Bijtende honden

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

Bijtende honden

#1 , 31 mar 2012 21:22

De verhuurder begaat een fout in de zin van 'huisvredebreuk', dit is strafbaar: Art. 439-442 van het strafwetboek. Nu uiteraard kan je klacht neerleggen bij de politie. Het is natuurlijk voor de goede vrede aan te raden om je huisbaas hierover aan te spreken. Zeg dat hij op deze manier je privacy schendt. En dat jij aansprakelijk kan worden gesteld indien de honden hem zouden aanvallen. (Art. 1385 van het Burgerlijk Wetboek).
Die verhuurder pleegt volgens jou huisvredebreuk. Die hond valt die huisvredebrekende verhuurder aan op een plaats waar die verhuurder niet hoeft rond te snuffelen. Stel nu dat een verhuurder of een inbreker binnen in mijn woning treed zonder toelating en die word gebeten door mijn hond. Ben ik dan aansprakelijk voor die hap uit het been van die verhuurder of de inbreker ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed
Berichten: 55

#2 , 01 apr 2012 13:55

Die verhuurder pleegt volgens jou huisvredebreuk. Die hond valt die huisvredebrekende verhuurder aan op een plaats waar die verhuurder niet hoeft rond te snuffelen. Stel nu dat een verhuurder of een inbreker binnen in mijn woning treed zonder toelating en die word gebeten door mijn hond. Ben ik dan aansprakelijk voor die hap uit het been van die verhuurder of de inbreker ?
Dit gaat waarschijnlijk voor discussie vatbaar zijn.

In principe bent u niet aansprakelijk zolang het dier geen abnormaal en onvoorzienbaar gedrag vertoont. Als een hond u doodbijt als u een indringer bent. Is dat normaal gedrag? Is dat voorzienbaar?

Ik denk het niet. Een klein beet waarschijnlijk wel. Ik wil hier mee aantonen dat dit voor discussie vatbaar is en dat een éénduidig antwoord niet vanzelfsprekend zal zijn.


Nu ik kan ook fout zijn natuurlijk, dit is maar mijn mening.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

paulus4605
Berichten: 24

#3 , 04 apr 2012 21:48

Ik ben een hondeneigenaar, en mij is verteld zolang als dat men duidelijk aantoont dat er honden op het terrein aanwezig zijn en dat het betreden van dit terrein op "eigen risico" is ben je niet verantwoordelijk voor de letsels die een hond toebrengt aan indringers.
De hond(en) verdedigd/verdedigen hun/zijn territorium.
Een paar jaar geleden is mijn echtgenote lastig gevallen door een stalker, zo iemand die continue aan het bellen smsen en zelfs dreigde langs te komen.
Met een dochtertje van nauwelijks 2 maanden oud is dit geen leuke situatie. Wij hebben de Politie verwittigd en omdat we 4 honden hebben waarvan 2 Duitse doggen, hebben we ook de vraag gesteld wat als deze persoon op mijn eigendom komt en de honden verdedigen hun baasje?
Het antwoord van de politie was" zolang er duidelijk gemeld wordt dat er honden op het terrein aanwezig zijn en dat het betreden op eigen risico gebeurd hoef je je geen zorgen te maken".
Een paar maanden later kwam mijn echtgenote met ons dochtertje terug van een wandeling in de weilanden met de honden, aan het einde van de doorgang riep een man om hulp(wou de weg of zoiets vragen) en mijn echtgenote vroeg aan de man om in zijn auto te stappen zodat ze de honden binnen kon zetten en de man te woord staan, de man weigerde echter en kwam dichterbij wat voor één van de Duitse Doggen(een brok spiermassa van 95 cm schofthoogte en bijna 80kg zwaar) de aanleiding was om in te grijpen, Hij heeft deze man tegen de grond geworpen en zonder verder te bijten gewacht totdat mijn echtgenote hem van de man af haalde. de man schreeuwde moord en brand en is naar de politie gegaan waar de man wandelen gestuurd is omdat de hond zijn baasje beschermde.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 apr 2012 10:23

Percies, dat hebben we onze honden ook geleerd: wie zich "zonder toelating" toegang verleent tot "ons terrrein" (waarschuwingsbordjes: waakhonden zijn goed zichtbaar) wordt door grommende honden omringd. Als de boosdoener ook nog eens toesnelt op een lid van de familie en na herhaalde verbale waarschuwingen (STOP, blijf op twee meter afstand) NIET stopt: dan boxen onze honden de boosdoener omver en blijven er op liggen tot de politie komt.
Er wordt niet gebeten of verwond.
We hebben ook een dergelijk voorval gehad van iemand die "zogezegd" iets kwam vragen... Ze bleken met 4 te zijn ineens.

The Departed
Berichten: 55

#5 , 05 apr 2012 10:26

Percies, dat hebben we onze honden ook geleerd: wie zich "zonder toelating" toegang verleent tot "ons terrrein" (waarschuwingsbordjes: waakhonden zijn goed zichtbaar) wordt door grommende honden omringd. Als de boosdoener ook nog eens toesnelt op een lid van de familie en na herhaalde verbale waarschuwingen (STOP, blijf op twee meter afstand) NIET stopt: dan boxen onze honden de boosdoener omver en blijven er op liggen tot de politie komt.
Er wordt niet gebeten of verwond.
We hebben ook een dergelijk voorval gehad van iemand die "zogezegd" iets kwam vragen... Ze bleken met 4 te zijn ineens.
Ik had gezegd: 'voorzienbaar en normaal gedrag', wat jullie hier vertellen is voorzienbaar en normaal gedrag.

Ik sprak over het geval indien jullie honden deze man zeer ernstig zouden verwonden met een levensbedreigende situatie als gevolg. Ik vermoed dat u zich in zo'n geval niet kan verschuilen achter het bordje 'ik waak voor mijn baas', wanneer dit onvoorzienbaar en abnormaal gedrag is.

Uiteraard zal dit in 99% van de gevallen niet aan de orde zijn en heeft u volkomen gelijk. ;)
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 05 apr 2012 10:36

Thnx! Een héél genuanceerde en duidelijke uitleg En ben blij dat dit je dit op het forum postte, want niet zolang geleden is er hier een héél lange thread ivm deze materie geweest waar men bleef hangen in het welles-nietesdiscours dat: zelfs als een inbreker zich manu militari toegang verschaft tot je woning , hij je bedreigt met wapens en je hond gaat aan zijn broek hangen je wel degelijk vervolgbaar bent. ( in dat geval heeft krijgt ie wel de "kuitenbeet" , maar ook dat is niet levensbedreigend...)

The Departed
Berichten: 55

#7 , 05 apr 2012 11:21

Nee idd. In zo'n geval is het gedrag van het dier perfect voorzienbaar en ben je niet aansprakelijk.

Zo'n discussies ga je normaal ook niet tegenkomen, mijn voorbeeld illustreerde een extreem geval, maar doorgaans denk ik niet dat je je hard zorgen moet maken.

Maar goed, einde discussie vermoed ik; moderator, slotje?
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”