Is het verplicht om fout geadresseerde post terug te sturen?

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

Re: Is het verplicht om fout geadresseerde post terug te stu

#16 , 27 feb 2012 15:46

Bedankt voor de bezorgdheid, artemis :)

Het is allemaal wat ingewikkelder geworden dan gewoonlijk, omdat we met nieuwe bewoners zaten die ons uiteindelijk het bloed van onder de nagels hebben gehaald. Dat was zowat de insteek waarom die overdracht net iets anders is verlopen dan wenselijk/makkelijk.

Soit, dat was dus het verhaal binnen het verhaal en de eindconclusie (want het ging niet alleen over de watermaatschappij) is dus dat mensen die post die niet voor hen is bestemd, de vuilbak inkieperen, niets ten laste kan worden gelegd. Wat ik al wel dacht, maar bevestiging is altijd leuk natuurlijk. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#17 , 29 feb 2012 08:56

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort,bedrieglijk WEGNEEMT,is schuldig aan diefstal..."(8 juni 1867 Strafwetboek=Sw.).

‘Het door de artt.461,al.1 en 467 vereiste bedrieglijk opzet bestaat zodra degene die een zaak wegneemt tegen de wil van de eigenaar het voornemen heeft ze niet terug te geven en er animo domini over beschikt,ook al neemt hij de zaak niet weg uit wraak of met het oogmerk om te schaden en evenmin met de bedoeling zichzelf of anderen een onrechtmatig voordeel te verschaffen‘(Cass. 4 december 1991,R.W. 1991-92,1296,noot,Rev.dr.pén. 1992,426).

Het BEHOUDEN van andermans zaak door BPost geleverd kan mijns inziens niet gelijkgesteld worden met WEGNEMEN wegens het vereiste de strafwet strikt te interpreteren. Dat geldt ook inzake vernielingen (art.528 e.v. Sw.).

Er is dus geen WETTELIJKE verplichting die brief terug te sturen,alhoewel dit kosteloos kan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

klungel

#18 , 29 feb 2012 13:01

Er is dus geen WETTELIJKE verplichting die brief terug te sturen,alhoewel dit kosteloos kan.
waarom is art 1376 niet van toepassing ?

burgerlijk wetboek
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#19 , 29 feb 2012 14:14

We ontvangen vandaag ook, bij vergissing, post van iemand anders. Aan de omslag te zien ... van 3Suisse. Er zit niets anders op dan deze maar in de juiste brievenbus te deponeren. Het is wel een vergissing van 2 km, mja.

Franciscus
Berichten: 38596

#20 , 29 feb 2012 18:46

Brievenbus?
Postbus zal je bedoelen..... maar dat kan ook 2 km zijn natuurlijk

WP002
Berichten: 1479

#21 , 29 feb 2012 21:37

We ontvangen vandaag ook, bij vergissing, post van iemand anders. Aan de omslag te zien ... van 3Suisse. Er zit niets anders op dan deze maar in de juiste brievenbus te deponeren. Het is wel een vergissing van 2 km, mja.
Ik ben wel eens nieuwsgierig: waar precies in Vlaanderen woon je, dat er in een straal van 2 km géén brievenbus is?

artemis
Berichten: 3294

#22 , 01 mar 2012 11:15

Ik denk dat Creatief bedoelt 2 km naar het juiste adres en niet naar een postbus.

Dit roept bij mij een andere vraag op:
Je krijgt een brief in de bus voor een ander persoon op een ander adres (al regelmatig meegemaakt).
Als je dan die brief terug in een postbus steekt wat moet je dan vermelden? Niet 'woont niet op dit adres' want de brief is dan verkeerd besteld en de post weet natuurlijk niet op welk verkeerd adres die wel is afgeleverd. Bovendien zou die dan terug naar afzender gaan wat niet wenselijk is voor de geadresseerde vermits het adres volledig juist kan zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 01 mar 2012 11:21

Hij heeft het over de juiste brievenbus, niet over een postbus.

Wij krijgen ook soms brieven toe van een andere straat, ongeveer 1km van ons gelegen, gezien wij hetzelfde (nogal vreemde) huisnummer hebben. Brieven zijn wel van medische (hoogdringende) aard, dus wij zijn zo lief om hen dan altijd te verwittigen (gaat over tegenexpertises etc).

Als de postbode 2 gelijkaardige straten in zijn ronde heeft, kan hij zich af en toe vergissen... onze straat bevat huisnummers (gewone rijhuizen) tot (bvb) nummer 23 bus H.


@artemis: eventueel kan je een postit erop plakken met "foutje van de postbode, zat in andere huis in andere straat".

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#24 , 01 mar 2012 11:26

Met post die gewoon bij het verkeerde adres is beland, doe ik 1 van deze 2 dingen:

1. Weet ik waar dat huis is waar die post effectief moest belanden én weet ik dat ik daar binnen afzienbare tijd voorbij kom of er geen al te grote bocht voor moet maken, dan bezorg ik hem zelf.

2. Ken ik dat adres niet/is het te ver weg, dan gaat die brief in een rode brievenbus met een vermelding erop dat ie in een verkeerde brievenbus is beland. Ik schrijf die vermelding wel op de envelop zelf, ik hoop dat dat geen kwaad kan, maar een post-it lijkt mij ook te makkelijk te verdwijnen.

artemis
Berichten: 3294

#25 , 01 mar 2012 11:32

@JPV hier gaat het dan meestal om een adres in de buurt en wij gaan die post altijd in de juiste brievenbus deponeren, maar als het adres echt verder is?

Ja, dan moet je een andere uitleg vermelden op de envelop.

Zag hier trouwens ooit een postbode op de hoek van de straat met een stadsplan in zijn handen en die was de straatnamen van het kruispunt aan het bestuderen. Ik heb hem nog gevraagd of ik hem kon helpen. Was wel een raar zicht, een postbode die de buurt totaal niet kende :mrgreen:

WP002
Berichten: 1479

#26 , 01 mar 2012 13:31

Ik denk dat Creatief bedoelt 2 km naar het juiste adres en niet naar een postbus.

Dit roept bij mij een andere vraag op:
Je krijgt een brief in de bus voor een ander persoon op een ander adres (al regelmatig meegemaakt).
Als je dan die brief terug in een postbus steekt wat moet je dan vermelden? Niet 'woont niet op dit adres' want de brief is dan verkeerd besteld en de post weet natuurlijk niet op welk verkeerd adres die wel is afgeleverd. Bovendien zou die dan terug naar afzender gaan wat niet wenselijk is voor de geadresseerde vermits het adres volledig juist kan zijn.
"Op het JUISTE adres bezorgen a.u.b."
De postbode(s) bij ons heeft(hebben) vaak plotse aanvallen van niet kunnen lezen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”