Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens deur

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

Re: Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens d

#16 , 15 mar 2012 14:27

@Franciscus, ik heb geen plannen dus weet ik ook niets van de deur. Wel heb ik vernomen dat ze niet volgens plan staat. Het is zeker geen nooddeur-klink. De achterkant van de deur heb ik nog nooit gezien, dus ik weet niet of er pictogrammen staan. Maar je kan uiteraard ook gewoon vanuit de garage via de uitrit naar buiten wandelen, zoals iedereen dat doet die geen appartement heeft in het gebouw maar wel een garage..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 15 mar 2012 14:32

Dan zal je nu wat opzoekwerk moeten gaan doen.
De voorzetten zijn gegeven.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#18 , 15 mar 2012 14:35

Maar, ik begrijp toch dat het niet uitmaakt - of die deur er nu mag staan of niet, of het nu een branddeur is of niet, of het nu een poort is, of een gordijn... men mag niet op mijn eigendom komen toch?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#19 , 15 mar 2012 14:38

mij lijkt dat ze u een "parkeerplaats" verkocht hebben die er eigenlijk geen is.
Die deur staat daar duidelijk met een functie tov de appartementsbewoners.
en de ruimte voor een deur moet toegankelijk en vrij zijn.
Maar ze hebben die ruimte wel aan u verkocht....

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#20 , 15 mar 2012 14:42

Wat het ook is... of het nu een parkeerplaats is of niet, het is mijn eigendom, dat valt niet te betwisten. En ik kan toch verbieden dat mensen over mijn eigendom lopen, of niet? Die deur is mijn probleem uiteindelijk niet :)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 15 mar 2012 16:27

Toch wel. Neem nu : er is een noodgeval: Brand bvb. als jij die deur geblokkeerd hebt, of er staat een wagen voor waardoor die deur naar een paar 10 cm openkan, en er vallen daardoor slechtoffers. Wie denk je dat ze daar voor gaan ter verantwoording roepen. Niet de mede-eigenaar, maar diegenbe die de deur heeft geblokkeerd..
We weten nu nog steeds niet in welke richting die deur draait. Draait ze naar de parking toe, of naar de traphal?
In het eerste geval is heit bijna 100 % zeler een vluchtweg, en die mag je wettelijk niet versperren.
Gan dus naar de plaatselijke brandweer, en vraag daar het dossier in te zien, of naar de bouwdienst van uw gemeente. Zij hebben de plannen.
In welke gemeente is het gebouw gelegen?

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#22 , 15 mar 2012 16:40

Hm - dat zou me kras lijken. Ik heb geen enkele contractuele verbinding over het niet mogen gebruiken van mijn plaats met wie dan ook, of het nu brandweer is of niet. Ik ben niet geïnformeerd over een vluchtweg. Dus, men kan mij nooit wat verwijten (toch niet wettelijk, uiteraard wel moreel).

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 15 mar 2012 16:49

Hou er nu eens mee op gewoon uw recht op te eisen, en antwoord eens op de gestelde vragen. l Mogelijks heb je wel gelijk, maar om dat te kunnen bewijzen zal je verder moeten gaan. Ofwel zoek je het zelf uit bij Brandweer en bouwdienst, ofwel blokkeer je gewoon de deur en zit later met de gebakken peren. Je denkt toch niet dat de bewoners van de appartementen dat zo maar gaan aanvaarden. Met de nodige dokumenten in handen sta je natuurlijk sterker en kan je naar de rechtbank om de verkoop van die ene staanplaats te laten ontbinden of te laten overkopen door de VME

Franciscus
Berichten: 38596

#24 , 15 mar 2012 18:32

Ik heb de indruk dat u enkel een garage hebt gehuurd in het gebouw en er niet woont.
Mogelijk zijn de garages zelfs een aparte entiteit (syndicus).
Maar ik denk dat we nu genoeg voorzetten hebben gegeven en doe wat ook Mava105 heeft geschreven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#25 , 15 mar 2012 19:54

