Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens deur

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

Privatieve parkeerplaats in garage, onbruikbaar wegens deur

#1 , 15 mar 2012 10:46

Beste forumleden,

Sinds enige tijd bezit ik enkele staanplaatsen in een ondergrondse parkeergarage van een groot gebouw. Zoals gebruikelijk heeft dit gebouw uiteraard gemene delen, maar zijn mijn parkeerplaatsen privatief. Ze zijn gekocht als vrij en onbelast, en in de akte werd er tevens geen melding gemaakt van een erfdienstbaarheid.

Op een van de plaatsen blijkt nu de deur naar de trappenhal van de bovenliggende appartementen uit te komen. Enkele bewoners hebben mij er al op agressieve wijze attent op gemaakt dat ik mijn wagen daarom daar niet mag plaatsen (deur moet vrij blijven, ook volgens de conciërge van het gebouw).

Dit lijkt me juridisch geen steek te houden:

- een recht van uitweg zoals beschreven in het BW Art. 682 § 1 is volgens mij niet van toepassing gezien de appartementen ook op andere wijze toegankelijk zijn
- zelfs indien dit zou gevorderd zijn, had dit mijns inziens tenminste in de akte moeten vermeld geweest zijn

Ik heb de syndicus al tevergeefs geprobeerd een schikking voor te stellen (namelijk, het huren van die plaats door de gemeenschap) maar deze reageert niet. Mag ik overigens deze deur dichtmaken? (bv. door er een plaat tegen te vijzen?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 mar 2012 12:12

U mag niets aan de deur wijzigen.
Maar u hebt het recht de parkeerplaats te gebruiken voor het doel waarvoor ze dient.
Indien dat problemen oplevert voor de andere eigenaars dan moet er - op kosten van de gemeenschap van mede-eigenaars- een geschikte oplossing worden gevonden.
Als er geen erfdienstbaarheid werd gevestigd dan mogen "onbevoegden" uw parkeerplaats zelfs niet betreden.....
Teneinde op ludieke wijze wat druk uit te oefenen kunt u wel een plaat op uw parkeerplaats zetten met als opschrift "Private eigendom, verboden te betreden".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 15 mar 2012 12:38

Alvast bedankt voor dit antwoord. Ik begrijp dat ik aan de deur niets mag wijzigen (is immers mijn deur niet), maar ik mag bij wijze van spreken bijvoorbeeld een muurtje metsen voor die deur?

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 mar 2012 12:43

Neem eens kontakt op met de plaatselijke brandweer, met foto's of bouwplan.
Mogelijks is deze plaats vrij te houden voor noodgevallen. In welke zin draait de deur? Indien naar de parking toe, is het mogelijks een vluchtweg, die dan zeker dient vrij gehouden te worden.
Mogelijks heeft de bouwpromotor, nadat hij de bouwtoelating had, deze gemeenschappelijke ruimte (vluchtweg), alsnog verkocht als een parkeerplaats. Indien dit zo is en de brandweer eist dat deze ruimte dient vrij te blijven, sta je al een stuk sterker tegenover de VME opdat ze het stuk zouden aankopen.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 15 mar 2012 12:48

Beste mava, het argument van de conciërge (ik weet natuurlijk niet hoe goed deze op de hoogte is...) is inderdaad ook dat het hier gat om een nooduitgang of dergelijke, dus inderdaad misschien een vluchtweg. Ik heb er dan ook begrip voor dat deze dient vrij te blijven, maar ze moeten die dan toch hetzij huren, hetzij aankopen (vruchtgebruik bv.)? Ik moet die plaats toch niet kosteloos ter beschikking stellen?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 15 mar 2012 13:10

Doen wat mava105 heeft gezegd:
Wat staat in de aanvankelijke akte en plannen?
Hoe komt het dat die plaats daarna is verkocht is daarvoor een vergunning.
Wat heeft uw notaris gedaan.
Heeft de verkoper documenten waarop staat dat de plaats mocht verkocht worden.
Staat er iets in in het algemeen reglement/verslagen AV
Wat zegt de syndicus?
Staan er pictogrammen van (nood)uitgang?
Welke type deur en welk type klink..of is dat een drukstang?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 15 mar 2012 13:24

En wat weet de verkoper van die staanplaats u daarover te vertellen?
Toch wel zeker dat die plaats de aangekochte staanplaats is? Plan nakijken. Kadastrale legger nakijken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 15 mar 2012 13:28

Beste Franciscus,

Geen bijzonderheden in oorspronkelijke akte. Ik vermoed ook dat de deur er illegaal staat, maar dat is nog een ander probleem.
De plaatsen zijn privatief dus uiteraard mogen ze verkocht worden.
Geen bijzonderheden in algemeen reglement/AV
Syndicus zegt niets (is Lamy, nogal lui denk ik)
Pictogrammen of dergelijke: dat weet ik niet, deur is gewone klink. Wordt heel vaak gebruikt, is gewoon 'DE' ingang naar de appartementen vanuit de garage.

Dus, elke dag zijn er 10allen mensen die illegaal over mijn eigendom lopen.

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 15 mar 2012 13:29

Beste Roharro, de verkoper en de notaris bevestigen dat er geen bijzondere rechten zijn op die plaats. Er bestaan geen plannen met details over het aantal parkeerplaatsen e.d.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 15 mar 2012 13:33

En wat vertellen die over die deur?
Is dat een brandvertragende deur?
Zijn daar nog andere toegangen tot de garage?
Staat die deur op de plannen? of is dat een muur??

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 15 mar 2012 13:33

Beste Roharro, de verkoper en de notaris bevestigen dat er geen bijzondere rechten zijn op die plaats. Er bestaan geen plannen met details over het aantal parkeerplaatsen e.d.
Dat klinkt wel verdacht: "...geen plannen over aantal parkeerplaatsen..." Dat kan toch niet? Hoe kan men nu een parkeerplaats verkopen als men niet weet hoeveel er zijn????

"Sinds enige tijd bezit ik enkele staanplaatsen in een ondergrondse parkeergarage van een groot gebouw"
U moet toch weten hoeveel het er zijn en hoeveel auto's er mogen staan?
Er worden toch geen twee auto's op de plaats van één geparkeerd waardoor te dicht tegen deur of buiten eigenlijke parkeerzone? Mijn buikgevoel doet me vragen stellen....volgens mij klopt hier één en ander niet.
Laatst gewijzigd door roharro op 15 mar 2012 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 15 mar 2012 13:35

En waar ze zijn, welke nr welke grote welk deel van het gebouw....

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 15 mar 2012 13:51

Ik heb het even opgezocht: de staanplaatsen hebben in de basisakte allemaal een nummer (een 60-tal in totaal). Deze nummers zijn ook aangeduid op de grond. Dus over het eigendom zelf lijkt er mij toch weinig discussie te zijn?

GuyDenruyter
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 15 mar 2012 13:53

@Franscisus, wat zou het belang van het soort deur kunnen zijn? Feit is dat de bewoners over mijn erf wandelen en dat ik er mijn auto niet zou mogen zetten...

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 15 mar 2012 14:02

Staat de deur op de plannen?
Is het een brandwerende deur... zijkant mag zeker niet geschilderd zijn en heeft een identificatieplaatje.
Brandweer heeft die deur ook op de plannen staan.
Als het type van klink een nooddeur klink was ... dan hadden we weer wat info?
Pictogrammen enz wijzen op een vluchtweg .... dan moet brandweer ook meer weten.
Gezien u zegt nog andere deuren .... zien die er hetzelfde uit?
Is die plaats er al van het begin dus bij opleveren van het gebouw?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”