verhinderen van recht van doorgang en uitweg aan aannemer

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

verhinderen van recht van doorgang en uitweg aan aannemer

#1 , 05 mar 2012 14:26

Ik heb volgende vraag i.v.m. het onderwerp.

Destijds hebben wij een rijhuis (nr.66) aangekocht, gelegen aan de steenweg op Y te X.

In onze aankoopakte is een clausule van erfdienstbaarheid opgenomen, meer bepaald een recht van (halve) doorgang en uitweg tussen de woningen nrs. 48 en 50 om de achterbouw van onze woning (nr.66) en onze tuin te kunnen bereiken.
Achteraan onze woning is er recht van doorgang en uitweg over een breedte van 3 m., zoals ook vermeld in de aankoopakte.

In de loop der tijden werden meerdere garages - al dan niet vergund - opgericht achteraan de woningen die mogen gebruik maken van de (halve) doorgang, die dus in principe niet breed genoeg is (slechts 1,5 m) voor een personenwagen.
Er wordt echter gemeenzaam gebruik gemaakt van de (halve) doorgang door de belanghebbende bewoners om ze toe te laten hun auto te stallen in hun garage.
Tot dusver geen enkel probleem.

Nu hebben wij enkele maanden geleden een aannemer laten langskomen om de dakbedekking op onze (vergunde) garage achteraan onze woning te laten vernieuwen.
Toen hij met zijn bedrijfswagen de (halve) doorgang wilde inrijden, werd hem dat echter belet door de eigenaar-bewoner van de woning nr. 48, die er onmiddellijk mee dreigde de politie erbij te halen mocht de aannemer niet ingaan op zijn verbod.

Gevolg was dat de aannemer, om alle moeilijkheden te vermijden, zijn bestelwagen 200 m verder moest parkeren langs de steenweg op Y - een druk bereden weg waar niet altijd een parkeerplaats voorhanden is - en al zijn materiaal te voet moest aanbrengen tot aan onze garage!

DE KLAGER BEROEPT ZICH OP HET RECHT VAN (HALVE) DOORGANG DAT VOLGENS HEM NIET GELDT VOOR DE AANNEMER DIE BIJ ONS DE RENOVATIEWERKEN WILDE UITVOEREN AAN DE ACHTERBOUW VAN ONZE WONING.

Nu is mijn vraag of klager al dan niet het recht had om die aannemer de toegang met zijn bedrijfswagen te verbieden langs de (halve) doorgang.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 05 mar 2012 14:27

Wat staat er in de koopakte?

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 05 mar 2012 14:33

In de koopakte staat verder niets vermeld omtrent het gebruik van die doorgang.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 05 mar 2012 14:37

Waar staat het recht van doorgang dan beschreven... is erfdienstbaarheid dus MOET ergens beschreven staan.

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 05 mar 2012 14:44

In onze aankoopakte staat de erfdienstbaarheid beschreven zoals aangegeven in mijn oorspronkelijk bericht.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 05 mar 2012 14:46

Geeft de volledige tekst eens

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 05 mar 2012 14:59

Ondergetekende Notaris heeft evenwel aan het aanwezige
publiek in het openbaar melding gemaakt van het feit dat
het voorpende recht van doorgang en uitweg naar de steenweg op Y met een breedte van drie meter volgens het
voormelde plan van de Heer Paul Lalemand van zestien
november negentienhonderd zestig inderdaad loopt over een
breedte van drie meters tussen de bestaande woningen en
de tuinen doch tussen de huidige woonhuizen nummer 5O en
48 volgens dit plan slechts over de halve breedte loopt.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 07 mar 2012 10:34

“Art.637. Een erfdienstbaarheid is een last op een erf gelegd tot gebruik en tot nut van een erf dat aan een andere eigenaar toebehoort.”(Burgerlijk Wetboek)

‘De eigendom wordt vermoed vrij te zijn. Wie zich op een erfdienstbaarheid beroept moet het bestaan en de omvang ervan bewijzen‘(Cass. 20 december 1951,Pas. 1952,I,210,Arr.Cass. 1952,193,R.W. 1951-52,962)

‘De bewoordingen van art.637 en 686 B.W. mogen niet in hun letterlijke betekenis worden begrepen. De dienstbaarheid komt altijd aan personen ten goede. Er is sprake van een zakelijke erfdienstbaarheid en niet van een persoonlijk recht zodra de dienstbaarheid in rechtstreeks en onmiddellijk verband staat met het gebruik en de exploitatie van een erf,ook al zou ze geen ander gevolg hebben dan het gebruik en de exploitatie ervan‘[Cass. 30 november 2007(E.L./T.F.),R.W.2008-09,1047-1051,Noot SWINNEN,K.,Het nutsvereiste bij erfdienstbaarheden].

