Werken en muziek van buurman op elk moment van de dag

mormel
Topic Starter
Berichten: 2

Werken en muziek van buurman op elk moment van de dag

#1 , 21 mar 2012 23:17

Mijn buurman is sedert kort werkloos en maakt van de gelegenheid gebruik om van in de vroege ochtend te beginnen met werken in zijn huis (boren, kloppen, zagen, enz..), intussen geniet hij van behoorlijk luide muziek tot ergens een uur of 21.00.
Ik ben massagetherapeute in bijberoep en af en toe heb ik eens een klant, die ik in alle stilte wil behandelen. Meestal rond 18.00 of 19.00 uur. Als ik aan mijn buurman vraag of het dan een uurtje stiller mag, wordt hij vrij boos en vindt niet dat hij zou moeten stoppen met zijn werk. Ik verlies hierdoor klanten.
:( Wat doe ik nu best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 mar 2012 09:15

wat is behoorlijk luid? Kan je daar een decibelniveau op plaatsen?

Zeker rond 18/19 uur kan u niet zomaar de andere het zwijgen opleggen, een normaal niveau van lawaai kan niet verboden worden. Té hoog kan natuurlijk altijd verboden worden.

Sowieso is dreigen met bepaalde procedures voor rechtbank/doorgeven aan RVA indien vermoeden van zwartwerk slechts een latere stap. Misschien kan u eerst praten met uw wijkagent die kan bemiddelen.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 22 mar 2012 09:38

ls het zijn huis is geen zwartwerk hoor.

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 22 mar 2012 09:41

Mijn buurman is sedert kort werkloos en maakt van de gelegenheid gebruik om van in de vroege ochtend te beginnen met werken in zijn huis (boren, kloppen, zagen, enz..), intussen geniet hij van behoorlijk luide muziek tot ergens een uur of 21.00.
Ik ben massagetherapeute in bijberoep en af en toe heb ik eens een klant, die ik in alle stilte wil behandelen. Meestal rond 18.00 of 19.00 uur. Als ik aan mijn buurman vraag of het dan een uurtje stiller mag, wordt hij vrij boos en vindt niet dat hij zou moeten stoppen met zijn werk. Ik verlies hierdoor klanten.
:( Wat doe ik nu best?

Informeer bij uw gemeente/stad naar "Gemeentelijk Administratief Sanctierecht" of GAS. En informeer evenzeer naar het lokale politiereglement daaromtrent. Zelfs overdag is het niet toegelaten te doen wat men wil en kan het als "overlast" worden bestempeld. Wat de definitie van "overlast" is, dient in een reglement beschreven.

Justiceseeker

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 22 mar 2012 10:10

Werken in huis IS geen overlast. Dat is toegelaten.
Te luide muziek kan overlast zijn en dat is meetbaar ( elektronisch versterkt).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 mar 2012 10:39

ls het zijn huis is geen zwartwerk hoor.
niet noodzakelijk. Als het niet behoort tot het gewoon beheer van zijn goederen is het niet toegelaten als werkloze.

Bvb iemand die zijn eigen huis volledig verbouwt als werkloze (nieuwe kamers mét sanitair/electriciteit inrichten in zolder bvb), is illegaal bezig. Iemand die gewoon bvb zijn keuken afbreekt omdat een keukenfirma een nieuwe keuken komt leveren, is bezig met toegelaten arbeid.

(telkens in de veronderstelling dat er geen aangifte/zwartkleuren op de dopkaart gebeurt)

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 22 mar 2012 10:49

Dat vind ik toch vreemd, dat je je eigen huis niet zou mogen verbouwen omdat je werkloos bent geworden. Mocht je werkloos zijn en een vriend gaan helpen, dan kan je wel problemen verwachten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 mar 2012 10:52

zie http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... tentNL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 22 mar 2012 11:11

Daar had ik dan weer overgelezen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mar 2012 11:28

zie http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... tentNL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer typisch Belgisch: "die de waarde van het bezit aanzienlijk verhogen". Wat is "aanzienlijk"? Een zolder isoleren? Een vaste trap steken in plaats van een schuiftrapje? Je living schilderen? Een velux steken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 mar 2012 11:48

Ik vind het logisch dat zoiets niet strikt gedefinieerd is. Er moet in zo'n gevallen ruimte zijn voor interpretatie.

- herschilderen is geen probleem, een nieuwbouw volledig schilderen daarentegen mogelijks wel.
-velux, vaste trap, zolderisolatie, ...verhogen de waarde van een woning niet aanzienlijk, tenzij je al die werken samen begint te doen

Alles wordt bekeken in het licht van het zoeken naar werk: zijn de werken zo intensief dat je eigenlijk zwaar minder naar werk zoekt, dan is dat een probleem. Een badkamer als werkloze bouwvakker 2 weken onder handen nemen en omvormen tot een wellness-ruimte, is wél een probleem.

mormel
Topic Starter
Berichten: 2

#12 , 25 mar 2012 00:38

Mijn buurman is zo een typische doe -het-zelver. Hij doet alles zelf (en dat valt vaak tegen) van een aanbouw maken aan zijn keuken tot het opnieuw indelen van de kamers, terras gieten in beton, tegels, parket, ramen, enz... Resultaat is dat hij het ook vaak weer moet afbreken, omdat het dak dreigt in te vallen onder de waterlast, het terraswater naar binnen loopt, enz... Soms is het ook ten koste van mij (terras boven mijn waterkering, dus vocht in mijn muur, aanbouw tegen niet gemeenschappelijke muur, nu praat hij over een barbeque aanbouwen op 1 meter van mijn achterdeur,enz..)
Maar kom, dat is zijn zaak. Hij is zowieso illegaal bezig, vermits het niet vergund is.
Wat het lawaai betreft: we wonen in een rijhuis, dus daar hoor je altijd wel een beetje. Maar de hele dag? Van 8 uur tot 20.00 uur muziek of geklop? ik doe mijn bijberoep volledig legaal en dan zou ik toch graag af en toe een beetje rustig mijn klanten kunnen masseren. En het geklop van een hamer of geslijp is echt niet de ideale achtergrond. En de muziek is meestal hardrock of punk....Vroeger was het geen probleem, omdat ik wist hoe laat hij thuis was en ik mijn afspraken daarop kon aanpassen. Maar nu?
Ik kan moeilijk mijn klanten pas om 22.00 laten komen omdat het dan pas wettelijk stil moet zijn...
Allez, ik wil mijn buurman niet het leven moeilijk maken of zo.. leven en laten leven. Maar ik wil er wel niet het slachtoffer van zijn.

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 25 mar 2012 08:32

Al een gesprek met de wijkagent gehad? Ik kan me best voorstellen dat de ganse dag geklop danig op de zenuwen kan beginnen te werken en wel degelijk klanten wegjaagt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”