wonen in stacaravan op bouwgrond grootouders

Moppie
Topic Starter
Berichten: 13

wonen in stacaravan op bouwgrond grootouders

#1 , 09 apr 2012 19:37

Beste,

Ik & mijn vriend zouden graag een stacaravan kopen en deze zetten op de bouwgrond van onze grootouders. de bouwgrond wordt momenteel gebruikt als kippenweide en ligt naast het huis van de grootouders.
het gaat om een woonwagen, dus een unit die verplaatsbaar is.

mag dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2012 20:17

Hangt af van de gemeente. U mag er zich in ieder geval niet domicilieren.

Moppie
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 10 apr 2012 16:42

wij willen ons er niet domicilieren, brengt alleen maar kosten met zich mee :p
wij zouden onze domicile bij de ouders zetten (die wonen tuin aan tuin vd grootouders)

ik ga morgen navraag doen op de bouwdienst, hoe pak ik dit best aan?

Reclame

Moppie
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 11 apr 2012 15:27

Kom van de bouwdienst.
volgens hun mag je sowieso geen caravan of wat dan ook in de tuin plaatsen. maar je mag toch een tuinhuisje plaatsen van max 40m² en dit zelfs zonder een aanvraag in te dienen..

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 11 apr 2012 15:34

Maar een tuinhuis is GEEN woning.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 apr 2012 15:55

wij willen ons er niet domicilieren, brengt alleen maar kosten met zich mee
Welke kosten brengt een domiciliering met zich mee, tenzij je de eventuele deurwaarders die je aan uw deur kan krijgen als kosten aanziet. :lol:
En door u niet te domicilieren op de plaats waar je woont, pleeg je domiciliefraude, en dat kan zwaar bestraft worden.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 11 apr 2012 16:15

Trouwens een deurwaarder kan buiten het adres met domiciliëring ook beslag leggen op ELKE plaats waar u belangen zou hebben.
Uw kwartierinspecteur kan u ook schrappen op uw domicilie wegens geen belangen meer.
Op dat ogenblik heb je geen adres meer daaruit volgt uw SIS kaart, ziekenkas, belastingen,stemoproepen komen niet meer toe en worden stopgezet of eveneens ongeldig.
Voor de overheid wordt u dan gelijkgesteld als buitenlander.

Moppie
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 11 apr 2012 20:33

Maar een tuinhuis is GEEN woning.
en hoeveel mensen zouden zo in een tuinhuis wonen?
snap niet dat je op je eigen grond/hof nog niet mag doen wat je wil.. democratisch land zeggen ze dan

klungel

#9 , 11 apr 2012 20:36

Voor de overheid wordt u dan gelijkgesteld als buitenlander.
als u een schijnadres opgeeft bent u een spookinwoner als men u betrapt kan men u schrappen uit het bevolkingsregister

en in een tent ?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 11 apr 2012 21:46

Het wonen in een woonzone in een caravan, tent, tuinhuis is niet toegelaten omdat hier geen andere verblijven dan een woning kunnen ingericht worden.
Waarom wel omdat de overheid om een heleboel redenen beslist heeft dat het niet toegelaten is.
PS hier is ook een rubriek inzake wonen en huren en daar blijkt dat er nogal wat ruimten worden verhuurd die in feite niet bewoonbaar zijn. Gelet op het aantal vragen blijkbaar een groot probleem.

stevens-willy
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

#11 , 12 apr 2012 10:16

Ben niet op de hoogte van de wetgeving, betreffend wonen.
Maar ik weet dat in Heers meer bepaald de fusiegemeente Veulen er twee stacaravans staan die beide bewoont zijn.Dit reeds van het jaar1980 - 82.
Daar macht het dan wel.

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

Jan S
Berichten: 397

#12 , 13 apr 2012 15:03

Art. 1.2. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, onverminderd andere regelgeving, inzonderheid de regelgeving inzake beschermde monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologische sites, waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt.

Art. 1.3. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, of met de uitdrukkelijke voorwaarden van stedenbouwkundige vergunningen.

Art. 1.4. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, algemene plannen van aanleg, bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen die niet opgenomen zijn in de gemeentelijke lijst, opgemaakt in toepassing van artikel 4.4.1, §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Hoofdstuk 2. Handelingen in, aan en bij woningen
Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
13° het plaatsen van één verplaatsbare inrichting die voor bewoning kan worden gebruikt, zoals één woonwagen, kampeerwagen of tent, niet zichtbaar vanaf de openbare weg, zonder er effectief te wonen.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Moppie
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 15 apr 2012 13:55

weet je ook van wanneer dit besluit dateert?

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 15 apr 2012 14:24

16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 10-09-2010 en tekstbijwerking tot 11-10-2011)

Bron : VLAAMSE OVERHEID
Publicatie : 10-09-2010 nummer : 2010035645 bladzijde : 57528
Dossiernummer : 2010-07-16/30
Inwerkingtreding : 01-12-2010
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.ruimtelijkeordening.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

zie ook

Martinus van Bavegem
Berichten: 23

#15 , 18 jul 2016 01:45

Je mag echter wel permanent wonen in een woonwagen (op wielen (mobiel)) mits je een referentieadres hebt bij de gemeente, dacht ik.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”