reservekapitaal en werkkapitaal

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

reservekapitaal en werkkapitaal

#1 , 29 feb 2012 15:19

Beste,
In een blok van -20 appartementen is één van de mede-eigenaars syndicus;
Wij werken niet met een reservekapitaal noch werkkapitaal waardoor de syndicus bij elk werk dat dient uitgevoerd te worden de mede-eigenaars dient te contacteren om de factuur kunnen te betalen.
Is volgens de nieuwe appartementswet reserve- en werkkapitaal rekening verplicht of kan het nog verder op deze "oude" manier daar de syndicus noch de andere mede-eigenaars er niet voor te vinden zijn om te werken met werk of reservekapitaal.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 29 feb 2012 15:25

Wij zitten ongeveer in hetzelfde schuitje (verander in uw uitleg het woord "appartement" door "garage" en het is een kopie van onze situatie). We hebben over de scheiding van de twee laatst in de vergadering ambras gehad. Eigenaar X verkocht een garage aan eigenaar Y en er was discussie over welke fractie van reserve/werkkapitaal mee in de verkoop mocht zitten (volgens mijzelf echter geen van beide). Intussen is dat formeel opgesplitst om dergelijke rotzooi in de toekomst te vermijden. Tegenwoordig moet het volgens mij, makkelijkst is om het op 2 rekeningen te zetten, een zichtrekening en een spaarboekje, dan is er geen discussie meer mogelijk. Zo lang er niemand wat op tegen heeft kan je volgens mij blijven werken zoals je wil, maar als er één eigenaar begint tegen te strubbelen zit het spel op de wagen. Maar beste naamgenoot, wat ik uit uw vraag opmaak is dat er geen van beide rekeningen aanwezig zijn. Hoe doen jullie dat dan als er kosten te betalen zijn (brandpolis, elektriciteit,...)? Dan elke keer met de hoed rond moeten gaan zou ik niet zien zitten, je kan aan de hand van de rekening van vorig jaar toch ongeveer schatten wat de kosten gaan zijn. Laat dat op voorhand betalen want anders moet er één mede-eigenaar (ik veronderstel de syndicus) zo gek zijn om dat allemaal voor te willen schieten.

Om dus op uw vraag te antwoorden: het kan volgens mij, maar ik kan me geen goede reden inbeelden om het niét te doen, behalve in uw eigen voet schieten.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 29 feb 2012 15:39

Vragen:

1) Is er een jaarlijkse AV?
2) wordt jaarlijks een jaarrekening opgesteld door de syndicus en goedgekeurd door de AV ?
3) Worden de opgevraagde bedragen gestort op de bankrekening van de VME of de privérekening van de syndicus?
4) werd een commissaris van de rekeningen aangeduid?

Reclame

rule
Berichten: 29

#4 , 14 mar 2012 11:45

Het werkkapitaal werd vroeger vastgesteld. Nu als nieuwe eigenaar wordt er mij €250,- werkkapitaal meer gevraagd dan al de andere eigenaars.
Kan een syndicus het werkkapitaal verhogen zonder dat dit punt op de agenda van de AV geplaatst is, en er door de VME wordt over gestemd?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 14 mar 2012 15:17

@rule: kan je jouw vraag openen in een nieuw onderwerp?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”