Staat er in de akte van aankoop dat bewuste "ruimte" met specifiek nummer een parkeerplaats is?
Zo ja, stel dan degene waar je die van gekocht hebt in gebreke voor verkoop van een onroerend goed met een onzichtbaar gebrek (het niet kunnen gebruiken ervan).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#26 , 16 mar 2012 12:56

Bedankt allen voor de feedback - ik ga de syndicus aanmanen zijn werk te doen (informeren bij de brandweer etc), indien de weg inderdaad moet vrijblijven zal de VME de plaats moeten overkopen of huren. Indien de VME beweert dat zij 'het recht' (welk dat ook zou zijn...) hebben om gewoon over mijn plaats te wandelen, zal het aan hen liggen om dit te bewijzen en heb ik dan ook een verhaal naar de verkopende partij (verborgen gebrek). Ik hou jullie op de hoogte.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#27 , 16 mar 2012 14:13

Beste deelnemers aan deze discussie. Het heeft mij bijzonder geïnteresseerd jullie tussenkomst(en) te lezen. Vooral het "besluit" van collega GuyDenruyter is belangrijk. In dit forum komt het er niet op aan "gelijk" te hebben of zelfs te "krijgen"; neen, de ervaring(en) van de deelnemers samenbrengen is de bedoeling. Samen zijn we immers "verstandiger en sterker" dan individueel. We kunnen met zijn allen lering trekken uit de ervaringen, positieve of negatieve, van de andere deelnemers.

Pedro
Berichten: 735

#28 , 17 mar 2012 15:19

Hm - dat zou me kras lijken. Ik heb geen enkele contractuele verbinding over het niet mogen gebruiken van mijn plaats met wie dan ook, of het nu brandweer is of niet. Ik ben niet geïnformeerd over een vluchtweg. Dus, men kan mij nooit wat verwijten (toch niet wettelijk, uiteraard wel moreel).
Ik volg uw redenering en standpunt volkomen.
De parkeerplaats behoort u toe in volle eigendom. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Als in de statuutakte geen recht van doorgang, recht van overgang,... werd geformuleerd, dan kan u uiteraard verbieden dat men over uw eigendom wandelt.

Inzake lijkt het mij dat de verbindingsdeur op eigen initiatief van de bouwheer/aannemer werd geplaatst en dit omdat men ze ofwel op de initiële plannen vergeten waren, ofwel dat men, om ruimte te winnen, een andere indeling heeft gebruikt, bestemmingen is gaan wijzigen, enz.... Binnen dit scenario zal dan waarschijnlijk nooit een wijzigend plan zijn opgemaakt, werd hiervoor waarschijnlijk nooit een nieuwe aanvraag ingediend en/of niet bekomen, werd er inzake nooit een wijzigende statuutakte opgemaakt,...

Aangezien ik vermoed dat het gebouw ondertussen werd opgeleverd, waardoor het risico is overgegaan, raad ik u aan om de VME als bewaarder van de gemeenschappelijke zaak via aangetekende brief te duiden op het feit dat u nooit of te nimmer verantwoordelijk en/of aansprakelijk kan worden gehouden wanneer er zich door het gebruik van uw privatieve eigendom materiële en/of fysieke schade ontstaat.

PS. Lamy is een zinkend schip.

Turaki
Berichten: 6870

#29 , 17 mar 2012 15:39

De parkeerplaats behoort u toe in volle eigendom. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.
Zoals deze betreffende brandveiligheid?

Franciscus
Berichten: 38596

#30 , 17 mar 2012 16:42

Mogelijk dat poster dat niet weet .... maar gezien hij (nog) niet heeft geantwoord op die vragen...
Woont hij daar ook, hanger er pictogrammen enz kan daar geen uitsluitsel over gegeven worden.
Poster heeft op dit ogenblik wel voldoende info om de benodigde bewijzen te verzamelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”