informele vergadering van ME

NLBN
Topic Starter
Berichten: 58

informele vergadering van ME

#1 , 19 mar 2012 19:00

Als de mede-eigenaars gedesinformeerd worden over het reilen en zeilen van een VME door een clan rondom een actiegroep van malcontenten, bestaat er geen mogelijkheid om een informele vergadering te houden met ge-interesseerde mede-eigenaars voor geinteresseerde mede-eigenaars om deze laatste correcter te informeren o.a. over de bedoeling van de actie-voerders ?

Op dit forum ooit eens gelezen dat dit mogelijk moet zijn bvb zonder advocaten; zonder syndicus.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 mar 2012 19:09

Het staat de Belgen vrij zich te verenigen en te vergaderen.

Art. 26. De Belgen hebben het recht vreedzaam en ongewapend te vergaderen, mits zij zich gedragen naar de wetten, die het uitoefenen van dit recht kunnen regelen zonder het echter aan een voorafgaand verlof te onderwerpen.
Deze bepaling is niet van toepassing op bijeenkomsten in de open lucht, die ten volle aan de politiewetten onderworpen blijven.

Art. 27. De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 20 mar 2012 07:41

Als de mede-eigenaars gedesinformeerd worden over het reilen en zeilen van een VME door een clan rondom een actiegroep van malcontenten, bestaat er geen mogelijkheid om een informele vergadering te houden met ge-interesseerde mede-eigenaars voor geinteresseerde mede-eigenaars om deze laatste correcter te informeren o.a. over de bedoeling van de actie-voerders ?

Op dit forum ooit eens gelezen dat dit mogelijk moet zijn bvb zonder advocaten; zonder syndicus.

Dank
Op korte termlijn is dit het efficiëntst, maar er komt onvermijdelijk een interne clanvorming uit de bus, met alle nefaste gevolgen op lange termijn.

Binnen mijn mede-eigendom bestond ook een analoge toestand van desinformatie. Die is moeilijk tegen te gaan, omdat men vlug in wederzijdse klachten van laster, ... vervalt.

Na een nare ervaring met mollen in de groep in 2005/2006, heb ik uiteindelijk beslist om kalmpjes mijn weg te gaan, op basis van eigen financiering, samen met een paar betrouwbare medestanders (1% van de aandelen). Na enkele jaren komen we langzamerhand aan in de haven. Een tweedracht tussen de 250 mede-eigenaars, waarvan 120 residenten, behalve een resterende groep van circa 1%, is tot nu toe vermeden. Het sociale weefsel is veruit behouden, rekening houdend met andere factoren (verkopen, overlijdens, ...).

Sociologisch worden mede- en tegenstanders ingedeeld in 7 groepen. De zwijgende meerderheid is groep 4. Het is vrij eenvoudig om mede-eigenaars te overtuigen lid te zijn van groep 3 (passieve medestanders die zich niet bekend maken en naar buiten toe behoren tot groep 4). Het is iets moeilijker om hen te overtuigen deel te nemen aan informele vergaderingen, waarvan de deelnemers sociologisch behoren tot de groepen 1 (kerngroep) en 2 (actieve medestanders).

In mijn geval hebben de machthebbers alle middelen gebruikt om de gekende leden van de groepen 1 en 2 te overtuigen. De meeste zijn gekanteld naar de groepen 5 en 6, door gebruik te maken van klassieke intimidatietechnieken. Maar die kantelen nu terug. Dat is mogelijk omdat k steeds op de bal heb gespeeld en niet op de man. Sommige echter verzuren en verkopen.

Als je niet zeker bent om kort en krachtig te kunnen reageren (= nieuwe syndicus & toezichtorganen in plaats), dan kan je aan iets analoogs verwachten. In mijn geval waren toen 20% van de aandelen in handen van de clan via volmachten, en waren ze hierdoor de facto in bezit van 50%+1 van de stemmen tijdens de AV.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”