Verslag RME voor algemene vergadering

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Verslag RME voor algemene vergadering

#1 , 22 mar 2012 15:47

Nog één vraagje:

nu zou men reeds bij aanvang van deze algemene vergadering een verslag voorleggen (dit zou de wet voorschrijven). Als ik me niet vergis hoort dit rapport pas na afloop van de vergadering aan de mede-eigenaars verdeeld moeten worden.

Mag de RME een rapport uitdelen of voorleggen waarin men de syndicus prijst (voor zijn wanpraktijken), met alsook een verklaring dat de rekeningcommissaris geen fouten ziet in de boekhouding, de beslissing om een bepaald bedrag naar het reservefonds door te storten (dit moet toch beslist worden tijdens de algemene vergadering en niet ervoor?) etc…alvorens de algemene vergadering aanvangt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 23 mar 2012 11:45

Er zit wel wat logica in de wet. Dus "eerst" verslag uitbrengen en pas dan kan er eventueel "kwijting" worden gegeven aan de syndicus, nadat de rekeningen werden voorgelegd, besproken/toegelicht en goedgekeurd. Als u "wanpraktijken" hebt vastgesteld moet u die op de AV ten berde brengen en vragen dat dit wordt genotuleerd, met het oog op een mogelijk latere aanvechting bij de vrederechter.
"Vergeet" ook niet tegen te stemmen, want anders krijg je geen gehoor bij de vrederechter.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 mar 2012 11:50

De RME moet controle uitoefenen op het beheer van de syndicus. Door de syndicus aan te prijzen lijkt een zweem van partijdigheid te ontstaan. Dat is niet in het voordeel van de RME.
De RME mag, net zoals alle mede-eigenaars, eender welke informatie meedelen aan de AV. Natuurlijk als daar verkeerde informatie in staat en de AV neemt een foutieve beslissing dan kan wel de aansprakelijkheid in het gedrang komen van de betrokken personen.

Beslissingen in verband met het 'overschot' moeten inderdaad genomen worden door de AV.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 25 mar 2012 01:09

Nog één vraagje:

nu zou men reeds bij aanvang van deze algemene vergadering een verslag voorleggen (dit zou de wet voorschrijven). Als ik me niet vergis hoort dit rapport pas na afloop van de vergadering aan de mede-eigenaars verdeeld moeten worden.

Mag de RME een rapport uitdelen of voorleggen waarin men de syndicus prijst (voor zijn wanpraktijken), met alsook een verklaring dat de rekeningcommissaris geen fouten ziet in de boekhouding, de beslissing om een bepaald bedrag naar het reservefonds door te storten (dit moet toch beslist worden tijdens de algemene vergadering en niet ervoor?) etc…alvorens de algemene vergadering aanvangt?
Dit rapport dient halfjaarlijks verstuurd. De AV kan enkel rekening houden met de verslagen verstuurd ten laatste met de uitnodiging voor de betrokken AV.

Deze verslagen dienen zich te beperken tot feiten. De RME mag zich niet laten verleiden tot het geven van adviezen, en zeker niet tot het geven van adviezen over nieuwe voorstellen van de syndicus.

Hoe kan men een mede-eigenaar "responsabiliseren" (de bedoeling van de wet van 2010) als hij niet vooraf weet waarover het gaat?

Wel kan de RME punten voorstellen voor de dagorde van de AV, waarbij ze factueel en onpartijdig dient te blijven.

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#5 , 25 mar 2012 17:43

Hartelijk dank voor je antwoord Luc. Jouw informatie is zeer interessant. Kan je me aub ook het nog het wetsartikel bezorgen van dit punt over het halfjaarlijkse rapport?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 mar 2012 18:00

Art. 577-8/1, in fine BW.
Art. 577-7, §1, 1°, c, in fine BW.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”