Commissaris van de rekeningen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Commissaris van de rekeningen

#1 , 10 mar 2012 14:33

Ik ben aangesteld als Commissaris van de rekeningen voor een gebouw waar ik mede-eigenaar ben. De taak wordt in één zin in de statuten omschreven: "...controleert de rekeningen en betalingen gedaan door de syndicus".
Nu vraag ik me af of dat ook inhoudt dat ik elke individuele afrekening per appartement moet nakijken. Gelet op de veelvuldige verkopen van appartementen in het gebouw zou het dan wel een zware taak worden voor een onbezoldigde "vrijwilliger".

Ik ga er dus vanuit dat ik enkel de globale rekenngen en betalingen moet controleren en dat iedere eigenaar zelf instaat voor het controleren van zijn individuele afrekening?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 mar 2012 17:13

Het aes heeft een goede omschrijving van de taken van de commissaris. Ik pb je een link.

NLBN
Berichten: 58

#3 , 10 mar 2012 22:48

" controleren van de rekeningen en betalingen gedaan door de syndicus " is volgens het NICM ( voorlichtingvergadering) NIET het werk van een commissaries, dat zou het werk zijn van de RME, want de commisaris kan gen individuele rekeningen inkijken noch individuele betaling van facturen, laat staan de facturen zelf.

De commissaries kan wel het totaal bedrag van de opnstanande rekeningen beoordelen, en evenzo de totalen van de uitstaande schulden, en er bemerkingen over maken, als deel van het geheel van zijn opdracht.

Het verslag van de commissaris is van kapitaal belang ingeval er moet geprocederd worden bij de vrederechter over de boekhouding en de balans van de VME

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 mar 2012 10:33

Ik denk toch dat je dat verkeerd interpreteert. Het is wel de taak van de commissaris om elke factuur en betaling die werd uitgevoerd te controleren tezamen met de overeenkomende facturen. Het is mijn inziens ook de taak van de commissaris op na te kijken of iedereen zijn 'openstaand bedrag' heeft betaald. Als er openstaande bedragen zijn, dan noteert hij dat maar zo in zijn verslag en dan moet de RME maar vragen aan de syndicus hoe dat komt.
Het is niet de bedoeling dat de commissaris de individuele rekeningen gaat controleren van de mede-eigenaar. Dat is de verantwoordelijkheid van de mede-eigenaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”