mag de syndicus dit eisen?

kiton
Topic Starter
Berichten: 9

mag de syndicus dit eisen?

#1 , 02 apr 2012 14:53

Hallo, zal even de situatie schetsen, wij hebben in augustus 2011 een compromie getekend voor een app. in schaarbeek.
Het gebouw bestaat uit 3 app. waarvan wij het middelste en kleinste bewonen.
Het hele gebouw is te koop gezet door de vorige eigenaar, aangezien in ons app. nog huurders zaten die er niet op de afgesproken
datum zijn vertrokken hebben we de eigenlijke akte pas ondertekend in december 2011 toen de huurder eindelijk weg was.

Toen we samen met de makelaar het huis gingen bekijken na het vertrek van de huurder zagen we dat de bovenbuur
de gemeenschappelijke sanitairbuizen had vervangen door een grotere buis en allerlei kabels door hetzelfde gat van zijn app. door onze badkamer door de gemeenschappelijke gang zo naar de kelder. (de onderburen hebben hun leidingen behouden)

Dus hebben wij tijdens onze verbouwing de sanitaire leidingen daarop moeten aansluiten (met zijn toestemming).

Nu hebben we een mail gekregen van de bovenbuur (hij is de syndicus) met de vermelding dat we een deel van de kosten die hij
toen heeft gemaakt aan hem moeten terug betalen.

Mijn vraag is kan hij dit zomaar eisen?
Hij heeft ons of de makelaar nooit op de hoogte gesteld van deze werken, hij zegt daarop
dat hij een akkoord heeft gekregen van de vorige eigenaar aangezien wij de akte nog niet hadden ondertekend.

Wij willen best een deel betalen maar een som van € 900 vinden wij toch veel voor een pvc buis van 14 mtr.

Graag jullie advies.

avb

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 apr 2012 15:39

Het gaat hier dus over een gemeenschappelijke afloop, en die moet dus door alle mede-eigenaars betaald worden. Mogelijks heeft vorige eigenaar hierin al zijn deel betaald. Informeer even bij hem.

kiton
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 03 apr 2012 08:33

inderdaad het is een gemeenschappelijke afloop voor ons en de bovenbuur, en de vorige eigenaar heeft niets betaald.

Hij heeft dit samen laten uitvoeren met al zijn sanitaire werken en heeft dus geen afzonderlijk factuur van deze werken,
aangezien hij beroepshalve met deze firma samenwerkt lijkt mij dit een geval van belangemening, zo wil hij ook absoluut met
deze firma werken om de gemeenschappelijke werken uit te voeren die nog moeten geburen (parlofonie, electriciteit).

Als ook het vernieuwen van het dak waar hij nu al mee wil beginnen want hij wil er een kamer van maken inc velux etc,
die kosten zou hij nu zelf voorschieten en de andere medebewooners moeten dan maandelijks aan hem terugbetalen.
Ik vraag mij af of hij dit zomaar kan doen? (met deze firma werkt hij ook samen)

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 apr 2012 12:46

Waarom zouden de mede-eigenaars moeten meebetalen voor een kamer die mogelijks maar 1 (één) mede-eigenaar tengoede komt?
Indien grotere werkendient syndicus diverse offertes te vragen en aan de AV voor te leggen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 03 apr 2012 15:09

1. en de stedebouwkundige vergunning?

2. is de zolder privatief of gemeenschappelijk? in ieder geval is het akkoord van de AV nodig (en vermoedelijk ook van de gemeente) voor het plaatsen van ramen, ... .

3. de werken van de gemeenschappelijke afvoer zijn in principe gebeurt toen je niet mede-eigenaar was. Ze zijn dus pro rata ten laste van wie toen mede-eigenaar was (of van de syndicus indien hij geen afrekening voor dat jaar heeft voorgelegd).

4. De syndicus even wijzen op de inhoud van Art. 577-8 §4 BW (zie hierna). De belangenverstrengeling of belangenvermenging, zoals vermeld in de wet is van toepassing zo de betrokken firma voor hem werkt of heeft gewerkt (zie deel in vet).
Art. 577-8 § 4.
Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeeigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(...)
15° de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad;

hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of in het kapitaal waarvan ze een aandeel bezitten, een onderneming waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarbij zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld;

indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;
(...)

kiton
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 03 apr 2012 17:56

@Luc, 1: is aangevraagd, maar weet niet of het is goedgekeurd.
2: is zijn eigendom, denk dat hij de goedkeuring heeft van gemeente.
3: wij hebben de akte getekend op 23/11/2011 hij heeft een paar maanden eerder zijn app. gekocht ik weet niet juist wanneer.
De vorige syndicus was een vennootschap, en er was geen werkingsfonds noch reservefonds en dat er geen enkele algemene
vergaderingen werden gehouden (zo staat het in onze koopakte).

Dus als ik het goed begrijp moet ik pas vanaf november de vaste gemeenschappelijke kosten betalen, er is nu pas een
algemene vergadering geweest met de verdeling van de vaste kosten.
de briefwisseling is allemaal in het Frans, kan ik vragen om het ook in het nederlands te doen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 04 apr 2012 08:48

de briefwisseling is allemaal in het Frans, kan ik vragen om het ook in het nederlands te doen?
In welke taal zijn de statuten opgesteld?
In welke gemeente is het gebouw gelegen?

De wettelijke bepalingen zijn:
Art. 577-11/2. BW
Een mede-eigenaar kan, op zijn verzoek, een vertaling verkrijgen van elk document met betrekking tot de mede-eigendom uitgaande van de vereniging van mede-eigenaars, indien de bedoelde vertaling dient te gebeuren naar de taal of een van de talen van het taalgebied waarin het gebouw of de groep van gebouwen gelegen zijn.
De syndicus draagt er zorg voor dat deze vertaling binnen een redelijke termijn ter beschikking wordt gesteld.
De kosten van de vertaling zijn ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.

kiton
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 04 apr 2012 14:49

alles in he frans, kooopakte hebben we laten vertalen.
het gebouw ligt in Schaarbeek.

kiton
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 09 apr 2012 14:48

Kan ik de bovenbuur op een artikel wijzen waarin dit van toepassing is:

3. de werken van de gemeenschappelijke afvoer zijn in principe gebeurt toen je niet mede-eigenaar was. Ze zijn dus pro rata ten laste van wie toen mede-eigenaar was (of van de syndicus indien hij geen afrekening voor dat jaar heeft voorgelegd).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”