Syndicus vraagt uit het niets een extra provisie

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

Syndicus vraagt uit het niets een extra provisie

#1 , 03 apr 2012 08:05

Ook ik heb een vraagje over mede-eigenaarschap én de syndicus.
Ik ben eigenaar sinds november van een appartement (blok van zeven app.). Tussen de aankoop en vandaag is de syndicus verandert. Hoe of waarom dat weet ik niet maar het is nu zo.

Een tweetal weken terug krijg ik een brief in de brievenbus waarin staat dat ik de kwartaalbijdrage verschuldigd (150€) ben alsook gevraagd word om een extra 130 euro provisie te storten. Dat van die kwartaalbijdrage klopte want ik wist gewoon niet wanneer of wat ik moest storten en verwachtte eigenlijk gewoon een overschrijving ofzo (aangezien ik daar nieuw ben). Maargoed, geen enkel probleem, ik heb die 150€ meteen doorgestort.

Normaal gezien hebben we in maart de AV.
Geen AV gezien...

Nu krijg ik gisteren nogmaals een brief waarin staat dat ik die 130€ dringend moet doorstorten - en ohja 5€ administratiekost aangezien ze mij een tweede brief hebben moeten sturen en als ze een volgende aanmaning per aangetekend schrijven moeten sturen dan is dat nog eens 25€.

Eerst en vooral: ik heb van hén uit geen enkele reden gekregen waarom ik ineens 130€ extra zou moeten ophoesten? Zelf nu niet nu ze de aanmaning sturen. Gewoon: 130€ graag...
Wat als zij volgende maand afkomen met de vraag of ik even 500€ wil bijstorten? dan moet ik dat ook maar gewoon even doen of wat?

Ik ben nu van plan om deze syndicus een mail of brief te schrijven met de melding dat ik niet van plan ben zómaar 130€ te betalen zonder goede reden. En de reden "er staat niet genoeg op de rekening om alles mee te betalen", is helaas niet gedetailleerd genoeg voor mij...
Ik heb de wetgeving van heel dat syndicusgebeuren hier bij mij liggen maar dat is zo 'floe'... er staat niets concreet in van wat mag en wat niet op 't gebied van die centen.
Hij moet jaarlijks de AV samenroepen zoals bepaald in de notariële akte - dat was maart...dat heeft ie dus niet gedaan. Maar ik zou dan wel ineens zonder reden 130€ moeten storten zonder te weten naar waar dat gaat? Ik dacht het niet...

Heeft hij gelijk? Heb ik gelijk? Hebben we allebei misschien een beetje gelijk? Wie kan me helpen...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 apr 2012 12:43

Recent nog zijn de prijzen van de energie fors gestegen.
Als de syndicus de maandelijke voorschotten niet meer kan betalen, mag hij dringend een bijkomende provisie vragen. Hij kan daarom niet wachter op de eerstkomende AV, want tegen dan is de energie al land afgesloten.

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 03 apr 2012 13:00

ok, maar dient hij niet op z'n minst te zeggen waarvoor ipv "gewoon extra geld te vragen"?
'k weet het toch niet hoor... 't kan best zijn dat hij dat nodig heeft, maar dat ie op z'n minst de beleefdheid heeft om te melden waarvoor in detail, da's toch logisch dat ik wil weten waar m'n geld naartoe gaat? Je kan toch niet verwachten dat ik even 130€ extra stort... da's voor mij een grote hap uit m'n budget ineens (ik vind het persoonlijk erg veel, nog eens bovenop de 150€/kwartaal). En ok ja, ik heb ten allen tijde inzage in die boekhouding, maar IK hoef me daar toch niet toe te engageren om dat te gaan uitpluizen? da's toch hún taak?!

Mja, ik vind vooral de manier waarop ze dit vragen erg...bot.
Bam...betaal maar ff 130€ juffie, want ik heb dat nu eenmaal nodig!

Hij zal me toch eerst een afsluiting van het vorige jaar moeten bezorgen (wat we tijdens de AV in maart hadden moeten krijgen, maar aangezien er geen AV is opgeroepen hebben wij nog steeds geen afrekening van het vorige jaar gekregen......).

Maar als ik het goed begrijp komt het erop neer dat ik dat gewoon moet betalen eender wanneer de syndic dit nodig heeft?
Is er dan behalve er zelf achterzitten en de boekhouding opvragen, geen enkele manier waarop dit te controleren valt hoe of waarom?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”