#5 , 09 mar 2012 18:38
art.577-8/2
Op de dagorde van onze onlangs gehouden AV had ik op de dagorde laten plaatsen "taakbeschrijving rekening-commissaris"
Dit punt werd niet behandeld, en de AV werd niet gevraagd het mandaat, waargenomen door de commissaris van het voorbije boekjaar, te hernieuwen. Zou er ook door de algemene vergadering een kwijting moeten gegeven zijn aan de commissaris ?
Ik heb dit bij de syndicus aangevochten en kreeg als antwoord :
"in de wet is niet voorzien dat de RME of de rekening-commissaris jaarlijks herverkozen moet worden"
Er is dus bij ons geen herverkiezing geweest en ik weet niet of de voriige commissaris wettelijk die taak mag? of moet? uitvoeren dit nieuwe boekjaar .
Wat betreft
art.577 -8/1 "In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van merde-eigendom opgericht"
In de wet wordt dus alleen gepreciseerd oprichting RME tijdens DE EERSTE ALGEMENE VERGADERING.
Moet dan door de syndicus op de volgende algemene vergadering(en)gevraagd worden of er andere kandidaten zijn, of de voorheen gekozen voorzitter of leden hun mandaat verder wensen uit te oefenen en moet door de AV (ieder jaar) kwijting gegeven worden aan de
RME ?
art. 577-6§ 5
De AV wordt door een mede-eigenaar voorgezeten.
Vorig jaar werd het voorzitterschap met akkoord van de AV, voorgezeten door de syndicus (eigenlijk de bediende die ons dossieer beheert).
Op onze laatste AV werd door de syndicus niets meer gevraagd, ook niet door de voorzitter van de RME, en het voorzitterschap werd, alsof het vanzelfsprekend was, waargenomen door een nieuwe bediende in opleiding (slechts 4 maand effectief in dienst).
Is het normaal dat - zonder voorafgaandelijke vraag aan de AV, het voorzitterschap wordt waargenomen door de syndicus (bediende of syndicus zelf) ?
art. 577-6 § 5 zegt toch duidelijk dat de AV moet worden voorgezeten door een mede-eigenaar.
art. 577-6 § 10 : notulen
Dit artikel vermeldt op welke wijze de syndicus de notulen moet opstellen. Verder wordt b^paald :
"deze notulen worden aan het EINDE VAN DE ZITTING EN NA LEZING ondertekend door de voorzitter van de algemene vergadering, door de bij opening van de zitting aangewezen secretaris en door alle op dat genblik nog aanwezige mede-eigenaars of hun lasthebbers"
Wat is de betekenis : einde van de zitting en na lezing ?
Ik dacht dat op het einde van de AV de syndicus de notulen zou voorlezen (zodat ieder nog aanwezig mede-eigenaar kon oordelen of deze notulen een juiste weergave zijn van de genomen beslissingen en dat nadien deze notulen ter ondertekening worden aangeboden aan de voorzitter, secretaris ennz...
Volgens onze syndicus "
"voorziet de wet niet dat het volledig verslag woord voor woord wordt voorgelezen - de debatten zijn op dit ogenblik gesloten - en dit zou tot ergernissen leiden bij een grote meerderheid van eigenaaars - ook dat is democratie"
Verder haalt de syndicus aan dat hij vorig jaar de REAL ESTATE AWARD heeft ontvangen als bewijs dat hij de Nieuwe Wet op de Mede-eigendom het best in de praktijk had omgezet. Nochtans hebben wij als VME nooit een teveredenheidsenquête moeten invullen.
Dank voor je reacties