Samenvoeging appartementen

jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

Samenvoeging appartementen

#1 , 29 mar 2012 20:03

Een nieuwe bewoner geeft eerst het vierde verdiep gekocht en nadien het vijfde dat een duplex is.
Hij vraagt nu toestemming om een trap te steken tussen het vierde en het vijfde zo maakt hij er een triplex van.
1) Nu beweerd er iemand dat daarvoor de basis akte moet aangepast worden, ik vind dit niet nodig?
2) En indien zo op wie zijn kosten?
3) Wat zijn de nadelen voor de VME

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 mar 2012 20:25

Ik denk het niet. Beide appartementen blijven hun quotiteiten ieder voor zich behouden, en kunnen nadien dan ook terug zeer gemakkelijk gescheiden worden.
Mijn zuster heeft ooit een 30 jaar geleden 2 naast elkaar liggende appartemenet van Amelinckx gekocht en samengevoegd. Na 10 jaar werden de appartementen, mits het dichten van een paar deuropningen, terug afzonderlijk verkocht. Ze kreeg dus jaarlijks 2 afrekeningen, en betaalde iedere maand 2 x een voorschot.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 30 mar 2012 13:19

Wijzigen van een duplex naar een triplex (= verticale fusie van appartementen) wijzigt de veiligheidscompartimentering van het gebouw.

Een stedebouwkundige vergunning, inclusief een advies van de brandweer, lijkt me noodzakelijk.

De vergunning dienet aangevraagd door de VBEM (aanpassing van de gemene delen), nadat de AV het principe heeft goedgekeurd, op basis van een technische dossier ingediend door de betrokkeen mede-eigenaar. Alle kosten ten laste van de aanvrager. De vergunningaanvraag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de syndicus door een persoon, die onafhankelijk is tegenover de betrokken mede-eigenaar.

De horizontale fusie van appartementen stelt geen probleem, zolang beide appartemneten behoren tot hetzelfde compartiment.

De gescheiden afrekeningen kunnen blijven bestaan. Dat is niet het geval voor de verticale fusie (duplex, triplex, ...).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”