problemen met syndicus

djcoach
Topic Starter
Berichten: 1

problemen met syndicus

#1 , 04 apr 2012 20:56

Ik heb een appartement (6e verd.)aan zee gekocht. Na een grondige renovatie blijkt dat de waterdruk zeer laag is. Vaatwasser werkt niet,douche nemen is praktisch niet mogelijk,lauw water. Bij navraag bij de syndicus blijkt dat hij vind dat dit normaal is aan zee. Mijn appartement ligt achterkant van de dijk en een gelijkaardig appartementsgebouw staat op de dijk. Zij hebben blijkbaar geen last van de lage waterdruk. Blijkt nu dat daar een hydrofoorpomp staat om de waterdruk kunstmatig te verhogen.Bij ons in het gebouw staat dit niet! Bij mijn vraag om zo vlug mogelijk de nodige werken te laten uitvoeren zegt hij dat dit eerst op de volgende Algemene Vergadering moet komen. Maart 2013.Ik heb hem dan ook schriftelijk aangemaand de nodige stappen te nemen. Hij reageert echter niet. Wat kan ik doen om mijn problemen op te lossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 05 apr 2012 09:47

1. Het probleem is klassiek aan de kust
2. Dit is geen "behoud" van een bestaande toestand, maar wel een verbetering. Een voorafgaandelijke beslissing van de AV is dus noodzakelijk (syndicus heeft gelijk).
3. Wil je sneller een AV hebben? Zoek medestanders (+20% van de aandelen) en vraag samen aan de syndicus per aangetekende brief om een AV te organiseren. Stel een dagorde voor. Het punt "hydrofoorpomp" dient vergezeld van een voorstel van lastenboek (extensieve beschrijving gevraagde werken) en van een begrotingsraming.

Begrotingsraming = hoeveel zal dat kosten aan de VME (= materiaal, plaatsingkostyen, onderhoud/jaar), en hoeveel draagt elkeen bij, zowel voor de aanschaf als voor het jaarlijks onderhoud.

Extensieve beschrijving = waar wordt de pomp geplaatst, hoeveel druk word gevraagd, verbruik elektriciteit, geluidslast, geschatte kostrijs materiaal, geschatte kostprijs plaatsing, geschatte kostprijs periodiek onderhoud, ...

Wees bereid meer bij te dragen dan de andere (bvb verdeelsleutel groter naargelang hoger verdiep).

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#3 , 05 apr 2012 14:59

De syndic heeft reeds een mandaat van 4 jaar als syndicus. Na 3 jaar heeft hij zijn contract stilzwijgend vernieuwd. De A.V.wil nu de syndic ontslaan. Moeten de mede-eigenaars een schadevergoeding betalen voor zijn ontslag??

Reclame

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#4 , 05 apr 2012 19:26

Gelieve vorig bericht te verwijderen a.u.b.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 06 apr 2012 11:41

“Art.577-9...§ 4. Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere medeëigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten. Hij kan eveneens de toestemming vragen om op eigen kosten de werken uit te voeren die hij nuttig acht, zelfs aan de gemeenschappelijke gedeelten, wanneer de algemene vergadering zich zonder gegronde reden daartegen verzet...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is waarschijnlijk dat de eigenaars van de lager gelegen appartementen zullen tegenstemmen omdat bij hen de waterdruk voldoende hoog is. U kan in dat geval toepassing maken van voornoemde bepaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”