Raam in de zijgevel

Cockney
Topic Starter
Berichten: 10

Raam in de zijgevel

#1 , 30 mar 2012 12:34

Ik wil mijn stuk grond verkavelen en volgens de gemeente komen de percelen in aanmerking voor gesloten bebouwing.
Dat wil dus zeggen dat ik tot tegen de zijgevel van mijn buurman mag gaan, maar die heeft in zijn zijgevel echter een raam geplaatst.
Hoe lang dit raam er al staat weet ik niet precies, maar het gaat hier niet om een gemene muur. Dus ik denk wel dat het raam vergund is.

Is er een mogelijkheid om toch tot tegen de zijgevel van mijn buur te bouwen? Ik denk niet dat hij de muur wil gemeen maken, dus ik vrees dat dat geen optie is.
Of moet ik toch 1.90m van zijn raam afblijven om mijn woningen op te trekken? Ik had ergens iets gelezen dat je er 1.90m vanaf moet blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 30 mar 2012 17:20

Gesloten bebouwing ..... dan vrees ik voor dat raam.
Best ook aan de gemeente navragen.... kan misschien een raam zijn dat er niet mag zijn.

gilops
Berichten: 156

#3 , 03 apr 2012 17:19

Je mag tot pal volgens de regels, zie architect en aannemer, tegen de muur bouwen. Dat raam van de buren mag er eigenlijk niet zijn, maar als het al 30 jaar bestaat dan mag die openening blijven. Maar vermits er geen erfdienstbaarheid van uitzicht bestaat mag je daar pal naast een muur metsen.
Als dat raam recenter is dan kan je eisen dat ze dat die opening dicht metsen en dan kan je zelfs afdwingbaar maken dat je hun muur deels gebruikt na betaling.
Maar tegenwoordig metst iedereen zijn eigen muur ivm geluidsoverlast.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”