zonnepanelen - platanen - veiligheid

familymen
Topic Starter
Berichten: 15

zonnepanelen - platanen - veiligheid

#1 , 23 mar 2012 19:59

Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen op ons dak, voor de woning op een gewestweg staan om de x aantal meter platanen. Die platanen mogen naar het schijnt maar om de 4 jaar gesnoeid worden, nu is het wel zo dat die een stuk van het zonlicht tegenhouden. Alsook in de herfst vallen er honderden bladeren af en vallen deze in onze voortuin alsook op het fietspad dat voor onze woning loopt. Met als gevolg dat het op het fietspad glad is en dat je in onze voortuin geen gras meer ziet ALLEEN bladeren. (die je dan zelf moet oopruimen)

Nu met het plaatsen van zonnepanelen had ik aan de burgemeester gevraagd of het mogelijk zou zijn om de plataan die juist voor mijn woning staat 1 - 2 meter in te korten - antwoord van het stadsbestuur: negatief

Volgende vraag aan het stadsbestuur: de platanen aan de even kant van de straat worden gesnoeid in 2013-2014, de oneven kant 2 jaar later, 2 jaar later terug even enz... Is het mogelijk dat deze plataan om de 2 jaar word gesnoeid ipv om de 4 jaar: antwoord negatief.

Nu had ik toch graag geweten of ik hier niets kan tegen doen?
Verschillende takken van de plataan hangen over op onze voortuin - mag dat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden - suggesties....

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mar 2012 20:23

Wist je niet dat die bomen daar stonden toen je de zonnenpanelen bestelde?
Wat zal het zijn als al uw buren en overburen ook zonnenpanelen bestellen? Moeten dan alle platanen verdwijnen uit de straat? En dan zullen er weer een paar protesteren omdat er geen bomen meer staan.
Zie de aanslepende procedure ivm platanen al of niet omkappen in Brussel bij de heraanleg van de Havenlaan. Na de rechterlijke uitspraak blijven de platanen staan. :lol:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 mar 2012 21:37

Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen op ons dak, voor de woning op een gewestweg staan om de x aantal meter platanen. Die platanen mogen naar het schijnt maar om de 4 jaar gesnoeid worden, nu is het wel zo dat die een stuk van het zonlicht tegenhouden. Alsook in de herfst vallen er honderden bladeren af en vallen deze in onze voortuin alsook op het fietspad dat voor onze woning loopt. Met als gevolg dat het op het fietspad glad is en dat je in onze voortuin geen gras meer ziet ALLEEN bladeren. (die je dan zelf moet oopruimen)

Nu met het plaatsen van zonnepanelen had ik aan de burgemeester gevraagd of het mogelijk zou zijn om de plataan die juist voor mijn woning staat 1 - 2 meter in te korten - antwoord van het stadsbestuur: negatief

Volgende vraag aan het stadsbestuur: de platanen aan de even kant van de straat worden gesnoeid in 2013-2014, de oneven kant 2 jaar later, 2 jaar later terug even enz... Is het mogelijk dat deze plataan om de 2 jaar word gesnoeid ipv om de 4 jaar: antwoord negatief.

Nu had ik toch graag geweten of ik hier niets kan tegen doen?
je kan altijd een procedure starten tegen de plataan. Z'n domcilie is alvast geen probleem ;).

Nu even serieus: ik zie echt niet in wat je daar tegen zou kunnen doen, het is niet dat de bomen er bewust gepland zijn om je zonnepanelen te dwarsbomen.
Verschillende takken van de plataan hangen over op onze voortuin - mag dat?
ik dacht wel dat je takken die overhangen mag afsnijden als ze over je eigendom hangen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 23 mar 2012 22:51

Zijn bomen openbaar domein... best niet doen ZONDER toelating.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 mar 2012 08:37

ah, wist ik niet dat dit een verschil maakte met bomen van de buur :)

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 24 mar 2012 10:21

Openbaar belang ... weegt 'iets' meer door.
Maar overleg was beter geweest... gemeente heeft misschien strakke schema's en dat zomaar veranderen.....
Best was eerst eens met de groendienst gaan praten (geweest)
Zo had men geweten wat hun argumenten waren.
Volgens info kan een plataan gesnoeid worden als de sapstroom stilligt, en dat zou ook kunnen medio maand juli....
Het is idd niet opportuun dat er takken boven uw tuin hangen.... maar ik zou die toch zomaar niet snoeien. Indien geen overeenkomst zal men het moeten vorderen
art 37 veldwetboek

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 24 mar 2012 12:22

ik dacht wel dat je takken die overhangen mag afsnijden als ze over je eigendom hangen.
Je mag nooit overhangende takken afzagen zonder toestemming. En als je de toestemming niet krijgt (van de buur of de overheid), moet je naar de vrederechter om ze te bekomen. Wortels die in je tuin uitkomen mag je wel afhakken zonder toestemming. En vruchten die in je tuin vallen worden jouw eigendom; maar zolang ze aan de takken hangen moet je eraf blijven.
... dat je in onze voortuin geen gras meer ziet ALLEEN bladeren. (die je dan zelf moet oopruimen)
De bladeren kun je bij elkaar harken en composteren; is echt niet zoveel werk. Als je een tuin hebt is dat waardevol materiaal.

familymen
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 25 mar 2012 19:28

ik dacht wel dat je takken die overhangen mag afsnijden als ze over je eigendom hangen.
Je mag nooit overhangende takken afzagen zonder toestemming. En als je de toestemming niet krijgt (van de buur of de overheid), moet je naar de vrederechter om ze te bekomen. Wortels die in je tuin uitkomen mag je wel afhakken zonder toestemming. En vruchten die in je tuin vallen worden jouw eigendom; maar zolang ze aan de takken hangen moet je eraf blijven.
... dat je in onze voortuin geen gras meer ziet ALLEEN bladeren. (die je dan zelf moet oopruimen)
De bladeren kun je bij elkaar harken en composteren; is echt niet zoveel werk. Als je een tuin hebt is dat waardevol materiaal.
Toppie Bart,

Mag je volgende herfst langskomen met een remorque of 10, kun je de blaadjes meenemen....

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 25 mar 2012 20:13


Toppie Bart,

Mag je volgende herfst langskomen met een remorque of 10, kun je de blaadjes meenemen....
Niet onnozel doen. Wij hebben in onze straat platanen van 90 jaar oud. Die zijn verdomd groot. Tussenafstand ongeveer 7 meter. We hebben echt geen tien aanhangwagens nodig. Als je alleen asperges wil in je straat, kan je dat altijd vragen aan het gemeentebestuur. Veel mensen willen een "groene" straat, maar de bomen mogen geen licht wegnemen (dus geen bladeren hebben), ze mogen niet in de weg staan van de SUV (bomen zonder stam dus), als ze desondanks bladeren hebben mogen ze die nooit verliezen,......
Kortom : huur een appartement op de twintigste verdieping en erger je dan aan de vliegtuigen, luchtballons, parachutisten, meeuwen, satellieten, vliegers, planeten,......
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”