herstelling

jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

herstelling

#1 , 14 mar 2012 11:19

De betonplaat op min 1 aan de ingang van ons garage complex ligt gebarsten en er komt water door. Na veel opmerking wil de aannemer nu een herstelling doen. Maar natuurlijk weer het goedkoopste, hij gaat klinkers leggen boven op die betonplaat. Daardoor echter komt die plaat hoger te liggen dan de garages, waar er geen waterafvoer is. Dus als het veel regent zal er water in de garages lopen.
Het antwoord van de aannemer is dat hij in die 10 jaar garantie vrij is om herstelling te doen op de manier die hij verkiest?
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 14 mar 2012 15:15

De VME is ook vrij de herstelling te laten uitvoeren door wie ze wil en hoe ze wil.

jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

#3 , 15 mar 2012 09:35

ik bedoel de aabbemer moeten het herstelen op zijn kosten, mag hij volledig zijn zin doen? zonder rekening te houden met opmerkingen

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 17 mar 2012 15:03

De betonplaat op min 1 aan de ingang van ons garage complex ligt gebarsten en er komt water door. Na veel opmerking wil de aannemer nu een herstelling doen. Maar natuurlijk weer het goedkoopste, hij gaat klinkers leggen boven op die betonplaat. Daardoor echter komt die plaat hoger te liggen dan de garages, waar er geen waterafvoer is. Dus als het veel regent zal er water in de garages lopen.
Het antwoord van de aannemer is dat hij in die 10 jaar garantie vrij is om herstelling te doen op de manier die hij verkiest?
Klopt dit?
Dit klopt. De aannemer moet de vrijheid krijgen om dit in natura te herstellen op de manier dat hij dit wenst doch uiteraard met dien verstande dat dit volgens de regels der kunst gebeurt, dat er geen (andere/bijkomende) mankementen worden veroorzaakt en dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit.

Volg zeker geenszins het antwoord van Luc want dan ga je tegenover de initiële aannemer geen verhaal meer hebben.

De VME moet de initiële aannemer vooreerst zelf de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen. Miskent de VME hem daarin, doordat zij bvb. zoals Luc verkeerdelijk stelt zelf opdracht geeft aan een derde om de werken uit te voeren, dan zal hij niet gehouden zijn om enige bijdrage te leveren nog enige verdere aansprakelijkheid te kennen aangezien men hem hierin voorbij is gegaan.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 18 mar 2012 09:53

(...)

Volg zeker geenszins het antwoord van Luc want dan ga je tegenover de initiële aannemer geen verhaal meer hebben.

De VME moet de initiële aannemer vooreerst zelf de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen. Miskent de VME hem daarin, doordat zij bvb. zoals Luc verkeerdelijk stelt zelf opdracht geeft aan een derde om de werken uit te voeren, dan zal hij niet gehouden zijn om enige bijdrage te leveren nog enige verdere aansprakelijkheid te kennen aangezien men hem hierin voorbij is gegaan.
Het kan zijn dat om redenen van "economie van procesvoering" de VME beslist, na voorafgaandelijk informatie door de syndicus en een debat in de AV, om de garantie van de aannemer niet in te roepen. Ook is het mogelijk dat, wegens eerdere acties van de VME (en/of zijn vertegenwoordiger), deze garantie feitelijk al is welgevallen (wat ik meen hier het geval is).

Het BIV heeft officieel het standpunt ingenomen dat de syndicus actie moet ondernemen, als de aannemer niets doet. Cfr de inhoud van de eerste BIV mail van dit jaar, waarbij ze ambtshalve een tuchtprocedure hebben opgestart tegen een syndicus die de correcte werkwijze, zoals uitgelegd door Pedro, had gevolgd. Naar mijn weten is die klacht, met ruime aandacht van de pers, nog niet publiek weerlegd of ingetrokken.

@pedro

Wie heeft nu gelijk? BIV of de wet Breyne?

Pedro
Berichten: 735

#6 , 18 mar 2012 11:23

(...)

@pedro

Wie heeft nu gelijk? BIV of de wet Breyne?
De syndicus dient wettelijk bewarende maatregelen te treffen/daden van voorlopig beheer te stellen in geval van een veiligheidsprobleem of
wanneer schade (kan) ontstaan of zich verder zou kunnen uitbreiden.

Deze maatregelen dienen zich echter te beperken tot het hoogst noodzakelijke.

Het bijeenroepen van een bijzondere algemene vergadering om een acuut probleem aan te pakken kan daartoe eveneens als bewarende maatregel worden aanzien. Het komt dan de AV toe om inzake de nodige beslissingen te nemen. Wil zij afstand doen van het vorderen op basis van de 10-jarige aansprakelijkheid dan kan ze dat natuurlijk beslissen doch uit de tekst van de poster blijkt dat ze de aannemer ondertussen hebben aangesproken wat betekent dat deze hypothese hier thans niet aan de orde is.

Wanneer het standpunt van het BIV in die zin het nemen van bewarende maatregelen betreft, dan kan ik het bijtreden.

Wanneer zij daarmee bedoelt dat de syndicus dan maar op eigen initiatief een aannemer moet gelasten om zonder akkoord van de AV de werken integraal te doen uitvoeren, dan kan ik dit standpunt geenszins onderschrijven.

Ik vind dit overigens een zeer gevaarlijke stelling want de syndicus gaat hierop nadien door de AV worden afgerekend.

Wat de Wet Breyne hierbij komt doen is me niet écht duidelijk. Ook wanneer de woningbouwwet niet van kracht is, kan toepassing worden gemaakt van de 10-jarige aansprakelijkheid op basis van art. 1792 en 2270 Burg.Wb.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 18 mar 2012 20:26

(....) Wat de Wet Breyne hierbij komt doen is me niet écht duidelijk.
In feite wou ik dat je de aandacht trok op de algemene context van de 10-jarige aansprakelijkheid, wat gebeurt is. Thanks.
Ook wanneer de woningbouwwet niet van kracht is, kan toepassing worden gemaakt van de 10-jarige aansprakelijkheid op basis van art. 1792 en 2270 Burg.Wb.
Voor de werken die onder deze bepalingen vallen moet de syndicus de mogelijke problemen opvolgen en voorleggen aan de AV vooraleer eender welke herstellingswerken te laten uitvoeren door derden.

Dit heeft tot gevolg dat de het opstellen en bijwerken van een technisch dossier door de syndicus feitelijk een must is, hoewel de wet dat niet oplegt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”