Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens deur

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Re: Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens d

#31 , 18 mar 2012 10:10

Sinds enige tijd bezit ik enkele staanplaatsen in een ondergrondse parkeergarage van een groot gebouw. Zoals gebruikelijk heeft dit gebouw uiteraard gemene delen, maar zijn mijn parkeerplaatsen privatief. Ze zijn gekocht als vrij en onbelast, en in de akte werd er tevens geen melding gemaakt van een erfdienstbaarheid. (...)
Persoonlijk ben ik mede-eigenaar in een groot gebouw met een grote ondergrondse parking.

Het is aangewezen dat je eerst het dossier op de gemeente gaat inzien. Maar vooraf lijkt het nuttig dat je de statuten van je mede-eigendom grondig leest.

Aandachtspunten:

1. In principe zal je daarin een afschrift vinden van de oorspronkelijke bouwvergunning.
2. Hou ermee rekening dat er enkel vergunning werd gevraagd voor het bovengronds gedeelte tot ergens 1980/1990.Les ook grondig het "commodo et incommodo" gedeelte na. De bepalingen ervan betreffende het appartementgedeelte hebben een impact op de configuratie van het parkinggedeelte.
3. Het dossier "as build" werd meestal bewaard door de aannemer, en vernietigd na 10 jaar. De nodige regularisaties van de bouwvergunning en de statuten werden meestal niet gedaan. Wie de statuten niet aanpast loopt het risico na 01.09.2013 dat een (nieuwe) mede-eigenaar eist alles terug te plaatsen zoals initieel voorzien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#32 , 18 mar 2012 10:18

(...) PS. L. is een zinkend schip.
Correct. Er is momenteel een zinkende vloot van "grote" schepen in die aard.
De kleinere, maar goed georganiseerde syndicuskantoren zonder belangenvermenging, zijn daarentegen verre van zinkend.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”