lek in balkon

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Re: lek in balkon

#16 , 11 mar 2012 16:58

Waarom syndicus de dupe? Die heeft het zelf op de dagorde geplaatst teneinde tot een beslissing te komen.
Ofwel past hij 577-8 §4 4° toe (voorlopige maatregelen) ofwel neemt hij ontslag. Anders is hij als syndicus verantwoordelijk, omdat hij 4° niet heeft toegepast. Volgens het BIV is recent in ene analoge zaak (dagvaarding door een huurder) een syndicus veroordeeld tot het betalen van analoge werken uit zijn eigen zak, omdat hij niets deed.

In een ander zaak heeft een syndicus recent een verwarmingsketel vervangen, zonder enige beslissing van de AV. Wel heeft hij iedereen geïnformeerd over wat hij zou doen.

@roharro

Hoewel je perfect weet wat je moet zeggen aan de stemgerechtigde leden die niet kunnen betalen, kan ik wel begrip opbrengen voor je aarzeling.

Het vergt veel om te doen wat men moet doen, opdat een win-win uit de bus komt, zowel winnend in zijn eigen belang als winnend in het algemeen belang.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 11 mar 2012 17:01

Ik vermoed dat hij dat daar niet onder durft te plaatsen door de kostprijs, terwijl de kostprijs niets zegt over de dringendheid van de werken.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 11 mar 2012 19:44

Euhm, het is een gemeenschappelijk deel. Wat is het nut om die andere mede-eigenaar mee te dagvaarden?
Het balkon van de bovenbuur is de rechtstreekse oorzaak van het probleem. Van de andere balkons heeft poster geen last. Indien bovenbuur toestelling geeft om zijn tegelvloer al te laten opbreken, kan die waterdichting al voorlopig hersteld worden in het kader van de voorlopige maatregeleen die syndicus dient te nemen.
Die zit momenteel vast, want het hele gebouw aanpakken is Geen voorlopige maatregel.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 11 mar 2012 22:43

Euhm, het is een gemeenschappelijk deel. Wat is het nut om die andere mede-eigenaar mee te dagvaarden?
Omdat ik vandaag zijn terras heb mogen bekijken. Er ontbreken nogal veel tegels en op verschillende plaatsen is de waterdichtingslaag daardoor kapot getrapt....blijkbaar is daardoor ook de betonstructuur van dat terras aangetast (barsten en roest)....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 12 mar 2012 10:40

Euhm, het is een gemeenschappelijk deel. Wat is het nut om die andere mede-eigenaar mee te dagvaarden?
Omdat ik vandaag zijn terras heb mogen bekijken. Er ontbreken nogal veel tegels en op verschillende plaatsen is de waterdichtingslaag daardoor kapot getrapt....blijkbaar is daardoor ook de betonstructuur van dat terras aangetast (barsten en roest)....
Zou het mogelijk zijn dat hierdoor de VME de betroffen mede-eigenaar verantwoordelijk stelt voor schade toegebracht aan een gemeenschappelijk deel van het gebouw, nl de beton van het balkon? Door niet tijdig zijn tegelvloer op zijn terras te vervangen of te herstellen, werd de waterdichtingslaag beschadigd, met als gevolg waterinsijpeling in kleine barstjes in het beton, met als gevolg betonrot aan het balkon.

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 12 mar 2012 11:14

Je zal de vme middels de syndicus dienen te verplichten dringende maatregelen te nemen om de reparatie van de dragende elementen van het balkon te repareren. De vme kan nadien al dan niet beslissen de gemaakte kosten te verhalen op de mede-eigenaar wiens verantwoordelijkheid ze zijn...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#22 , 12 mar 2012 11:56

Persoonlijk zou ik het niet beginnen te spelen op wie moet wat betalen. Dat is een aansprakelijkheidsvordering en die kunnen lang aanslepen. In eerste instantie zou ik mij naar de VME richten om de herstelling uit te voeren.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#23 , 12 mar 2012 12:15

Persoonlijk treed ik het standpunt van Vandebos en float bij, zo het hier niet gaat om een probleem dat onder de garantie van de bouwpromotor valt.

Het probleem dus eerst ten gronde oplossen (balkon bovenbuur), daarna de gevolgschade herstellen (jouw balkon) en/of financieel compenseren. Pas daarna de globale schade voor de VME recupereren waar nodig.

De eventuele voorlopige of bewarende maatregelen zijn in ieder geval te treffen door de syndicus, voor wat betreft de gemene delen.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 12 mar 2012 12:32

De betegelingen zijn wel privatief. En die betegeling moet worden verwijderd op het bovenliggende terras om ook maar enige tijdelijke of definitieve maatregel te kunnen nemen. De eigenaar van het bovenliggend appartement is tegen de renovatie. Hij zal zeker zijn tegels niet (laten) opbreken.
.
Indien bovenliggende mede-eigenaar niet mee wil, kan syndicus ook geen bewarende maatregelen treffen, en zal hij zowiezo via de vrederechter moeten.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#25 , 12 mar 2012 13:33

De betegelingen zijn wel privatief. En die betegeling moet worden verwijderd op het bovenliggende terras om ook maar enige tijdelijke of definitieve maatregel te kunnen nemen. De eigenaar van het bovenliggend appartement is tegen de renovatie. Hij zal zeker zijn tegels niet (laten) opbreken.
.
Indien bovenliggende mede-eigenaar niet mee wil, kan syndicus ook geen bewarende maatregelen treffen, en zal hij zowiezo via de vrederechter moeten.
Dat is op zich een bewarende maatregel.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#26 , 12 mar 2012 15:04

Het conflict gaat verder...bovenbuur zegt nu dat zijn tegels kapot gaan door basrten in de betonstructuur van zijn terras.
We zitten bijgevolg in een kip-ei of ei-kip discussie.

Om me in te dekken heb ik syndicus aangemaand bewarende maatregelen te nemen...
Dat is ook mijn reactie/antwoord naar huurder en zijn advocaat toe.
Ik neem nu een afwachtende houding aan (alsook een pilletje om goed te slapen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”