verkoop onroerend goed vruchtgebruiker en blote eigenaars

X x X
Topic Starter
Berichten: 1

verkoop onroerend goed vruchtgebruiker en blote eigenaars

#1 , 20 mar 2012 14:13

ik heb een vraag omtrent de verkoop van een onroerend goed. Mijn vader die half jaar terug overleden is had samen met mijn moeder een woning. Nu wil mijn moeder deze woning verkopen wegens te groot waar wij ( mijn broer en mezelf) mee akkoord gaan. Hoe gebeurt de verdeling van de verkoopsom en kan het dat wij ons mama bij springen bij de aankoop van een andere woning met ons (eventueel) deel van de verkoopsom? vriendelijk bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 mar 2012 08:43

U zal het vruchtgebruik van uw moeder dienen af te kopen. Eenvoudigste is om dit bij verkoop te regelen. Hoeveel dit zou zijn hangt af van de leeftijd van uw moeder.

Wat u daarna met het resterende bedrag doet, is uw zaak. Wil u bijspringen bij de aankoop van een andere woning, mag dit.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mar 2012 12:00

Bij vaders overlijden behield moeder in volle eigendom haar helft van de gemeenschappelijke woning.

Voor vaders helft ervan geldt :
“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek.).

De waarde van moeders vruchtgebruik is functie van haar leeftijd. Zie daartoe :
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... tning=true;" onclick="window.open(this.href);return false;

Blote eigendom van de kinderen = volle eigendom - vruchtgebruik.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”