Medeeigenaar weigert aandeel in kosten dak te betalen

lds
Topic Starter
Berichten: 3

Medeeigenaar weigert aandeel in kosten dak te betalen

#1 , 13 mar 2012 16:10

Het dak van ons appartementsgebouw moet dringend vernieuwd worden. De volledige eigendom bestaat uit een gelijkvloers met doorgang naar achtergelegen handelsruimte, een garage met bergingen, eigendom van eigenaar appartement op eerste verdieping en een inkomhal-traphal.verder 1 appartement op eerste verdieping en 1 appartement op tweede vedieping. In de basisakte staat duidelijk vemeld dat het dak van het voorliggend gebouw gemeenschappelijk is en het dak van de handelsruimte privatief. De kostenverdeling in 1000sten is als volgt: handelsgelijkvloers 676/1000, eerste verdiep 184/1000, tweede verdiep 140/1000.
De eigenares van het handelsgelijkvloers weigert haar aandeel van de kosten te betalen en heeft beide medeeigenaars gedagvaard om de verdeelsleutel te wijzigen.
De eigenaars van de appartementen hebben haar in gebreke gesteld om haar aandeel te storten op de rekening van de VME
De werken zijn echter hoogdringend daar ik als eigenaar van het appartement op de tweede vedieping een waterlek heb en het gebouw verder schade oploopt . De werken kunnen dus niet uitgesteld worden en ik (als syndicus) zou dus aan de vrederechter toelating moeten vragen op de werken te laten uitvoeren en de onwillige eigenaar zou moeten verplicht worden om haar aandeel in de kosten op de rekening van de VME te storten. Hoe pak ik dat aan ?
Nog even vermelden dat de basisakte opgesteld werd in 2006 op verzoek van de onwillige eigenares en haar zus. Ik heb mijn appartement aangekocht in 2010, er is geen werk- of reservekapitaal . De eigenares van het handelsgelijkvloers was tevens syndicus tot maart jongstleden en het gebouw is jarenlang verwaarloosd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 mar 2012 16:39

advocaat in de arm nemen lijkt me de snelste wijze van werken in een dergelijk dossier.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 14 mar 2012 19:26

Kan de vorige syndicus ( in die hoedanigheid) dan ook niet verantwoordelijk gesteld worden?

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 16 mar 2012 12:56

Het dak van ons appartementsgebouw moet dringend vernieuwd worden. De volledige eigendom bestaat uit een gelijkvloers met doorgang naar achtergelegen handelsruimte, een garage met bergingen, eigendom van eigenaar appartement op eerste verdieping en een inkomhal-traphal.verder 1 appartement op eerste verdieping en 1 appartement op tweede vedieping. In de basisakte staat duidelijk vemeld dat het dak van het voorliggend gebouw gemeenschappelijk is en het dak van de handelsruimte privatief. De kostenverdeling in 1000sten is als volgt: handelsgelijkvloers 676/1000, eerste verdiep 184/1000, tweede verdiep 140/1000.
De eigenares van het handelsgelijkvloers weigert haar aandeel van de kosten te betalen en heeft beide medeeigenaars gedagvaard om de verdeelsleutel te wijzigen.
De eigenaars van de appartementen hebben haar in gebreke gesteld om haar aandeel te storten op de rekening van de VME
De werken zijn echter hoogdringend daar ik als eigenaar van het appartement op de tweede vedieping een waterlek heb en het gebouw verder schade oploopt . De werken kunnen dus niet uitgesteld worden en ik (als syndicus) zou dus aan de vrederechter toelating moeten vragen op de werken te laten uitvoeren en de onwillige eigenaar zou moeten verplicht worden om haar aandeel in de kosten op de rekening van de VME te storten. Hoe pak ik dat aan ?
Nog even vermelden dat de basisakte opgesteld werd in 2006 op verzoek van de onwillige eigenares en haar zus. Ik heb mijn appartement aangekocht in 2010, er is geen werk- of reservekapitaal . De eigenares van het handelsgelijkvloers was tevens syndicus tot maart jongstleden en het gebouw is jarenlang verwaarloosd.
Er kan duidelijk verzuim en fouten in het toezicht op het naleven van de reglementen verweten worden aan het adres van de syndicus, zijnde één van de eigenaren in het gebouw. Werd trouwens de nieuwe appartementswet aangepast in de statuten en wordt de basisakte in die richting binnenkort aangepast (2013)? De syndicus kan idd. aansprakelijk gesteld worden. Hebben jullie regelmatig een AV gehouden? Trouwens als veranderingen moeten worden aangebracht, dient men eerst een AV of buitengewone vergadering te plannen en de zaak voor te leggen vooraleer naar de rechter te stappen, indien er géén vergelijk komt.

Ik heb de indruk dat de eigenaar enkel naar zijn eigen kijkt en probeert, nù dat het nodig blijkt, de zaken te willen beïnvloeden uitsluitend uit "eigen" belang... en paniekvoetbal speelt. Opvallend is dat eerder géén aanvraag tot veranderingen van kosten is ingediend en nù plotseling wel... . Dit spreekt boekdelen... . De vrederechter zal appreciëren... . Gezien U gedagvaard bent, zal uw advocaat ingaan op de uitnodiging. Ga in ieder geval mee naar de rechtbank en leg de situatie uit in samenspraak met uw raadsman.

Een goeie advocaat lijkt me idd. het beste om U te verdedigen.

Justiceseeker

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”