Verhoging vaste kosten appartementsgebouw

jessica29
Topic Starter
Berichten: 2

Verhoging vaste kosten appartementsgebouw

#1 , 19 mar 2012 16:08

Beste,Dit gaat over het appartement van mijn ouders. Zij wonen in een groot appartementsgebouwte Antwerpen waar ongeveer 180 appartement zijn. Begin 2012 is er een zware brand geweest, al een geluk voor mijn ouders aan de andere kant van het gebouw. Het gebouw is namelijk in 2 gedeeld met een brandmuur. 3 maandelijks betalen mijn ouders die ook eigenaar zijn hun vaste maar vorige week kregen zij volgende brief:Naar aanleiding van de bijzondere extra opvraging zenden wij u deze brief. Deze zenden wij u daar we met een tekort zitten op de rekening van jullie VME en er daardoor zaken niet kunnen betaald worden. Op de alg mvergadering van vorig jaar werd beslist het budget niet te verhogen wat al mee aan de basis ligt hiervan. Ook het feit dat er nog openstaande saldo's zijn ven eigenaars die hun provisieopvraging voor het 1e kwartaal 2012 nog niet hebben voldaan, is eveneens een gevolg. Wij bevinden ons nu eenmaal in uitzonderlijke omstandigheden. Het is tevens onze taak als syndicus, ervoor te zorgen dat er ten allen tijde voldoende gelden aanwezig zijn om het nodige te kunnen betalen. Op de vergadering, die normaal eind april zal doorgaan, zal het budget ter sprake komen en zullen we toch enigszins genoodzaakt zijn een verhoging toe te passen....Nu vragen ze ons een voorschot van 474,51euro 259,74 euroKan dit zomaar? Het gaat over die extra te betalen van 259,74euro?Alvadt bedanktMvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 mar 2012 09:02

“Art.577-8...§4.Ongeacht...heeft de syndicus tot opdracht...18° de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen...Art.577-11...§5...Onder ‘werkkapitaal’ wordt verstaan de som van de voorschotten die zijn betaald door de mede-eigenaars als voorziening voor het betalen van de periodieke uitgaven, zoals de verwarmings- en verlichtingskosten van de gemeenschappelijke delen, de beheerskosten en de uitgaven voor de huisbewaarder...”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de gestemde begrotingsraming niet volstaat dan dient over een aangepaste begrotingsraming gestemd te worden,zo nodig op een buitengewone algemene vergadering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jessica29
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 mar 2012 10:40

dus zij mogen het bedrag verhogen... maar ik belde juist naar de synidcus, zegt die mij dat het niet ligt aan de mede-eigenaars die niet betalen (die kregen ook verhoging) het ligt aan extra werken van grondverzakking voor het gebouw eind vorig jaar ?? zo ineens na die zware brand in januari (aangestoken)?? Ik heb een detail gevraagd maar ik moet dat per e-mail of brief doen... dus dt ga ik nu aanvragen

wat kan ik meer doen? Ik zal gevraagde extra provisie gewoon moeten betalen vrees ik?

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 23 mar 2012 10:57

dus zij mogen het bedrag verhogen... maar ik belde juist naar de synidcus, zegt die mij dat het niet ligt aan de mede-eigenaars die niet betalen (die kregen ook verhoging) het ligt aan extra werken van grondverzakking voor het gebouw eind vorig jaar ?? zo ineens na die zware brand in januari (aangestoken)?? Ik heb een detail gevraagd maar ik moet dat per e-mail of brief doen... dus dt ga ik nu aanvragen

wat kan ik meer doen? Ik zal gevraagde extra provisie gewoon moeten betalen vrees ik?
"Indien de gestemde begrotingsraming niet volstaat dan dient over een aangepaste begrotingsraming gestemd te worden, zo nodig op een buitengewone algemene vergadering."

De eigenaar kan een "buitengewone vergadering" eisen en zal de syndicus hierover best aangetekend schrijven/faxen/mailen (de eigenaar kan zich groeperen met anderen indien gewenst maar hoeft niet). Op de agendapunten komen dan de vragen die er zijn. Wat het voorval brand betreft, heeft u recht te vragen naar de juiste stand van zaken en hoe de verzekering reageert. Niets staat U in de weg zelf bij de makelaar en/of verzekeraar te informeren en de vergadering in te lichten. Opgelet voor sommige "afspraken" tussen makelaars en syndici... . U mag gerust de polis en polisvoorwaarden opvragen en kopies nemen.

Justiceseeker

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”