overhangende bomen - problemen met gemeente

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

overhangende bomen - problemen met gemeente

#1 , 21 dec 2005 13:18

Afzender gaf toestemming voor plaatsing op dit forum:

Graag had ik info willen aanvragen over het volgend onderwerp.
Overhangende takken die hinderlijk zijn?

Mijn woning is gelegen aan een stuk grond dat eigendom is van de gemeente, op dit stuk grond bevinden zich 2 bomen,die hinderlijk en aanpalend zijn aan de garage.
tevens hangen sommige takken 1 meter over eigendom .Nu is mijn vraag mag ik deze hinderlijke takken snoeien of kan ik de gemeente verplichten deze te snoeien?
Verscheidene malen heb ik reeds geschreven en verwees hen naar een Juridisch advies (tijdnet: overhangende bomen)

en als antwoord kreeg ik ditmaal toegestuurd

(Wij plannen inderdaad geen extra snoeiwerken aan de boom naast uw eigendom. De betrokken boom hoeft geen vormsnoei, en veroorzaakt ook geen echte hinder naar aangelanden er is dan ook geen enkele aanvaardbare reden waarom er aan deze boom zou moeten gesnoeid worden. U citeerde onlangs een artikel uit het veldwetboek om uw gelijk te halen in deze zaak, het dient echter gezegd, dat het veldwetboek hierop niet van toepassing is.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 21 dec 2005 20:33

indien de takken een gevaar veroorzaken, mag je die zelfs snoeien.
maar als zij enkel hinderlijk zijn, bladval en regendruppels, kan je er beter afblijven.
verder moet je eerst eens nakijken of deze bomen wel mogen gesnoeit worden, er zijn boomsoorten die bij wet beschermt zijn.
verder zou kan je wel via het vredegerecht gaan, maar dan is het nog niet zeker dat ze moeten snoeien.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2005 21:36

Blijkbaar kent u reeds:

Veldwetboek Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.

Ik zie niet in waarom dit niet van toepassing zou zijn.

Vraag de gemeente waarom dit artikel, dat mij toch duidelijk lijkt te zijn, niet van toepassing zou zijn.


scorpioen

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 22 dec 2005 08:57

Deze bepalingen (art. 37 veldwetboek) gelden evenzeer voor de overheid.

Art.270.Bij elke tegen de gemeente ingestelde rechtsvordering treedt het
college van burgemeester en schepenen als verweerder op...(24 juni 1988, Nieuwe Gemeentewe).

Stel dat college dus aangetekend in gebreke.

Geeft dit college binnen de door u gestelde termijn geen gevolg aan uw in
gebrekstelling dan dient u te kiezen tussen dagvaarden of berusten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”