Contracten tussen syndicus en verwante firma, wat nu?

Nachtuil
Topic Starter
Berichten: 92

Contracten tussen syndicus en verwante firma, wat nu?

#1 , 06 mar 2012 10:33

15° de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad; hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of in het kapitaal waarvan ze een aandeel bezitten, een onderneming waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarbij zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld; indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;
Hoi,

Het reinigen van een appartementsgebouw wordt uitgevoerd door een onderneming die tevens 100% controleert van de firma die syndicus is. De prijs hiervan lijkt me aan de hoge kant...
Het lijkt me dat dit in strijd is met 'de syndicus mag geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct een aandeel bezit in zijn kapitaal'.
(daarbij dient wel opgemerkt te worden dat di

Op de laatste AV heeft de syndicus de VME gevraagd om (verder) te mogen werken waarmee de syndicus een familiale (of andere) band heeft.
Dit werd niet goedgekeurd door de AV.

Mijn vraag is:
Wat moet hieraan gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 mar 2012 10:43

Als het niet werd goedgekeurd en de syndicus volhardt toch dient men deze met een ingebrekestelling tot de orde te roepen. Pas bij niet gehoor aan deze ingebrekestelling kan de zaak voor de vrederechter en het BIV gebracht worden.

Nachtuil
Topic Starter
Berichten: 92

#3 , 06 mar 2012 10:53

Als het niet werd goedgekeurd en de syndicus volhardt toch dient men deze met een ingebrekestelling tot de orde te roepen. Pas bij niet gehoor aan deze ingebrekestelling kan de zaak voor de vrederechter en het BIV gebracht worden.
Ik stuur deze ingebrekestelling als eigenaar?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 mar 2012 11:32

Jawel. Indien u deelt uitmaakt van de RVME kan deze als geheel tevens een ingebrekestelling verzenden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”