‘Toen hij met zijn bedrijfswagen de (halve) doorgang wilde inrijden, werd hem dat echter belet door de eigenaar-bewoner van de woning nr. 48’

De aannemer maakte gebruik van die weg tot nut van uw erf en dus krachtens de bestaande erfdienstbaarheid.

‘loopt over een breedte van drie meters tussen de bestaande woningen en de tuinen doch tussen de huidige woonhuizen nummer 5O en 48 volgens dit plan slechts over de halve breedte loopt‘.

Die halve breedte = 1,50 meter is wellicht niet voldoende om de bedrijfswagen van de aannemer door te laten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 07 mar 2012 17:01

Hallo j.demoor,

Bedankt voor uw antwoord.

Als ik het goed begrijp, mag klager (nr. 48) de aannemer niet beletten om met zijn lichte bedrijfswagen (bestelwagen) de (halve) doorgang te nemen naar ons erf.

Wat uw opmerking over de halve breedte(1,50 m) betreft, laat ik u toch opmerken dat ook de klager gebruik maakt van diezelfde (halve) doorgang om zijn personenwagen te stallen in zijn garage achteraan zijn woning.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 07 mar 2012 17:24

U hebt ook het recht dus uw aannemer gezien deze naar uw erf komt ook.
U hebt erfdienstbaarheid over 3 meter waarvan 1,5m van nr 48 en evenzo van nr 50 maar op hun? plan staat er maar 1,5 m
Heb ik het zo goed begrepen?

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 07 mar 2012 17:31

*kuch*

op een doorgang van 3 meter tussen twee woningen lijkt een erfdienstbaarheid op de helft van de doorgang me logisch als men ervan uitgaat dat iedere woningeigenaar de helft van de doorgang in eigen bezit heeft en een erfdienstbaarheid heeft om de andere helft te mogen gebruiken??? voor het gebruik van het eigen gedeelte heeft men immers geen erfdienstbaarheid nodig?

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 07 mar 2012 17:36

vrager woont in nr 66 ... doorgang is tss nr 48 en 50 of ben ik verkeerd bezig

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 10 mar 2012 12:16

De vrager woont inderdaad in nr.66 en de (halve) doorgang is tussen nr. 48 en 50.

Geldt die erfdienstbaarheid van (halve) doorgang dan enkel voor of tussen nr. 48 en 50?

Heeft nr. 66 dan het recht van (VOLLE) doorgang tussen nr. 48 en 50?

prutsKE3
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 27 jun 2013 15:53

Graag wil ik nog even terugkomen op deze (oude) zaak.

Bij verhindering van de doorgang door de klager, kan ik hem een aangetekende ingebrekestelling bezorgen.
Dit kan m.i. slechts voor een volgende verhindering, dus als 'het kwaad' reeds geschied is.

Maar wat doe ik op het moment zélf van de weigering, niettegenstaande ik blijkbaar het recht aan mijn kant heb?

Als ik er de politie bijhaal, vrees ik dat ze klager gelijk zullen geven.
Zijn zij wel voldoende juridisch onderlegd om dergelijke zaak (erfdienstbaarheid van doorgang) juist in te schatten?

Wat denkt u?

eylis
Berichten: 8840

#15 , 27 jun 2013 16:15

de creatieve oplossing...
U mag en kan wél door de erfdienstbare weg rijden héé? Dat mag de bozige buurman niet verhinderen.
Wel de dag dat de aannemer komt: rijd u over de dienstbare weg naar uw garage. u trekt (zogezegd) de bestelwagen voort tot aan uw garage.(ketting tussen de twee wagens :-)
U laat de aannemer in uw garage parkeren.
S'avonds zelfde scenario in omgekeerde richting.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”