere en zwaardere machines zijn dat deze daardoor schade aanrichten. Het gewicht op de grond is gewoonlijk niet veel meer, omdat deze toestellen ook meer en dikkere banden hebben. Er zijn hiervoor wettelijke voorschriften.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”