Kan men mede eigenaar mij huur vragen?

De Stoffel 83
Topic Starter
Berichten: 13

Kan men mede eigenaar mij huur vragen?

#1 , 01 mar 2012 15:55

Hallo,

Een serieuze situatie maar kga voorlopig kort enkel de vraag uitleggen die ik zo wat van moet weten.
Samen met expartner nu heb ik iets meer dan 2jaar geleden een nieuwbouwappartement gekocht.
Hier hebben wij samen de lening voor open gedaan op ons beide namen waarvan we elk maandelijks de helft op de gezamelijke rekening storen.
Nu heeft ze rond november de relatie ten einde gemaakt en een maand later had ze iemand anders en woont daar sinds begin februari.
1)Ze dreigt ermee de lening niet meer te betalen of haar deel niet meer te storten wat kan er gebeuren met mij geraak ik ook in de problemen?

2)We zijn nu een maand verder en woont nu al een maand bij haar nieuwe partner maar heeft haar zelf hier nog niet uitgeschreven,
nu ben ik dit gisteren gaan aangeven aan de politie dat ze hier een maand niet meer woont en die hebben haar vandaag gecontacteerd.
Nu heeft ze ermee gedreigt dat ze me huur ga laten betalen omdat ik hier nog in woon terwijl ik gerust morgen alles te koop wil zetten.
Zij is diegene die het al aantal maanden ophoud omdat ze me wou uitkopen en aan het horen is voor leningen.
Maar ik heb NOOIT vermeld dat ze moest vertrekken ze is vrijwillig vertrokken om bij haar nieuwe parter in te wonen.
KAN ZE ME ZOMAAR HUUR AANREKENING TERWIJL IK NOG ALTIJD MEE BETAAL AAN DE LENING ?
We wonen hier nog geen 3 jaar in en elec, aardgas, ... betaal ik zelf en staat allemaal op mijn naam.

MVG Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 mar 2012 16:01

1) Bank kan bij iedereen die heeft getekend terecht voor haar centen, dus ook bij u.
2) Zij mag u huur vragen voor haar deel, dus de helft van de eigendom. Meestal zal dit overeenkomen met de helft van de afbetaling van de lening.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 mar 2012 16:41

is geen huur maar bezettingsvergoeding ( bezetting ten bede). U kan natuurlijk ook de onderhoudskosten in rekening brengen.

Reclame

De Stoffel 83
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 01 mar 2012 20:25

@Turaki:
1)Ik bedoel da neem nu de lening 600€ is da zei 300€ en ik 300€ storten op de gezamelijke en daar gaat dit af me domiciliering.
Maar ja ik vrees da zij misschien in staat is haar 300€ niet meer te storten, bedoel jij dan dat ze dat bij mij gaan komen halen ?
Dat ik dan uiteindelijk volledig de lening afbetaal uiteindelijk?

2)Als zij me dan bezettingsvergoeding mag vragen dan betaal ik ook opnieuw ALLES ZELF veronderstel ik want als ik men 300€ stort en zij toch ook haar 300€ stort,
en ze kan 300€ huur bezettingsvergoeding dan betaal ik uiteindelijk 600€ (300€ helft van de lening en 300€ bezettingsvergoeding aan haar) en zei niks meer want ze betaald 300€ maar krijgt het uiteindelijk terug van de bezettingsvergoeding.

@Franciscus Da kan ik ook doen ik betaal nu sinds februari de electriciteit, aardgas, water, telenet volledig zelf nu.
En ik heb gezien dat bezettingsvergoeding precies meer is dat de bewoner aan de eigenaar moet betalen,
maar ik ben zelf ook eigenaar we hebben dit samen gekocht dus geld dit dan ook voor mij ?

MVG en bedankt voor reactie

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 01 mar 2012 21:57

Ja maar u woont daar dus hebt het genot van het goed en zij niet.
Wie de lening betaald is een zaak wie er woont een andere.
Zolang dat zij er gedomicilieerd is kan ze deze vergoeding wel niet vragen.
Onderhoud is u kuist het pand op à x uur à € Y per maand

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 01 mar 2012 23:16

In de praktijk komt het er inderdaad vaak op neer dat de persoon die in de woning blijft de volledige kost van de lening draagt, hoewel onrechtstreeks. Enige oplossing is dat u haar uitkoopt, maar dan moet u ook de volledige lening betalen, of verkopen. Indien zij dit laatste niet wil, kan u een openbare verkoop vorderen.

De Stoffel 83
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 02 mar 2012 15:14

Ik wil haar uitkopen ma da lukt financieel niet dus is het ook de bedoeling dat we het appartement verkopen daarvoor gaan we komende weken naar immokantoor ma ja als het een jaar te koop staat moet ik een jaar die vergoeding betalen en men lening nog.

De Stoffel 83
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 02 mar 2012 15:16

@ franciscus dit doe ik zoizo zij komt hier niet meer ik doe alles hier nu.
En ook te koop zetten is onze bedoeling een van deze dagen gaan we naar de immo. Ik wil het al langer verkopen maar zij wil altijd maar horen naar lening voor me uit te kopen wat nu al 4 maand aan de gang is

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”