vloerbekleding laminaat

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

vloerbekleding laminaat

#1 , 27 feb 2012 10:22

Beste,

Ik weet dat er in Nederland isolatieregels gelden rond het leggen van laminaat. Zijn er in Vlaanderen ook?
Bij mijn bovenbuur ligt er laminaat en het contactgeluid is niet te harden. Ik vermoed dat het gelegd is zonder isolatie.
In Nederland is dat onwettig. Kan je dat hier ook aanklagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 27 feb 2012 10:24

Ik heb een versterker in huis gehaald! Niet dat ik zo'n muziekliefhebber ben, maar het is mijn enige remedie tegen het harde tikken.
Anders wordt het antidepressiva.
Kan de wetgeving mij helpen? Door het verplicht opleggen van isolatie bij laminaatgebruik in appartement?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 feb 2012 11:46

Afhankelijk van de ouderdom van het gebouw, zijn er wettelijke minimumnormen ivm geluidsisolatie.
Al eens gaan praten met uw bovenbuur? Het help om hem even te vragen niet met schoenen rond te lopen, en zeker niet met hoge hakken. Mist een kleine toegeving van de buur ben je van het probleem af. Zelf lawaai gaan maken om hem te storen brengt alleen maar een escalatie van het probleem mee.

Reclame

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 27 feb 2012 12:22

Ja, natuurlijk. Maar ze stelt zich nogal non-communicatief op.
Het gebouw dateert van 1969. Het laminaat is natuurlijk veel recenter. Kan ik juridisch ingrijpen?
(die versterker is enkel voor piekmomenten, bv. bij hogehakken-bezoek van bovenbuur)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 27 feb 2012 12:49

Ik denk niet dat u er iets kan tegen ondernemen op juridisch vlak.
In het appartement boven dat van mijn moeder werd in de living het vasttapijt vervangen door laminaat.
Vroeger nooit geluid te horen. Nu hevig contactgeluid en galmende stemmen.....Nochtans zijn het twee oudere mensen die daar wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 27 feb 2012 12:57

Ik heb vernomen dat je in Nederland daarvoor succesvol kan procederen. In Vlaanderen niets?
Dus je investeert miljoenen in renovatie, een bovenbuur legt doodleuk laminaat zonder isolatie, en je moet rekenen op de goeie wil van de bovenbuur. Kan toch niet!

Nachtuil
Berichten: 92

#7 , 27 feb 2012 13:19

Je kan nieuwe vloerbekleding kopen voor je bovenbuur. Ik vermoed dat (gemoeds)rust je wel wat waard is.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 27 feb 2012 13:34

Overlast....
ga eens praten met de milieudienst in uw gemeente

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 27 feb 2012 14:23

Overlast, dat klopt wel, Franciscus. Maar op sites (wel .NL) van laminaatleggers vind je info terug over decibelnormen.
In Vlaanderen zijn die er niet?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 27 feb 2012 16:56

Geluidsoverlast ... een mij maar al te bekend fenomeen.

Te lezen:
- http://www.belgium.be/nl/leefmilieu/ver ... idshinder/ (algemeen)
- http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... gtype=2067 (Brussel, maar de aangeraden werkwijze is overal toepasbaar).

Een aanrader:
1. http://www.koekelare.be/product.aspx?id=273
2. http://www.koekelare.be/product.aspx?id=278

Citaat uit pagina 1:
Contactgeluiden
De grootste boosdoeners bij contactgeluiden zijn harde vloeren. In combinatie met hard schoeisel is geluidshinder zelfs bij normaal woongedrag onvermijdelijk. De enige oplossing is om binnenshuis pantoffels te dragen of op sokken te lopen.
Op basis van mijn zeer concrete en bijna analoge praktijkervaring sinds 1986 kan ik dat alleen maar beamen.

Citaat uit pagina 2:
Bedenk tenslotte dat als je wilt dat je buren rekening met jou houden, je daar van jouw kant ook toe bereid moet zijn.
Een klacht indienen of de stap naar de rechter moet enkel als noodoplossing worden gezien. Als je samen met de buren de praktische tips toepast, kan de hinder in de meeste gevallen tot een aanvaardbaar niveau teruggebracht worden.
Wees verdraagzaam voor elkaar en toon begrip als je buren door omstandigheden tijdelijk wat luidruchtig zijn. Probeer altijd eerst te praten met je buur. Nodig hem of haar uit voor een tas koffie en bespreek het probleem. Misschien kom je samen tot een oplossing.
Mijn praktijkervaring met nu al drie verschillende bovenburen, geeft aan dat het betonen van wederzijds respect het beste werkt.

@palmer
Is je appartement in het Brussels gewest gesitueerd?
Zo ja, kan ik meer in detail gaan (vaststelling hinder, bestaande limieten, ... ).

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 27 feb 2012 18:43

Bedankt, Luc. Neen, in West-Vlaanderen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 27 feb 2012 19:32

In de meeste gemeenten heeft men een soort buurtbemiddeling.

Palmer V.
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 27 feb 2012 21:23

In Nederland heb je decibelnormen voor laminaat.
Dat heb je hier dus niet? Enkel een beroep doen op de goeie wil?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 27 feb 2012 21:27

Ik heb tegels in mijn appartement en de legger van de tegels zei dat het geen zin had om daar geluidsisolatie onder te steken. Er kwam ook wel een nieuwe dekvloer erin. Ik ken daar niks van dus ik ga er vanuit dat zijn advies klopt...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 27 feb 2012 21:32


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”