Erfdienstbaarheid weg uitbreiden?

Lethichore
Topic Starter
Berichten: 7

Erfdienstbaarheid weg uitbreiden?

#1 , 13 mar 2012 20:14

Hey,

Wij bezitten een stuk grond in een doodlopende straat waar sedert 20 jaar ons eigen huis op staat.
Nu hebben we maar 1 verbinding naar de openbare weg en deze loopt via een weg die we via erfdienstbaarheid mogen gebruiken.

We zouden graag een 2de woning op dit stuk grond zetten, grenzend aan ons huidig huis.
Dit zou volgens de gemeente allemaal geen probleem zijn maar het enige punt waar zij aan twijfelen is of wel 2 huisnummers mogen hanteren vanwege de erfdienstbaarheid van die weg.

Is dit werkelijk een struikelblok voor een 2de huisnummer op 1 perceel waar reeds een erfdienstbaarheid mee bestond? en is het mogelijk om deze erfdienstbaarheid uit te breiden (bvb: via een akte met de eigenaar van het lijdend erf)?

alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mar 2012 20:22

Wat staat er in uw akte over deze erfdienstbaarheid?
Indien het perseel over geen enkel andere uitweg naar een openbare weg beschikt, zal de huidige erfdienstbaarheidsweg waarschijnlijk hiervoor in aanmerking mogen komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_uitweg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lethichore
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 13 mar 2012 22:33

Ik heb de akte momenteel niet bij de hand, morgen eens nakijken. De weg is eigendom van het derde en dus ook verste huis in de straat (verst verwijderd van openbare weg).

Maar zou het probleem niet gewoon zijn dat er eigenlijk een nieuw huisnummer komt en de weg enkel voor het huidig huisnummer ter beschikking gesteld werd (valt dit niet onder "verzwaren" van de erfdienstbaarheid)?

Reclame

Lethichore
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 14 mar 2012 08:19

Even akte nagekeken en hierin is niets te vinden omtrent de erfdienstbaarheid van die weg...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 15 mar 2012 10:25

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf INGESLOTEN ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.§ 2. De vordering tot toewijzing van een uitweg is onverjaarbaar.“(Burgerlijk Wetboek).

‘We zouden graag een 2de woning op dit stuk grond zetten’

Als dat stuk grond ingesloten is voor één woning dan is het ook ingesloten voor twee woningen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lethichore
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 19 mar 2012 19:28

Mja nagevraagd op de gemeente en zij zeggen dat een "nieuwbouw" zetten op een plaats waar reed een erfdienstbaarheid uit het verleden bestaat, niet mag.
Dit zou zo in de wet staan.

Uitbreiden zou wel mogen maar dan onder 1 huisnummer

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 19 mar 2012 20:02

Omdat je een erfdienstbaarheid niet mag verzwaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 mar 2012 20:24

En wat als de eigenaar van de erfdienstbaarheidsweg ermee akkoord is? Dan moet natuurlijk de akte ook worden aangepast.

Lethichore
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 22 mar 2012 18:35

Geen idee,

Dat is de laatste optie die ik nog in gedachten heb.

lucv
Berichten: 9

#10 , 26 mar 2012 15:12

Iets gelijkaardigs?
Ik ben als laatste eigenaar rechtstreeks palend aan een garagestraat. Mijn buur heeft een erdienstbaarheid met mij en kan zo over mijn eigendom via de garagestraat naar de openbare weg. De overbuur heeft dan op zijn beurt een erfdienstbaarheid gesloten met mijn buur en vervolgens met mij. Zodoende heeft die ook uitweg naar de openbare weg. En daar stopt het dan ook bij hé :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”