Werken in appartement

LiefKleinNijntje
Topic Starter
Berichten: 7

Werken in appartement

#1 , 06 apr 2012 08:34

We hebben gisteren algemene vergadering gehad in het de blok waar ik ongeveer een jaar geleden een appartement gekocht heb. We zijn op een kwestie gestoten waar ik toch vragen over had. Hiermee gaat hoogstwaarschijnlijk sowieso naar een advocaat gegaan worden maar ik wou al een beetje informatie inwinnen...

Het verhaal is dus als volgt:
Twee mensen verhuurde een gelijkvloers appartement. De persoon die dit huurde is in een relatie terecht gekomen en heeft besloten om te verhuizen. De eigenaar was dus een nieuwe huurder aan het zoeken. Toen hij het appartement aan de eerste potentiele huurder toonde zagen ze dat er in de slaapkamer een redelijk grote schimmelplek was. Die was er vroeger ook al (ze overschilderde die gewoon blijkbaar :/ ) maar was nu veel groter dan eerder. Ze hebben dan iemand laten komen om dat op te lossen aangezien dat het zo niet verhuurd raakte.

Gisteren was het dus vergadering en opeens komen ze aanzetten met een rekening die op kosten van de blok is. De man van de firma had gezegt dat ze dit konden verhalen op de blok en ze hadden een advocaat gebelt en die had dat bevestigd. Tot daar ben ik het nog eens. Als dat zo is dan is dat zo.
Maar:
- Ze hebben de werken zelf en volledige op eigen houtje uitgevoerd. Dit is nooit besproken op de algemene vergadering.
- Het zou gemeld zijn aan de syndicus maar die beweerd dat ze idd een offerte in zijn bus gestopt hebben maar dat de werken toen al bezig waren.
- Het probleem zou opstijgend vocht in een buitenmuur zijn volgens de firma die zij gebruikt hebben (een offerte en mening, geen tweede mening gevraagd door hun). Die muur loopt door naar een tweede appartement waar voorlopig geen problemen zijn maar als die persoon van dat appartement op de hoogte was had die zijn appartement ook laten nakijken. Als hij dit nu wilt moet er een nieuwe procedure gestart worden = duurder omdat zij dit helemaal op eigen houtje geregeld hebben.

Volgens het regelement moeten zelfs dringende zaken eerst besproken worden op een vergadering en moest daar geen oplossing uit komen moet er via aangetekende zending een vraag naar de syndicus gestuurd worden.

Daarbovenop vonden ze het de fout van de syndicus dat hij hun niet had ingelicht maar die persoon was niet op de hoogte en het is hun verantwoordelijkheid toch het regelement te kennen en als ze horen dat het iets is voor alle eigenaars eerst deze te raadplegen.
Ik vraag me af of ze zomaar werken mogen uitvoeren die de gemeene delen raken (aangezien de kosten op de blok vallen zal dat bij die werken wel ergens zo zijn) zonder dit voor de algemene vergadering te brengen.

Ze willen nu een rechtzaak aanspannen om ons toch te doen betalen. Ik weet niet of het echt zover gaat komen maar wou toch al eens horen wat jullie dachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 06 apr 2012 11:03

Om het probleem en zijn repercussies beter te situeren:
1. Bouwjaar gebouw?
2. Professionele syndicus?
3. Eigenaar appartement gelijkvloers is eigenaar sinds wanneer ?
4. Statuten aangepast aan de wet van 2010?
5. Hoeveel appartementen in jouw blok?
6. Hoeveel blokken?
7. Zelfde syndicus voor het geheel als voor jouw blok?
8. Een basisakte voor het geheel (of één akte per blok)?

LiefKleinNijntje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 06 apr 2012 11:06

1. 1997
2. Nee mede-eigenaar
3. Ken geen exacte datum maar heeft er eerst zelf in gewoond en dan verhuurd. Denk zeker niet minder als 5 jaar
4. Ik denk van wel, in die periode was er een proffesionele syndicus dacht ik. Maar ik kan het zo niet zeker zeggen
5. 10
6. 1
7, 8: Zelfde

Reclame

Véro
Berichten: 1

#4 , 18 apr 2012 09:46

Ik zit met eenzelfde vraag. Gisteren kreeg ik een e-mail met de boodschap dat er werken waren uitgevoerd en de vraag om mijn aandeel daarin te betalen!

Ik ben eigenaar van een appartement in een gebouw met in totaal vier appartementen. Mijn appartement wordt momenteel verhuurd. Alle andere eigenaars wonen in hun eigen appartement. Er is geen syndicus aanwezig. De eigenaar van het appartment op de 1e verdieping neemt zo'n beetje deze taak op zich. Ik bezit het bovenste appartement (duplex) en heb 30% aandeel in de mede-eigendom. Het gaat om twee herstellingen:
1. de parlofoon moest worden vernieuwd;
2. een plat dak van een achtergebouwtje. Dat achtergebouw maakt geen deel uit van mijn appartement maar zal waarschijnlijk toch wel als gemeenschappelijk worden aanzien vermits het om een dak gaat...

Het is een oud gebouw.

Bij mijn weten zijn de statuten niet aangepast aan de nieuwe wet van 2010. We hebben trouwens nog nooit een vergadering gehouden. Ik heb mijn appartement 7 jaar geleden gekocht en ben er als laatste bijgekomen.

Nu vind ik het helemaal niet normaal dat ik niet op de hoogte ben gesteld van de werken! Ze sturen mij dan gewoon een e-mail met de vraag mijn aandeel in de kosten te betalen... Het gaat in totaal om € 1000 kosten die ik zou moeten bijdragen...

Mijn vraag is ook of dit zomaar kan? Ik had helemaal geen weet van het feit dat er dringende werken moesten uitgevoerd worden en ik heb het appartement zelf bewoond tot eind september 2011!

Graag jullie advies.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”